Hoofdmenu

Eland rukt op!

Gestart door Pim, december 19, 2005, 11:15:50 AM

Vorige topic - Volgende topic

Pim

Citeer'Eland rukt op naar Nederland'

Uitgegeven: 19 december 2005 10:45

AMSTERDAM - De eland keert binnen tien jaar terug in Nederland. Dat verwachten de Stichting Kritisch Bosbeheer en Staatsbosbeheer nu het dier voor het eerst sinds de Middeleeuwen weer in Duitsland is gezien, schrijft Algemeen Dagblad maandag. De elanden komen uit Polen, waar honderden exemplaren leven.

De eland kwam tot in de Middeleeuwen in vrijwel heel Europa voor. De mens zou hem hebben uitgeroeid in West- en Centraal-Europa. In Scandinavië, de Baltische Staten, Rusland en Polen leven nog honderdduizenden elanden. Ook in Duitsland zouden nu weer tien exemplaren leven.


De eland is een gemakkelijk beest, schrijft de krant. Het is niet kieskeurig en trekt zich weinig aan van mensen. In Nederland zou de soort zich kunnen handhaven op de Veluwe, langs rivieren en in de Oostvaardersplassen.

Bron: www.nu.nl
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

jessesven

Grote onzin! In Duitsland kan het nog wel maar in Nederland wordt het niets. De enige Eland die we hadden werd binnen de korste keren doodgereden.....We zijn nog niet in staat edelherten buiten omheiningen te laten lopen, laat staan elanden!!

SKB zijn stelletje fantasten!!!!!!!

Pim

Ben het met je eens, de Oostvaardersplassen zijn naar mijn idee ook te klein voor een (kleine) populatie elanden!

groet,

Pim J.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Freek Verkerk

#3
Pim,
Is inderdaad een leuk berichtje, ik heb wel de indruk dat ik hier een beetje gevoerd wordt!
Ik had in de Wikipedia gelezen dat het dier in principe wel in Nederland zou kunnen leven, maar moeilijk in reservaten te houden zou zijn.
Maar wat mij betreft zouden we wel een "snuffelstage" kunnen organiseren voor een paar elanden uit het Natuurpark Lelystad
Kijken hoe ze zich gedragen. Of ze zich laten opsluiten. Voorlopig zijn ze nog niet uit het Natuurpark gebroken.

Het zijn ook grazers en ze kunnen de in drassige gebieden opschietende bomen (wilgen) goed bijhouden. In samenwerking met de Bevers, die binnenkort ook de OVP binnen zullen dringen. Als ze er nog niet zijn. En volgens mij beter dan de andere grazers.

In de engelse versie van de Wikipedia lees ik trouwens dat in Canada het Eland het dier is dat de meeste dodelijke menselijke slachtoffers maakt. Meer nog dan de grizllybear en de bij (Allergie!). Voornamelijk door aanrijdingen. Ze geven niet mee. Maar gelukkig kunnen de meeste auto's de "Elandtest", nu de chauffeurs nog.

Een eland lijkt redelijk makkelijk te bejagen, heeft veel vlees en zal om die reden in het verleden wel verdwenen zijn. Uit de foto's krijg ik de indruk dat het een redelijk individueel dier is. Mogelijk met een territorium.

Het hele verhaal lijkt me trouwens een kerstverhaal. (Sprookje).

De "Moose" wordt door de kerstman gebruikt en die komt er inderdaad aan.
:lol:
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

marcel123

CiteerDe eland is een gemakkelijk beest, schrijft de krant. Het is niet kieskeurig en trekt zich weinig aan van mensen
Als hij zich wat meer aan zou trekken van auto;s zou het een blijvertje kunnen zijn? Misschien kerstverlichting in de hoorns hangen ...dat biotsen autos er niet zo snel tegenop in het donker.

tekenaar

Van de Poolse collegae hoorde ik dat elanden erg slecht tegen de darmparasieten van edelherten kunnen. In Biebrza nemen de elanden af nu er mee en meer edelherten komen (wat amper aan het voedselaanbod kan liggen). De OVP lijkt me dus geen elandenparadijs...  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Freek Verkerk

