Welke vlieg

Gestart door wieteler, januari 01, 2008, 19:06:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

wieteler

Hallo

Kan iemand iets over de soort roepen?

Foto genomen op 11-9-2007.

Groeten Leon

thijsdegraaf

Een Gewone Snuitvlieg (Rhingia campestris) Behoort tot de zweefvliegen

Groet en de beste wensen (voor iedereen)voor het nieuwe jaar.  :D
Thijs

markmeijrink

Rhinghia campestris / Snuitvlieg

wieteler

Hallo

Dank je wel heren, dat was snel.

Groeten Leon

markmeijrink

#4
Ik moet toch iets sneller leren typen, thijs was me voor ditmaal :lol:

thijsdegraaf

Het scheelde maar weinig Mark.  ;)
Groet, Thijs

javanerkelens

Ik dacht.....ik ga eens lekker plagen in het nieuwe jaar.... :D

Er zijn volgens Wikipedia, 3 soorten Rhingia's
rostrata
austriaca
campestris ( de bekendste)
En deze soorten lijken erg veel op elkaar.

Volgens Nederlandse Soortenregister zijn er ook maar 3 soorten Rhingia's
borealis
rostrata
campestris (die bekende dus weer)

Ik ken de verschillen niet goed , maar ze zijn volgens Wikipedia, dus moeilijk uit elkaar te houden.

Nou wordt er meestal bij elke snuitvlieg gezegt , dat het de campestris is (en in de meeste gevallen zal dat ook vast wel juist zijn).
Maar is er dan iemand die toevallig meer kan vertellen over de verschillen en heeeeeeel misschien hier ook foto's van heeft.

En nou heeft Wikipedia 3 andere soorten , als de Ned.SoortReg.......misschien iemand die dat ook uit kan leggen.

Hartelijke nieuwe groeten van Joke uit 2008 :grin:  
Groet,
Joke (van Erkelens)

Mark van Veen

Krijg je met die taxonomen die een eerder gepubliceerd naampje ontdekken  :grin:

We hebben 3 soorten in Nederland: campestris, borealis (=austriaca) en rostrata. Daarvan is campestris uiterst algemeen en borealis en rostrata uiterst zeldzaam. Campestris heeft als enige een snuit die recht is en langer dan de dwarsdoorsnede van een oog (gezien vanaf de zijkant). Dan zijn er nog tal van subtielere kenmerken.

groet,

Mark van Veen

thijsdegraaf

Bedankt Mark,
Sorry Joke.  :grin:
Groet,
Thijs

javanerkelens

Dat is dus het antwoord , wat ik graag wilde weten !

Dat de austriaca hetzelfde is als borealis en dat dus de borealis en rostrata zeldzaam zijn met verschillen in snuit.....en ik zal nog even doorwroeten of ik er nog een voorbeeldje van kan vinden.

En Thijs..........ik had er absoluut niet aan getwijfeld, dat je niet goed zou zitten hoor  :wub: , maar ik vroeg mij alleen maar af, wat eigenlijk de verschillen dan zouden zijn met de andere.....en dat is mij nu helder en daar kan ik weer even mee aan de slag............ :duim:

Groetjes
Groet,
Joke (van Erkelens)