Havik toch? - Sperwer ♀

Gestart door Lucie Kooistra, oktober 28, 2017, 16:37:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

Lucie Kooistra

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/145398671
onzeker Havik - Accipiter gentilis gezien op 2017-10-26 Groningen - Selwerderhof
Foto's:






Toelichting:
Ruzie makend met 2 sperwers
bij voorbaat dank L Kooistra
It's easier to fool people than to convince people that they have been fooled - Mark Twain

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Lucie Kooistra

It's easier to fool people than to convince people that they have been fooled - Mark Twain

Alexander Devos

Is het toch geen sperwer?  Die bandering op de armpennen is nogal duidelijk, de staart is nogal lang en niet zo afgerond lijkt mij, strakke vleugelachterrand (de houding waarin ie gefotografeerd is laat dit wel moeilijk beoordelen), de oorstreek is evenmin overtuigend zwart en de heupen vind ik nu ook niet 'wauw'... .

Wat overtuigt jullie om er een zekere havik in te zien?  Just want to learn  :blink:

BramtK

Ik zou van de bovenste vogel op de eerste foto's ook een Havik (man) maken. De borst is breed, 'heupen' doen er dan niet erg toe. Ik zie een schijnbaar grote snavel en weldegelijk een donkere oorstreek. Bandering op de ondervleugel is een mooi kenmerk, maar zoals wel vaker aan de orde gebracht op dit forum, in het derde kalenderjaar is dat bij Havik niet sluitend. Al dan niet afgeronde staart is volgens mij ook niet echt doorslaggevend.
Groeten,

Bram ter Keurs

Alexander Devos

Ik vind het geen gemakkelijke... .  Arjan Joon ziet er ook sperwer in.

lukasverboom

In het veld viel het op dat deze duidelijk groter was dan de andere twee, en in onze inschatting meer dan je bij man/vrouw sperwer zou verwachten.

Het was ook gek dat deze vogel samen met de twee duidelijke sperwers optrok (we zagen ze twee keer met z'n drieën over komen). Ik weet niet of haviken dat weleens doen?
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

BramtK

Altijd lastig, dit soort determinaties. Zijn er misschien nog een paar foto's?
Groeten,

Bram ter Keurs

frankneijts

Citaat van: BramtK op oktober 30, 2017, 07:58:34 AM
Altijd lastig, dit soort determinaties. Zijn er misschien nog een paar foto's?

Vooral waar die 2 Sperwers ook op staan ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Lucie Kooistra

Heb wel meer foto's maar voegt niets meer toe. Goedgekeurd als sperwer vrouw 😁
It's easier to fool people than to convince people that they have been fooled - Mark Twain

BramtK

Of ze iets toevoegen, dat moet je misschien aan de meekijkers overlaten. En om het enkele feit dat een persoon een vinkje erachter heeft gezet een discussie te beëindigen, dat is natuurlijk ook een beetje flauw.
Groeten,

Bram ter Keurs

Lucie Kooistra

#11
Een foto met drie erop heb ik helaas niet (was zo onscherp dat die niet bruikbaar was) ik plaats de overige wel.
Zie de waarneming: https://waarneming.nl/waarneming/view/145398671
De pootjes zijn volgens mij te dun voor havik (al kan ik de pootdikte zo vanaf de foto niet heel goed vergelijken met de diameter van het oog  ;D) neig nu zelf ook naar sperwer ook al kan een foto wel vertekent beeld geven over de pootdikte en andere details
En volgens mij is Arjan Joon wat roofvogels betreft niet zomaar een persoon  ;)
Ik heb nog te weinig ervaring met de havik

Op de andere foto's is betreffende vogel steeds links.
Helaas komt het verschil in grootte niet mooi uit op de foto's
It's easier to fool people than to convince people that they have been fooled - Mark Twain

frankneijts

Ik krijg op geen enkele foto de indruk van een Havik en het verschil in formaat past prima op wijfje Sperwer (vergeleken met 1 of 2 mannetjes) dus ik kan me het oordeel van Arjan wel voorstellen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

BramtK

Ik zie geen poten, alleen tenen, dus dat helpt niet erg. Ik zie wel een donkere oorstreek en een schijnbaar erg brede borst. Andere dingen passen weer wat beter op Sperwer en de foto's zijn niet goed genoeg om meer duidelijkheid te krijgen. Dan houden we het op Sperwer.

Overigens, als we een ding hebben geleerd hier dan is het dat iederen zich wel eens vergist met dit soortpaar dus laten we het niet aan personen ophangen. 
Groeten,

Bram ter Keurs

Lucie Kooistra

Hahaha ja ook de beste vogelaar zit er ongetwijfeld wel eens naast
It's easier to fool people than to convince people that they have been fooled - Mark Twain