Temperatuur minder belangrijk dan vochtigheid

Gestart door characea, maart 01, 2007, 14:46:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

characea

CiteerMeer dan 1000 hazen gemeld!


Hoewel de haas (Lepus europeus) tot voor kort een algemene soort was, lijkt het nu slechter te gaan met dit zoogdier. Toch zijn er in februari, in het kader van het project Soort van de maand meer dan 1000 doorgegeven. Uit de opmerkingen kwam wel regelmatig naar voren dat men meer moeite had om hazen te vinden dan in het verleden. De oorzaak van de achteruitgang ligt in een combinatie van zaken, waaronder ziektes en het intensieve en grootschalige gebruik van het landschap.

In bijgevoegd kaartje is de verspreiding van de waarnemingen te zien. Dan valt op dat de haas veel in midden Nederland, het polderland en het rivierengebied is gezien en toch wat minder in Noord-Brabant en Limburg. Opvallend is het geheel ontbreken van waarnemingen in Flevoland. Is dit reeel of komt het door de waarnemingsintensiteit?

Hazen houden niet van regen
Hazen blijken slecht tegen regen te kunnen, zo concluderen onderzoekers van de universiteiten van Groningen en Wageningen op basis van onderzoek op Schiermonnikoog . Temperatuur bleek minder van invloed te zijn dan vochtigheid. Ecologen van de leerstoelgroep Resource Ecology (Wageningen Universiteit) en van Rijksuniversiteit Groningen hebben tussen 1995 en 2003 de hazen in het oostelijk deel van Schiermonnikoog geteld. Het aantal hazen in het zeshonderd hectare grote gebied varieerde tussen de 320 en 596. De sterke wisseling in aantallen wordt volgens de onderzoekers mede veroorzaakt door het weer.Vooral regenval heeft een negatieve invloed op de hazenstand. Dat geldt zowel voor een hoge gemiddelde regenval per jaar als ook voor korte periodes met heftige regenval. Ook het waterpeil is van invloed: overstromingen bij een waterpeil van twee meter NAP zorgen voor een lagere hazenpopulatie. De temperatuur had geen aantoonbaar effect op het aantal hazen op Schiermonnikoog. De resultaten van dit onderzoek zijn in het decembernummer van het wetenschappelijke tijdschrift Lutra gepubliceerd.

Nu op naar de citroenvlinder….
De soort van de maand maart is de gele voorjaarsbode: de citroenvlinder.
Omdat de citroenvlinder als vlinder overwintert, komt hij in het vroege voorjaar op mooie zonnige dagen direct te voorschijn. De vlinders zoeken dan naar nectar, maar ook naar een partner om te paren. De lente is daarom de aangewezen periode om deze soort tegen te komen. De mannetjes zijn citroengeel, terwijl de vrouwtjes lichtgroen tot wit gekleurd zijn. Bij beide eindigen de vleugeltoppen in een hoekige punt.

Citroenvlinders zijn niet zeldzaam in Nederland, maar komen vooral voor op de zandgronden in de buurt van bomen en struiken. De rupsen zijn erg kieskeurig en leven alleen van sporkehout en wegedoorn. De vlinders zijn wel zwerflustig en in maart kun je ze op een zonnige dag ver buiten hun normale leefgebied aantreffen. Hoewel de citroenvlinder nog algemeen voorkomt in ons land, zijn de aantallen de laatste jaren wel achteruitgegaan. De oorzaken hiervan zijn niet duidelijk. De Vlinderstichting uit Wageningen is erg benieuwd waar citroenvlinder zal worden gezien deze maand.

De Vlinderstichting is een landelijke natuurbeschermingsorganisatie met ruim 5000 donateurs en 1500 vrijwilligers, die zich inzet voor het behoud en herstel van de vlinders en libellen. Naast onderzoek en advies houdt zij zich bezig met voorlichting en educatie. Door beheerders, uiteenlopend van natuurbeheerders tot tuinliefhebbers, te stimuleren het groen natuurvriendelijk in te richten en te onderhouden probeert zij het leefgebied voor (bedreigde) dieren en planten te vergroten.

