Hoofdmenu

Kruisbekken

Gestart door Arnoud Wilbrink, januari 02, 2008, 18:17:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arnoud Wilbrink

Vanmiddag zijn we bij de Kruisbekken wezen kijken.
1x een groepje gezien. Zijn dit allemaal 'gewone' Kruisbekken of zit er toevallig ook nog een grote tussen?
Groet,
Arnoud Wilbrink

Arnoud Wilbrink

Foto 2:
Groet,
Arnoud Wilbrink

Pim Wolf

dat kun je op basis van deze foto niet met zekerheid zeggen Arnoud. De vogels waarvan ik de snavels een beetje kan zien lijken allemaal Kruisbekken...

pim

Ben Wielstra

Overigens vond ik de snavels van de Grote aldaar minder dik dan ik me had voorgesteld. Maar dat zal wel aan mijn gebrek aan ervaring met kruisbekken liggen want verschillen met die van Bergen lijken er nou ook weer niet te zijn. Eigenlijk snap ik helemaal niks van vogels.

laatvlieger

#4
Ik kan me alleen maar bij Ben aansluiten. Ik had me ook vogels voorgesteld met veel dikkere nekken en bollere snavels. Er zaten 3 vogels bij (in een grotere groep in Amersfoort) waarbij de snavel wel wat forser leek en waarvan de algehele indruk wat forser was, maar toch..
Lastig, lastig, lastig. Op uiterlijk zou je bijna denken dat het Schotse kruisbekken waren.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Gert Veurink

Ik zit er wat tussenin. Ik vond de snavel wel duidelijk en ook duidelijk minder kruisen dan bij gewone kruisbek, maar minder extreem dan ik had gedacht. Dat geldt voor de hele groep van elf. Ik vond de nekken juist wel heel dik en in het veld een veel duidelijker onderscheid dan de snavels...

Overigens vond ik de fotografen echt lomp. De beesten waren superbenaderbaar en gingen net rustig zitten. Lopen er 4 of 5 fotografen met een 500mmjoekel en gaan echt binnen vijf meter lopen. Waardeloos.  :gun:  
groet!
Gert Veurink



Christian

CiteerOverigens vond ik de fotografen echt lomp. De beesten waren superbenaderbaar en gingen net rustig zitten. Lopen er 4 of 5 fotografen met een 500mmjoekel en gaan echt binnen vijf meter lopen. Waardeloos.  :gun:
Fotograferen en op het wereld-wijde-web zetten, eens kijken hoe snel het dan afgelopen is.
Christian Brinkman

Henk de Waard

Vanmorgen hadden we de groep van 11 volgens bij elkaar, zonder dat daar kruisbekken bij zaten. Dit riep bij mij de vraag op of dit vaker het geval is geweest en (zo ja) vooral of er foto's zijn van de waarnemingen van een of enkele vogels in een groep kruisbekken. Dit ook omdat alle 11 vogels in de groep die wij hadden overduidelijk grote kruisbekken waren, met enorme snavels en nekken.

NB om misverstanden te voorkomen: ik bedoel hiermee niet direct allerlei waarnemingen en nog minder allerlei waarnemers te diskwalificeren.  

JohanvantBosch

CiteerIk kan me alleen maar bij Ben aansluiten. Ik had me ook vogels voorgesteld met veel dikkere nekken en bollere snavels. Er zaten 3 vogels bij (in een grotere groep in Amersfoort) waarbij de snavel wel wat forser leek en waarvan de algehele indruk wat forser was, maar toch..
Lastig, lastig, lastig. Op uiterlijk zou je bijna denken dat het Schotse kruisbekken waren.
Ik kreeg op basis van de foto's juist de indruk dat de snavels in de Schoorlse duinen wat groter waren... Heb ze nog geen van allen in het veld gezien (morgen).  

Gert Veurink

Ik was erbij vandaag en had dezelfde vraag. Inderdaad overduidelijk.

Wat ik net wilde zeggen is dat de snavels ook weer niet zo enorm zijn als sommige commentaren doen vermoeden. Flinke kruisbekken met een flinke gok, maar nou ook niet direct papegaaien... Wel duidelijk meer opgeblazen snavel, waarbij de buiging opvalt en dat het minder kruist.

@christian: goede tip! beware f%#ers! ik zet jullie de volgende keer pontificaal op alle fora! ;)  
groet!
Gert Veurink



Ben Wielstra

Ja, maar dan ben je zelf ook een fotograaf. En hoe dichtbij ga je proberen te komen om die fotografen te platen? Straks jaag je ze nog weg.

O wacht, het ging over kruisbekkies.