CiteerBis heute werden Elche gejagt, teils wegen ihres Fleisches, teils als Sport. Durch die Jagd wurde der noch im Mittelalter in Deutschland weit verbreitete Elch hier ganz ausgerottet. Nur alle paar Jahre wandern Elche aus Polen nach Deutschland ein. In Polen waren Elche zwischenzeitlich auch fast ausgestorben und hatten nur in Białowieża überlebt; inzwischen umfasst der landesweite Bestand wieder 4000 Tiere. Eine kontrollierte Wiedereinführung in Deutschland ist wegen erwarteter Konflikte mit der Forst- und Landwirtschaft nicht geplant. Momentan läuft ein Auswilderungsprojekt im Biosphärenreservat Oberlausitzer Heide- und Teichlandschaft; die Elche sollen helfen, die Heide vor dem Zuwachsen zu bewahren; eine dauerhafte Wiederansiedlung soll dies jedoch nicht sein.

Beetje onduidelijk verhaal uit de duitse wikipedia.

Zijn die 4000 dieren nu in Polen of in Duitsland?

Oberlausitz ligt op de pools duitse grens, zowel in Polen als in duitsland.
B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

grunsven

Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

jessesven

Al vanaf begin 20e eeuw probeert de Eland het oosten van Duitsland binnen te komen. Ze wederen daar bewust afgeschoten, argument overlast. Of dit klopt is weer een ander verhaal maar het zal in ons dichtbevolkte (met autos) landje nooit wat worden met die grote jongens en meiden....Verdr zijn we niet eens in staat edelherten een natuurlijk leven te geven, idem voor zwijnen, damherten etc. Dus niet serieus praten over elanden: wel fantaderen zoals ze bij SKB lekker doen!

Net zo'n onzin als over wisenten. Keertje naar Oost-Polen of Wit-Rusland gaan, ben je in 1x van die wilde fantasieen af!!  

elmar prins

Overleven op de Veluwe ? Elanden ? Mmmmm,

Volgens mij moeten ze  (zonder verbindingszones naar beekdalen / uiterwaarden)
ongeveer 36 uur per dag !  grazen om voldoende voedselstoffen binnen te krijgen.
Of mogen ze het boerenland op ? En dat in een elandvreemd milieu.
Hooglanders hebben het zelfs moeilijk op die arme arme berooide veluwe.
Als Eland zou ik gelijk naar de oostvaardersplassen of de wieden or whatever rennen, maar de Veluwe ??????




Elmar

tekenaar

p.s. de Poolse Elanden stammen af van uitgezette exemplaren die uit Zweden afkomstig zijn. In Polen waren ze in het verleden ook 'op'...  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Pim

Lees net in de Trouw dat er in het verleden uit het natuurpark Lelystad een eland is ontsnapt. Al op de A6 kwam deze aan zijn trieste einde en raakten vier automobilisten gewond.

Dat is de harde realiteit van ons kneuterlandje ;)

groet,

Pim Julsing

p.s.

Als admin van het forum twee opmerkingen verwijderd die niks met dit onderwerp te maken hadden.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

laatvlieger

#12
Ja maar ik dacht dat dat een moeder met 2 kalveren was. En volgens mij had men dat stilgehouden totdat die dus werd aangereden...

Ik weet niet zeker of dit idd een moeder met 2 kalfjes betrof, misschien dat iemand anders hier meer over weet? Ik dacht ook dat ze die kalfjes nooit meer hebben teruggevonden... maar dat zal wel een broodje aap verhaal zijn.

Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

laatvlieger

niet helemaal een broodje aap verhaal blijkbaar:
op www.birdclubkatwijk.nl stond dit:

Zomer 1999 zwierf een elandkoe,uitsnapt uit Natuurpark Lelystad, met twee jongen door het Hollandse Hout. Staatsbosbeheer vond dat wel grappig en plaatste bordjes langs de Torenvalkweg met de tekst: 'Overstekende Elanden'. De lol was er wel af toen op een augustus- avond 3 auto's crashte op moedereland toen ze de A6 overstak. Het betekende ook haar einde maar niet voor de 2 elandkalveren die nog rondzwierven. Verdovingsgeweer was geen optie en meer schadeclaims ongewenst waarna de dieren de kogel kregen: einde oefening.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

jessesven

Ja, helaas...Nederland is te klein. Het lukt niet eens edelherten de "vrijheid" te geven. Laatstaan elanden, beetj realiteitszin zal veel dierenlevens besparen! Denk maar aan de otters, ik zag laatst een lijstje slachtoffers en dan denk je toch: zonde, zonde en allemaal voor fantasieen van paar gekken....  

Freek Verkerk

#15
De elanden lopen nu beieren binnen Vanuit Tsjechie.

Lees maar. Goed voor je Duits!

Die duitsers doen er niet moeilijk over lijkt het.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

redmar_woudstra

Ik weet niet waar ik het vandaan heb, maar ze zitten volgens mij ook wel in Denemarken, ze zijn vanuit Zweden (waar het erg goed met ze gaat) de sont overgezwommen en er zitten nu een aantal op Sjaelland.
groet,
Redmar

rrsmits

Die Elanden in Denenmarken dat is een verhaal van een paar jaar terug. Geen idee waar ik het toen heb  gelezen. De Denen vonden die Elanden maar niks en hebben ze afgeschoten. Overigens weet ik niet of het 1 of meer Elanden waren.

Verder proberen de dieren al aardig wat jaren Duitsland binnen te komen maar die worden, of in ieder geval tot recent, vrijwel allemaal afgeschoten.

Groeten
Ralph

Ellen Luijks

De OVP is voor Elanden niet echt een paradijs hoor.
Ja, ze kunnen inderdaad in natte gebieden leven.

Maar er is een probleem. Voedsel. In Zweden is ergens een natuurgebied dat dezelfde grootte heeft als de OVP. Daar leven geloof ik, uit mijn hoofd, 250 elanden. Ook daar is water en moeras. Maar er is een verschil. Het areaal bos!
Daar bestaat de meer dan de helft van het gebied uit bos, terwijl dat in de OVP misschien maar 100 ha is. Hollandse Hout niet meegeteld, want dat valt er officieel niet onder.

Een eland eet voornamelijk twijgen van bomen en die vindt ie in het bos en niet in het moeras. Als er al plaats is voor elanden zullen het hooguit 20 dieren zijn. Ik vind niet dat je voor die paar beesten zo'n ophef moet maken.
Groetjes

Ellen

Freek Verkerk

#19
Ik heb begrepen dat elanden solitair levende dieren zijn, die ook nog eens een groot gebied per dier nodig hebben. Ze schijnen erg moeilijk te houden te zijn in een omheind gebied. Waarschijnlijk slopen ze het hekwerk. Voor een gebied als de OVP leek het mij wel aardig om een klein aantal elanden uit te zetten. Ik denk aan 1 a 5. Dat is natuurlijk  een erg kleine fokgroep en inteelt ligt voor de hand, maar dit is ook natuur in Nederland, dus lijkt het me geen enkle bezwaar om er om de paar jaar een paar nieuwe mannetjes aan toe te voegen en wat oudere te verwijderen.

Gewoon voor de gein! Ervaring opdoen met hoe die dieren samenleven. Volgens mij beginnen er nu al wel wat wilgen op te schieten in de OVP, dus kan een Eland de boel mooi open houden!

Maar het is ook al interessant dat ze in Tsjechie en Beieren zitten (Zuid-Duitsland)!  Ik stel me elanden altijd voor in ijskoude gebieden als het Yellowstone national Park en ergens boven in Scandinavie en achter de Oeral. Maar dat ze zo zuidelijk voorkomen is nieuw voor mij.

Misschien zitten ze ook wel in de Alpen? Binnenkort?? !!

Tier des Jahres 2007
Experten erwarten Rückkehr der Elche
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk