Mogelijke dassenburcht?

Gestart door Jeanine, december 03, 2017, 13:11:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeanine

Gisterenmiddag kwamen we in een (vnl.) naaldbos (op droge grond) een zandheuvel van wit zand
tegen. Deze viel gewoon op in de omgeving. Aan de rand van de heuvel zagen we een hol.
In het zand zagen we nog een enkele pootafdruk. De enige nog een beetje duidelijke heb ik op foto
gezet. In de directe omgeving hebben we nog even rondgekeken of we nog meer in-/uitgangen
zagen, maar we hebben niets gevonden.
Wij dachten meteen aan een mogelijke dassenburcht, maar of we hiermee goed zitten, weet ik niet.
Vandaar dat ik het hier maar post.
Is er aan de hand van onderstaande foto's mogelijk te zeggen of het inderdaad een dassenburcht
zou kunnen zijn?
Helaas heb ik geen maten opgenomen van de pootafdruk en het hol. Dat las ik net pas hier op het
forum.
Het hol is gevonden in de Achterhoek.
m.vr.gr
Jeanine

Rob Koelman

Lijkt mij geen hol van das. Op de derde foto is te zien dat de vorm van de pijp hoger dan breed is. Deze is bij das juist breder dan hoog. Ook de prent is geen pootafdruk van das. Zou van vos of konijn kunnen zijn.

Dus naar mijn mening hol van vos of konijn. Voor vos is het wat vroeg - deze graven holen vooral om de jongen in groot te brengen en de jongen worden pas komend voorjaar geboren.
Met vriendelijke groet, Rob

peterv

Prenten voor de ingang van een dergelijk hol kunnen, maar hoeven niet van de gravers/bewoners te zijn. Zo'n grote hoop zand trekt niet alleen mensen, maar ook dieren aan die even komen kijken.
Peter Venema

Jeanine

@Rob,

Bedankt voor je antwoord/uitleg. Heb ik weer wat geleerd.

@Peter,

Bedankt voor je antwoord. Je hebt helemaal gelijk.
m.vr.gr
Jeanine