Hoofdmenu

Kruisbekken

Gestart door Arnoud Wilbrink, januari 02, 2008, 18:17:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bram Rijksen

Citeer
CiteerIk denk dat ik vanmiddag guusp ontmoet heb?
en mij waarschijnlijk (zwarte lange jas...)
Ik had om 13.20 (na kort blablaatje met Guus) inderdaad spaarzaam roepende kruisbekken vanaf het pad langs de zuidkant van het hek, maar ze waren onzichtbaar en zaten midden op de Rusthof. Even later kwamen we elkaar tegen en heb ik dat even doorgegeven aan je. Nou ja, in ieder geval heb je kruisbekken-spec gezien, da's al meer dan dat ik had.. Ik had trouwens óók geen Klapekster hoor.
Het beest op de foto is in ieder geval geen Grote, helaas.

Algemeen: de begraafplaats is inderdaad vrij toegankelijk, maar wordt wel drukbezocht door nabestaanden, vooral in het weekeinde. Neem dat mee in de overweging om wel of niet de begraafplaats op te gaan; bedenk goed wat het effect van een paar enthousiaste vogelaars op bezoekers van een dergelijke plaats kan zijn..

(Wel een beetje ironisch: twee jaar lang het groenonderhoud van de Rusthof en gem. Leusden onder m'n hoede gehad... Ik verander van baan en een paar dagen later duiken er hier Grote Kruisbekken en een Roodkeelduiker op)

Edwin Russer

Citeer(Wel een beetje ironisch: twee jaar lang het groenonderhoud van de Rusthof en gem. Leusden onder m'n hoede gehad... Ik verander van baan en een paar dagen later duiken er hier Grote Kruisbekken en een Roodkeelduiker op)

Zo lang je maar wel maar lekker in Houten blijft wonen ;)  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

jvantoor

Tijdens het avondeten heb ik besloten mijn waarneming van grote kruisbekken op te heffen!

Als het weer morgenochtend een beetje meezit, ga ik nogmaals heen en weer om het nog een keer te proberen.

leuk om mensen te spreken die je ook in het veld tegenkomt.
Groet.

[size=8][span style=\'color:[COLOR=black\']Jaco van Toor[/size]
Vlaardingen (ZH)


Lid van de werkgroep KNNV Waterweg-Noord[/span]

ArjenDrost †

CiteerAlgemeen: de begraafplaats is inderdaad vrij toegankelijk, maar wordt wel drukbezocht door nabestaanden, vooral in het weekeinde. Neem dat mee in de overweging om wel of niet de begraafplaats op te gaan; bedenk goed wat het effect van een paar enthousiaste vogelaars op bezoekers van een dergelijke plaats kan zijn..
Ik heb het hier een keer met een beheerder van de Selwerderhof over gehad (begraafplaats in Groningen met oa. Zwartkeellijster ooit). Deze vond het geen probleem als we daar met kijkers enzo rondliepen. Als we het maar rustig hielden, niet dwars door begrafenissen rond gingen lopen en geen rouwende mensen op de foto gingen zetten. Dingen die ik toch niet echt van plan was.

Maar ik vind het inderdaad niet echt prettig vogelen, nee.

Groetjes, Arjen

frankmeer

#94
Bij ons op de begraafplaats, waar ik regelmatig kom, zitten ook altijd veel vogels (waaronder sinds jaar en dag garantie op een Bosuil, maar dat terzijde), maar als ik zie dat er mensen aankomen, verberg ik wel altijd even mijn verrekijker onder m'n jas.

En Jaco, je kunt je waarneming ook gewoon op onzeker laten staan, of veranderen in gewone Kruisbek.
Frank van der Meer

jvantoor

Nu weet ik het bijna zeker!
ik ben vanochtend toch terug geweest ( 1 uur rijden)
Was er om 9 uur. Niets te zien...Motregen
Rondje gelopen en niets gevonden...was ook erg druk met joggers.

Om half tien ben ik bij de bekende bomne gaan staan en heb een kopje koffie genomen. Er kwam nog een man op de fiest bij me staan

Om klokslag 10.oouur kwamen ze aanvliegen vanuit het oosten en zijn ongeveer een kwartier gebleven
Ze hebben gegeten gedronken enz... was echt een prachtig gezicht.

