Slangmiljoenpoten - Julidae

Gestart door Robert Heemskerk, januari 01, 2008, 22:42:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

dag geleedpotigeforum,

een miljoenpootachtige.., maar kan ik 'm onderbrengen bij de Slangmiljoenpoten? Julidae?
Grootte: 1,5cm
plaats: Amsterdamse bos


Robert Heemskerk

gedraagt zich wel wat als een slang  ^_^  

David Tempelman

hoi Robert,
zeker een Julidae, ik denk Cylindroiulus punctatus.
maar heb je ook een foto van de staart?
groetjes, David
met vriendelijke groet,
David

Robert Heemskerk

#3
Ja, dit moet volgens mij de staart zijn..
niet echt 'het prototype staart' maar goed..  :P
In het bovenaanzicht (recht van boven) valt overigens op dat er twee doorntjes(haren/sprieten?) uitsteken achter het lichaam. Deze zijn op deze foto wel te zien maar niet goed.
Je ziet overigens meerdere lange haren.
Op de volgende detailfoto is het aangegeven.

Robert Heemskerk

detail staart bovenzijde

David Tempelman

hoi Robert,
duidelijk ogen, geen 'staartje' en vrij donker. als-ie dan breed (> 1,5 mm) is en lang (> 2 cm) zit je bij C. caeruleocinctus. de andere staartjesloze juliden zijn bv. C. latestriatus maar die zijn smaller. hoe dat nou met die staart-haren zit weet ik niet. (Matty?)
ik zal binnenkort wel wat kenmerken toevoegen aan deze soorten,
groet, David
met vriendelijke groet,
David

A_kroon56

Het is een Cylindroiulus. Inderdaad geen staartje. Geen strepen op de bovenkant dus Brachyiulus pusillus valt af. Die heeft ook veel meer haren op de anaalkleppen.

Het dier op de foto oogt te slank voor C. caeruleocinctus. Bovendien is C. caeruleocinctus wat donkerder van kleur en heeft hij 5 haren per anaalklep.

Ik tel drie haren op een anaalklep. Die vierde haar lijkt een beetje uit focus en zit hoogstwaarschijnlijk op de andere anaalklep. Dan houden we C. latestriatus en C. britannicus over. Cylindroiulus parisiorum en C. truncorum hebben tenminste 7 haren per anaalklep.

De kleur komt overeen met C. britannicus en C. latestriatus. De ozadenen (rode kliertjes met bijtende stof) zijn duidelijk te zien. Vanaf een foto zijn beide soorten niet te onderscheiden. De mannelijke gonopoden zijn uitsluitend. Cylindroiulus latestriatus komt voor op zand- en veengrond, C. britannicus zit op rijke grond, vaak onder verstoorde omstandigheden. Tot nu toe leek C. britannicus zeer zeldzaam, maar er zijn recent veel waarnemeningen uit de Randstad. Afhankelijk van de grondsoort kan de foto worden weggezet als onzekere C. latestriatus of onzekere C. britannicus.

Met groet

Matty Berg
coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Matty Berg

Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna

Robert Heemskerk

Hartelijk bedankt David en Matty voor jullie commentaar  :duim:

Ik heb 'm nog eens opgemeten en  de grootte is ~ 1.5cm en de dikte < 1mm
De soort is gevonden op het Vogeleiland in het Amsterdamse bos in een humusachtige laag.
Een laag met bladeren en donkere aarde met houtresten. Een beetje moerasachtig.
Hoewel er ook een heemtuingedeelte is met waarschijnlijk veen, is dit denk ik rijke grond(aarde).
Een onzekere C. britannicus als ik het goed begrepen heb.



A_kroon56

Hej Robert,

Lijkt me prima.

Groet,

Matty
Matty Berg

Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna