Hoofdmenu

Kruisbekken

Gestart door Arnoud Wilbrink, januari 02, 2008, 18:17:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

RWester

#60
Net iets makkelijker misschien:

Vanaf parkeerplaats rechts langs hekwerk lopen, tot je tegen het begraafplaatshekwerk aanloopt. Daar links. Dan kom je na zo'n 80m op een zandpad terecht. Hier récht tegenover zie je een (recente) kapvlakte met een aantal losse dennen iets rechts voor je en eronder kleine plasjes.

Hier is het.

Overigens schijnen de beesten nu dus ook te drinken op een poel óp de begraafplaats)
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


jvantoor

Jeetje , dat gaat allemaal snel zeg!
Heel erg bedankt vast
Ik houd jullie op de hoogte!
Groet.

[size=8][span style=\'color:[COLOR=black\']Jaco van Toor[/size]
Vlaardingen (ZH)


Lid van de werkgroep KNNV Waterweg-Noord[/span]

Rinie van Reenen

Beste Jaco,

Eerst een kleine tip: misschien is het handiger om je mailadres niet zo open en bloot neer te zetten; voor je het weet wordt'ie gepikt door een mailadreszoekmachinevoorspam. Als iemand je wil mailen, dan kan dat toch altijd via een functie van het forum - zónder dat je mailadres zichtbaar is.

Verder: succes met het zoeken naar kruisbekken!
Groet, Rinie van Reenen

ratje

#63
Citeer
CiteerHannie, het is vrij eenvoudig te vinden. Neem op de A28 afslag 6 (vanuit Utrecht). Onder aan de afslag naar rechts de Dodeweg op, iets voorbij de fietersbrug naar links het fietspad op, daar is ook een parkeerplaats. Volg het fietspad het bos in en ga na ongeveer 500 meter naar rechts. Net voor de begraafplaats zie je aan je linkerhand een groepje bomen en waarschijnlijk ook een groep fotografen casu quo vogelaars staan. Zo komen normaal gesproken zo rond 10 en 12 uur even drinken en zijn dan op z'n mooist te zien.

O ja, ik denk dat ze er nog wel even blijven. Zou alleen niet te lang wachten, je weet het maar nooit.

Succes!
Hoi Jvantoor,
Is bovenstaande ongeveer wat je bedoelt?
de uitleg was perfect, ben er zondag geweest. Maar snik, snik geen kruisbekvogels gezien. Zaten toen dus blijkbaar al op het kerkhof. :wub:  :wub:

jvantoor

allemaal bedankt voor de info voor zover!

ik heb op google maps gekeken en het is me duidelijk.
Waarschijnlijk op het stukje zandveld wat te zien is op de luchtfoto?
Dus moeten ze goed waarneembaar zijn, of moet ik juist aan de andere kant van het fietspad zoeken en zijn ze moeilijk te zien tussen de bossen?

Is het kerkhof trouwens niet vrij toegankelijk?
Groet.

[size=8][span style=\'color:[COLOR=black\']Jaco van Toor[/size]
Vlaardingen (ZH)


Lid van de werkgroep KNNV Waterweg-Noord[/span]

frankmeer

Nee, op de luchtfoto is de plek nog als bos te zien. Er is echter een stuk bos gekapt, en aan de rand van de kaalvlakte (aan de kant van het heidestuk) worden ze het meest gezien, in het boomgroepje dat daar staat, met eronder, als het goed is, nog steeds wat poeltjes waar de vogels regelmatig uit drinken.
Frank van der Meer

petermeer

CiteerIs het kerkhof trouwens niet vrij toegankelijk?
Nee, volgens mij niet. Ik denk dat het een militaire begraafplaats is.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Christian

Volgens mij is het kerkhof wel gewoon toegankelijk.
Christian Brinkman

snwja3

Kerkhof is toegangelijk, echter in deze tijd officieel open van 9:00 - 16:00 h.
Weet niet hoe strict ze zich aan deze tijden houden.
Wietze Janse

jvantoor

Ik zie bij de algemeen opgevoerde waarnemingen dat er gisteren geen grote kruisbekken zijn gezien.
Ze zouden toch niet weg zijn als ik net wil gaan kijken he....
Nouja, ben wel zeer benieuwd hoor!
Groet.

[size=8][span style=\'color:[COLOR=black\']Jaco van Toor[/size]
Vlaardingen (ZH)


Lid van de werkgroep KNNV Waterweg-Noord[/span]

frankmeer

Frank van der Meer

jvantoor

trouwens nog een aanvullende vraag:
Grote kruisbekken zijn dus zeer zelfzaam in Nederland.

Nou zie ik niet allerdaags een oehoe langsvliegen en zitten er volgens mij jaarlijks een antal ex. in maatsricht.

Waarom zijn bijv deze vogels niet als zeer zeldzaam betitelt.