Door de harde wind weer geen echt scherpe foto kunnen nemen maar ik weet het nu zeker, dat het groet kruisbekken zijn.
Ik zet er nogmaals twee foto's op.....hopelijk zijn jullie het met me eens dat het om de bekende vogels gaat????
Groet.

[size=8][span style=\'color:[COLOR=black\']Jaco van Toor[/size]
Vlaardingen (ZH)


Lid van de werkgroep KNNV Waterweg-Noord[/span]

jvantoor

nog een foto

zijn het ze???

een groep van 13 vogels , vloog om 10.20 weer in zuidelijke richting weg
de meeste waren volgens mij grote
Groet.

[size=8][span style=\'color:[COLOR=black\']Jaco van Toor[/size]
Vlaardingen (ZH)


Lid van de werkgroep KNNV Waterweg-Noord[/span]

Bram Rijksen

voer ze maar in Jaco...

Guus Peterse

Dit keer zeker! Gefeliciteerd.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

jvantoor

Allemaal bedankt voor jullie hulp!
Ben erg blij dat ik de volgende dag nog ben teruggereden uit het mooie Vlaardingen om nog een poging te wagen!

De andere waarneming van de hardloper op de dag, kwam ook van mijn kijker.
Een tijdje met hem staan praten en toen kwamen er inderddaad 4 ex aanvliegen.

Ik heb ze niet als grote kruisbek kunnen determineren. Hij heeft even door mijn verrekijker gekeken en deze meneer dus nu waarschijnlijk wel.

Dat blijft toch het lastige op waarneming.nl, dat je moet vertrouwen op iemand  zijn kennis en ervaring om een goede determinatie te kunnen doen.


Ik ben in ieder geval blij dat ik me op het forum heb aangesloten zodat ik jullie hulp kan inschakelen indien ik dat nodig heb!

Tot ziens in Amersfoort!
Groet.

[size=8][span style=\'color:[COLOR=black\']Jaco van Toor[/size]
Vlaardingen (ZH)


Lid van de werkgroep KNNV Waterweg-Noord[/span]

Steven Wytema

om ff uit de oude doos tevoorschijn te halen...
zowel de A'foortse als de Bergense Grote Kruisbekken zijn al een tijd niet gemeld;
nou was het afgelopen weekend allesbehalve lekker weer dus veel mensen zullen niet zijn gaan zoeken;
Ik stond wel in de Pirola vallei en heb een grotere groep (7+) kruisbekken zien vliegen maar werd compleet in de war gebracht doordat ik afwisselend een typisch Kruisbek- en Grote Kruisbekgeluid hoorde.

uiteindelijk vlogen er 2 Kruisbekken weg en hebben we de rest vd groep nooit terug kunnen vinden.

Kan iemand mij vertellen of ik komende week enkele vrienden alsnog blij kan maken?
Steven Wytema


RWester

Niemand ooit meer wezen kijken....?
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


jvantoor

Ik wilde net hetzelfde gaan vragen?
Zijn de G-kruisbekken opeens verdwenen?
Kan toch bijna niet?

Geld eigenlijk een beetej hezelfde als de G-tafeleend, maar daar kan ik me wat bijvoorstellen.....
Groet.

[size=8][span style=\'color:[COLOR=black\']Jaco van Toor[/size]
Vlaardingen (ZH)


Lid van de werkgroep KNNV Waterweg-Noord[/span]

ArjenDrost †

#103
CiteerIk wilde net hetzelfde gaan vragen?
Zijn de G-kruisbekken opeens verdwenen?
Kan toch bijna niet?
Nou ja, het kan natuurlijk best dat ze 20km verderop zitten, op een plekje waar niet vaak vogelaars komen... Ze zullen vast niet zomaar van de aardbodem verdwenen zijn ;)
Maar ja, daar kom je alleen maar achter door overal te gaan zoeken... En als niemand het gedaan heeft, te beginnen op de oude plek.

frankw

Citeer
Geld eigenlijk een beetej hezelfde als de G-tafeleend, maar daar kan ik me wat bijvoorstellen.....
Die zou toch geschoten worden voor onderzoek? :P  ;)  :D  

Christian

Als je op de locaties van de waarnemingen klikt (Pirolavlakte en Nimmerdor) dan zie je dat vanaf de 18e/19e geen waarnemingen zijn ingevoerd op deze plek, het kan dus ook het geval zijn dat er niemand meer is wezen kijken.
Christian Brinkman