HJDT

Grappig dat op meerdere plekken hetzelfde lijkt te spelen. Toen ik de vogels van Bergen zag zaten ze op een gegeven moment met zijn allen in 1 boom. Omdat ze lekker dichtbij zaten keken we behoorlijk steil omhoog waardoor er in eerste instantie nogal wat twijfel bestond of echt alle vogels Grote Kruisbekken waren. Toen ze uiteindelijk allemaal op de grond zaten was het echt overduidelijk.
Als je het mij vraagt heeft die perspectiefvertekening ook bij jullie waarnemingen een rol gespeeld.

Groeten Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

BramtK

Ik begrijp dat ze ook weer aan het voeren zijn!? http://waarneming.nl/wn_details.php?id=3357875

Ach ja, elk excuus is voor die fotografen goed genoeg om alleen aan het eigen gewin te denken.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

Edwin Russer

CiteerGrappig dat op meerdere plekken hetzelfde lijkt te spelen. Toen ik de vogels van Bergen zag zaten ze op een gegeven moment met zijn allen in 1 boom. Omdat ze lekker dichtbij zaten keken we behoorlijk steil omhoog waardoor er in eerste instantie nogal wat twijfel bestond of echt alle vogels Grote Kruisbekken waren. Toen ze uiteindelijk allemaal op de grond zaten was het echt overduidelijk.
Als je het mij vraagt heeft die perspectiefvertekening ook bij jullie waarnemingen een rol gespeeld.

Groeten Michel
Precies,

Dat idee had ik ook. In de bomen dacht je soms bij enkele vogels nog wel eens: het valt wel mee met die stevige snavels en die dikke nekken. Maar tot de vogels op de grond gingen zitten. Ik vond trouwens zowel de vogels bij Bergen als bij Amersfoort overtuigend genoeg en zag geen significante verschillen.  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Ben Wielstra

Inderdaad hebben wij de vogel niet op of onder ooghoogte gezien en dat is eigenlijk wel nodig om het echt goed te zien. Binnenkort nog maar een keertje proberen dan.

luc.hoogenstein

#15
CiteerIk begrijp dat ze ook weer aan het voeren zijn!? http://waarneming.nl/wn_details.php?id=3357875

Ach ja, elk excuus is voor die fotografen goed genoeg om alleen aan het eigen gewin te denken.

Bram
Tuttut Bram, niet alle fotografen zijn fout hoor! Ik ben trouwens wel benieuwd hoe je dat moet doen, een Grote Kruisbek lokken. Lijkt me nou niet een soort die als ie gaat drinken meteen even een kegeltje meepakt  ;)  .

Maar om op het onderwerp terug te komen: Hier een profielplaatje van hoe grote kruisbekken eruit zien als ze in de top van een boom zitten. Eenieder kan er zijn voordeel mee doen.

groet,
Luc


pieternella

Vriendelijke groeten, Petra vd Brink

ratje

het lijkt me leuk om te gaan kijken, denken jullie dat ze er nog even zullen blijven? Is het makkelijk te vinden? Ik ben in die omgeving niet zo bekend. En nee, ik ben maar een eenvoudige vogelliefhebber en wil ze niet opjagen.

Albert de Jong

#18
CiteerIk kreeg op basis van de foto's juist de indruk dat de snavels in de Schoorlse duinen wat groter waren... Heb ze nog geen van allen in het veld gezien (morgen).
Onafhankelijk van dit topic heb ik dat idee ook, na beide groepen gezien te hebben. Afgaande op alleen de snavels dan. De Leusdense vogels lijken in doorsnee een minder hoge ondersnavel te hebben. Toevallig dat de Schoorlse familie wat grotere snavels heeft? De inmiddels flink uitgebreide fotocollectie op Netfugl laat een flinke variatie erin zien.

De ''kuup-roep" zal ongetwijfeld ook niet de enige van de soort zijn, en de vogels van Leusden lieten bij aankomst een zachtere, mogelijk andere roep horen. Wanneer kruisbek een enorme variatie aan roepjes laat zien, zal grote kruisbek die variatie ineens missen?
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Ben Wielstra

Ik dacht dat er ook meerdere typen Grote KB waren. Zijn de Leusdense beesten trouwens al opgenomen en ook op geluid als Grote afgemaakt?

petermeer

#20
Citeerhet lijkt me leuk om te gaan kijken, denken jullie dat ze er nog even zullen blijven? Is het makkelijk te vinden? Ik ben in die omgeving niet zo bekend. En nee, ik ben maar een eenvoudige vogelliefhebber en wil ze niet opjagen.
Hannie, het is vrij eenvoudig te vinden. Neem op de A28 afslag 6 (vanuit Utrecht). Onder aan de afslag naar rechts de Dodeweg op, iets voorbij de fietersbrug naar links het fietspad op, daar is ook een parkeerplaats. Volg het fietspad het bos in en ga na ongeveer 500 meter naar rechts. Net voor de begraafplaats zie je aan je linkerhand een groepje bomen en waarschijnlijk ook een groep fotografen casu quo vogelaars staan. Zo komen normaal gesproken zo rond 10 en 12 uur even drinken en zijn dan op z'n mooist te zien.