Kan ik de lijsten van zeldzame vogels ergens terugvinden en hoe word dat bepaalt?  
Groet.

[size=8][span style=\'color:[COLOR=black\']Jaco van Toor[/size]
Vlaardingen (ZH)


Lid van de werkgroep KNNV Waterweg-Noord[/span]

Rein Genuït

Als het morgen regent word het wel een stuk moeilijker de vogels zullen dan niet uit de plassen gaan drinken, er hangen dan genoeg druppels voor ze aan de takken en dennennaalden.
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

jvantoor

IK HEB ZE GEZIEN! WAT EEN GEWELDIG MOOIE VOGELS ZEG

Plek was makkelijk te vinden, nogamaals bedankt.

Omdat er 's ochtends heel veel regen was gevallen lagen er eignlijk overal wel plassen.
Bij aankomst (rond 12.30) stond er al een vogelaar die ze zag op de hoek van de begraafplaats. Toen ik mijn telescoop aan het uitpakken was, vlogen ze weg.

Ik ben een tijdje bij het bankje blijven staan, maar helaas kwamen ze daar niet terug. Een andere vogelaar is een stukje langs de begraafplaats gelopen en hoorde ze wel maar zag ze niet en had een klapekster op de hei gezien.

Ik ben dus maar achter de klapekster aangegaan (helaas niet gezien) maar op de terugweg hoorde ik een groep vogels met een diepe klank tjuup tjuup.

Na een tijdje turen door de bomen zag ik ze zitten en heb ik ze van best ver weg kunnen bewonderen. Eerst twijfelde ik tussen gewone of grote kruisbek, maar na de foto's nogmaals goed na te zien op waarneming.nl weet ik het zeker. Ik heb er minimaal 5 gezien. De groep kruisbekken bestond uit meer dan 10 vogels!

Ik heb nog wel wat foto's proberen te maken maar die zet ik niet bij mijn waarneming. Wel hierbij.

De vogels zijn tussen 12.30uur en 15.00uur niet op de bekende plek geweest!

 
Groet.

[size=8][span style=\'color:[COLOR=black\']Jaco van Toor[/size]
Vlaardingen (ZH)


Lid van de werkgroep KNNV Waterweg-Noord[/span]

BramtK

Mmm.. als je 'bewijsplaatjes' nodig hebt, dan hoop ik dat je nog andere foto's kan plaatsen.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

teunvankessel

Volgens mij heb je toch Kruisbekken op de foto gezet.
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

teunvankessel

foto:
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

jvantoor

omdat jullie zo reageren, ga ik nu toch twijfelen....
ik heb mijn waarneming op ESCAPE gezet !

een grote kruisbek wijkt af vanwege zijn dikkere lijf (groter), zijn grotere snavel en zijn roep toch (diepere klank)?

Ik las ook dat de snavels in A'foort niet zo erg groot waren.....

de roep komt in ieder geval zeker weten over met hetgeen wat ik op internet erover kan vinden.....
Groet.

[size=8][span style=\'color:[COLOR=black\']Jaco van Toor[/size]
Vlaardingen (ZH)


Lid van de werkgroep KNNV Waterweg-Noord[/span]

Christian

Aangezien de vogels niet ontsnapt zijn lijkt het me handiger dat symbool weg te halen.
Christian Brinkman

jvantoor

OEPS...Foutje  = gewijzigd
Groet.

[size=8][span style=\'color:[COLOR=black\']Jaco van Toor[/size]
Vlaardingen (ZH)


Lid van de werkgroep KNNV Waterweg-Noord[/span]

BramtK

Dag Jaco,

Die ene vogel die zijn snavel laat zien lijkt mij een Kruisbek (dat zijn natuurllijk ook PRACHTIGE vogels dus wat dat betreft is er geen vuiltje aan de lucht). Die twee die ernaast zitten, tsja, die lijken wat groter, forser en zwaardere nek te hebben, maar de foto geeft mij geen uitsluitsel. Ik denk dat je op je eigen waarneming af moet gaan.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

jvantoor

maar neem bijvoorbeeld deze :
http://waarneming.nl/foto_details.php?id=271972

hoe kan je nou zien dat dat ze wel zijn....

je moet het inderdaad gewoon met je eiegn ogen gezien hebben, en een mooie foto is mooi meegenomen.

Ik twijfel nog teveel dus hou mijn determinatie op onzeker.
De kruisbekken op zich waren inderaad heel erg mooi te bewonderen.
Groet.

[size=8][span style=\'color:[COLOR=black\']Jaco van Toor[/size]
Vlaardingen (ZH)


Lid van de werkgroep KNNV Waterweg-Noord[/span]

Guus Peterse

Citeereen grote kruisbek wijkt af vanwege zijn dikkere lijf (groter), zijn grotere snavel en zijn roep toch (diepere klank)?
Groter lijf: het is de vraag hoe betrouwbaar dat is, gezien het kleine verschil en de grote variatie binnen de soorten. Maar ik moet zeggen: ik had vanmorgen ook het idee dat de vogels die ik als grote determineerde, er ook wat forser uitzagen. Roep is ook geen sterk kenmerk aangezien sommige kruisbekken roep hebben die zeer dicht bij grote zit. Omgekeerd kan wel: op basis van roep grote kruisbek uitsluiten. Maar op basis van roep gewone uitsluiten: ik waag me daar niet aan.
Snavel is natuurlijk een prima kenmerk. Als je een verdikking halverwege in de ondersnavel ziet, zit je zeker goed.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Edwin Russer

Citeermaar neem bijvoorbeeld deze :
http://waarneming.nl/foto_details.php?id=271972

hoe kan je nou zien dat dat ze wel zijn....

Gewoon goed naar de vogels kijken, kenmerken in je opnemen, gids erbij en je bent een stuk verder.

http://books.google.nl/books?id=YqHlOcjman...1Gxeb88W06IJ5W4 (ietsje naar beneden scrollen voor de plaatjes)

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

jvantoor

Ik denk dat ik vanmiddag guusp ontmoet heb?
Ik heb de klapekster niet gevonden hoor!
Groet.

[size=8][span style=\'color:[COLOR=black\']Jaco van Toor[/size]
Vlaardingen (ZH)


Lid van de werkgroep KNNV Waterweg-Noord[/span]

Rein Genuït

Citeer
Citeereen grote kruisbek wijkt af vanwege zijn dikkere lijf (groter), zijn grotere snavel en zijn roep toch (diepere klank)?
Groter lijf: het is de vraag hoe betrouwbaar dat is, gezien het kleine verschil en de grote variatie binnen de soorten. Maar ik moet zeggen: ik had vanmorgen ook het idee dat de vogels die ik als grote determineerde, er ook wat forser uitzagen. Roep is ook geen sterk kenmerk aangezien sommige kruisbekken roep hebben die zeer dicht bij grote zit. Omgekeerd kan wel: op basis van roep grote kruisbek uitsluiten. Maar op basis van roep gewone uitsluiten: ik waag me daar niet aan.
Snavel is natuurlijk een prima kenmerk. Als je een verdikking halverwege in de ondersnavel ziet, zit je zeker goed.
en toch zijn erbij die het wel op bassis van roep kunnen  -_-
http://waarneming.nl/wn_details.php?id=3304074
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

Guus Peterse

CiteerIk denk dat ik vanmiddag guusp ontmoet heb?
Ik denk het ook.
Jammer dat je de klapekster niet had.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Guus Peterse

Citeeren toch zijn erbij die het wel op bassis van roep kunnen
Tsja, wie dat meent te kunnen, moet dat dan maar doen. Maar ik waag me er niet aan.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

teunvankessel

#88
Citeer
Citeer
Citeereen grote kruisbek wijkt af vanwege zijn dikkere lijf (groter), zijn grotere snavel en zijn roep toch (diepere klank)?
Groter lijf: het is de vraag hoe betrouwbaar dat is, gezien het kleine verschil en de grote variatie binnen de soorten. Maar ik moet zeggen: ik had vanmorgen ook het idee dat de vogels die ik als grote determineerde, er ook wat forser uitzagen. Roep is ook geen sterk kenmerk aangezien sommige kruisbekken roep hebben die zeer dicht bij grote zit. Omgekeerd kan wel: op basis van roep grote kruisbek uitsluiten. Maar op basis van roep gewone uitsluiten: ik waag me daar niet aan.
Snavel is natuurlijk een prima kenmerk. Als je een verdikking halverwege in de ondersnavel ziet, zit je zeker goed.
en toch zijn erbij die het wel op bassis van roep kunnen  -_-
http://waarneming.nl/wn_details.php?id=3304074
Misschien wel ja, maar niet als iemand die naast je staat wel duidelijk een Grote ziet!

edit: Hoe kan je anders een vrouw van maken
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

Rein Genuït

#89
Maar dan heb je hem, helaas voor jullie hoor, niet zelf gezien. Op basis van alleen geluid is het niet hard te maken.
Heb zelf helaas net zoiets meegemaakt op de Camping de Zeven Linden. Daar hoorden we er ook een, zelfs Magnus Robb bevestigde dat op dat moment. Toen hij er echter een sonogram van maakte viel alles in duigen.  :(
En er vliegen daar in Amersfoort ook nogal wat gewone rond (zoals ook genoemd bij de waarneming). Net als Guus en zovelen met hem zou ik het op geluid niet aandurven om een waarneming zo op zeker te zetten!

edit  Maar ze zitten nog steeds in Bergen en waarschijnlijk ook nog in Amersfoort dus jullie hebben nog een kans om ze in het echt te zien <_<
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/