De Vlinderstichting, Postbus 506, 6700 AM Wageningen.
e-mail: info@vlinderstichting.nl
website: www.vlinderstichting.nl <http://www.vlinderstichting.nl>

Citroenvlinder gezien? Geef hem door aan Soort van de maand, via telmee.nl.

Kars Veling

VOFF-coordinator 'Soort van de maand'
p/a De Vlinderstichting
0317 467346
<<citroenvlinder voor.jpg>> <<haas LR.jpg>>

BWoets

#1
Leuk die kaartjes, maar ze kloppen van geen kant.
En waarom doet Vlinderstichting dit..  :wacko:

Ten eerste als wij zo'n actie houden krijgen we waarschijnlijk veel betere dekking.
Ten tweede staan de waarnemingen uit waarneming.nl er weer eens niet tussen, wat we gewend zijn van vlinderstichting ondanks dat ze gekoppeld zijn.
Ten derde VZZ gaat toch over hazen.. en niet vlinderstichting?
Met vriendelijke groet,
Bob Woets


BWoets

#3
Citeerwant...het zijn allemaal konijnen ?
Zeeeeeer onvolledig.
Zie Wieringen bijvoorbeeld.
Vergelijk waarneming.nl met de kaartjes van vlinderstichting.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Limosa

Citeer
Ten derde VZZ gaat toch over hazen.. en niet vlinderstichting?
Ik denk dat je dit bericht in tweeen moet hakken. Het eerste deel gaat over de hazen en het kaartje is het resultaat over de telling van afgelopen maand. In het tweede deel wordt vooruitgelopen op de citroenvlindertelling van maart, waar een kaartje bijgevoegd is, door de vlinderstichting, over het verspreidingsgebied van de citroenvlinder. (waarschijnlijk van vorig jaar)
Groeten,

Joachim

characea

Sorry ik zag heel wat stippen in Noord Holland, maar wieringen ligt natuurlijk in Noord Noord HOlland...vandaar mijn vraag. Ik denk idd dat de tijdsperiode voor dit kaartje vrij kort was.
En 1000 hazen...is heel netjes, wij hadden er maar 371 en veel minder in bijv Groningen..

laatvlieger

#6
CiteerSorry ik zag heel wat stippen in Noord Holland, maar wieringen ligt natuurlijk in Noord Noord HOlland...vandaar mijn vraag. Ik denk idd dat de tijdsperiode voor dit kaartje vrij kort was.
En 1000 hazen...is heel netjes, wij hadden er maar 371 en veel minder in bijv Groningen..
ik denk dat je de datumgrenzen niet helemaal correct hebt gezet. Het aantal hazen was volgens mij iets lager. Maar stel dat het er 371 waren, dat is dan nog net iets lager dan het aantal pestvogels in één weekend in februari..

M.a.w. zwaar onderteld!

Ik vind 1000 hazen ook nog steeds erg weinig, zeker als het een aandachtsoort van de maand betreft. Misschien moeten we bij waarneming.nl ook maar eens extra aandacht aan de citroenvlinder besteden deze maand. Misschien kunnen we dit intiatief dan nog verder helpen. Eens kijken hoeveel er dan binnenkomen.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

characea

#7
Ik zie ze alleen veel bij alphen aan den rijn-Utrecht.
Was verbaasd over het enorme aantal in Oost-Groningen..

Maar ik heb het over 371 waarnemingen terwijl zij het misschien over 1000 exemplaren hebben...

Jeroen Nagtegaal

Haas is denk ik ook zeker beter te zien tijdens droog en koudweer, Dta is teminste vandaag mijn ervaring, ondanks dat toch vandaag een haas, op een veld met ruim 1 Cm water! daat zat hij tegen de voet van een wilg, maar hij rende gewoon door het water,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com