O ja, ik denk dat ze er nog wel even blijven. Zou alleen niet te lang wachten, je weet het maar nooit.

Succes!
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

ArjenDrost †

Weet trouwens iemand of/hoe de plek per OV te bereiken is?

En wat is de beste tijd? Tussen 10 en 12?

Alvast bedankt

Arjen

Henk de Waard

#22
Arjen,
Heb ff op 9292ov.nl gekeken. Het snelste lijkt me stadsbus 9 vanaf Amersfoort richting Leusderkwartier, uitstappen halte Einsteinstraat. Als ik op de kaartjes kijk is dat dichtbij het begin van het fietspad van de fietsersbrug uit het bericht van PeterM. Misschien 20 min. lopen dan ofzo?

Over geluidsopnamen van de vogels van Leusden: Dick Groenendijk heeft gisteren opnamen gemaakt, iig van een minder typische, zachtere roep. Of hij ook de meer karakteristieke GK-roep erop heeft staan, weet ik niet.

HG,
Henk de Waard

ArjenDrost †

Hartelijk dank, dat ziet eruit alsof het te doen is.

Groetjes, Arjen

frankw

ik ga ze zondag denk ik ook proberen te zien, de auto kan je parkeren aan de paradijsweg? zie ik dat goed?


staat deze pijl exact?: http://waarneming.nl/wn_details.php?id=3364402

Fabian Meijer

#25
Die pijl staat niet helemaal goed, hij moet een stukje naar onderen waar bos staat(is nu kaalvlakte) Je kan de auto parkeren bij de parkeerplaats aan de dodeweg.

ratje

bedankt voor de uitleg Peter, ik denk dat het de moeite waard is om te gaan kijken. :grin:  

BramtK

#27
Citeer
CiteerIk begrijp dat ze ook weer aan het voeren zijn!? http://waarneming.nl/wn_details.php?id=3357875

Ach ja, elk excuus is voor die fotografen goed genoeg om alleen aan het eigen gewin te denken.

Bram
Tuttut Bram, niet alle fotografen zijn fout hoor! Ik ben trouwens wel benieuwd hoe je dat moet doen, een Grote Kruisbek lokken. Lijkt me nou niet een soort die als ie gaat drinken meteen even een kegeltje meepakt  ;)  .

Ja Luc, dat weet ik wel. Ik begrijp uit je reactie op birdpix dat je het eigenlijk wel met me eens bent, maar daar druk ik me ook een stuk milder uit. Zal van het weekend misschien ook eens gaan kijken.

Bram

Au: Vos dood door natuurfotografen!?
Groeten,

Bram ter Keurs

RWester

Ik heb nog steeds de gedachte/vraag waarom op sommige foto's de snavel van een (blijkbaar 'echte') Grote Kruisbek écht vanaf het voorhoofd doorloopt, en waarom op andere foto's niet (dus schijnbaar halverwege het hoofd pas aanzet).

Zie het vergelijk

Grote Kruisbek vrouw

Grote Kruisbek man, zelfde lokatie, groep van elf

Lijken soms meer Schotse beesten. Bestaat er al een geluidsopname van de Amersfoort vogels?
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


frankneijts

CiteerIk heb nog steeds de gedachte/vraag waarom op sommige foto's de snavel van een (blijkbaar 'echte') Grote Kruisbek écht vanaf het voorhoofd doorloopt, en waarom op andere foto's niet (dus schijnbaar halverwege het hoofd pas aanzet).

Zie het vergelijk

Grote Kruisbek vrouw

Grote Kruisbek man, zelfde lokatie, groep van elf

Lijken soms meer Schotse beesten. Bestaat er al een geluidsopname van de Amersfoort vogels?
Op de door jou aangehaalde foto's is de reden wel duidelijk Remco: het ligt er  vooral aan in hoeverre de kruinveertjes zijn opgezet of in hoeverre ze plat liggen. Een vogel die gaat drinken en dan zijn kop optilt om het water in z'n strotje te laten lopen legt haast als vanzelf zijn kruinveren plat. Een vogel die, schijnbaar op 't gemak, in een boom zit zet dikwijls de kruinveren wat op. Dat laatste is bij het mannetje heel duidelijk zichtbaar. De snavel van dat mannetje is echter zó kenmerkend Grote....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'