Zwarte eend

Gestart door michel.wissink, december 30, 2007, 20:33:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

michel.wissink

Vanmiddag in het Twentekanaal bij Almelo een drietal zwarte eenden gezien, die ik a.d.h.v. informatie op deze site niet kan determineren.
Het gaat om zwarte eenden, zo groot als wilde; donkergrijze spiegel en zwarte vleugels en - heel typerend - witte wangen; verder zwart; de grote grijze snavel deed aan kuifeend denken, maar het postuur van de eend helemaal niet.
Eén keer een koerend geluid gehoord.
Omdat het om 3 exemplaren met identiek kleed gaat, verwacht ik niet dat het park- of soepeenden zijn. Of zit ik er naast? Wie herkent iets in mijn omschrijving?
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

Gert Veurink


zoiets? (foto van Bart Vastenhouw)

niet logisch in twente, maar wat niet kan... vrouwtje zwarte zee-eend zou dat zijn
groet!
Gert Veurink



michel.wissink

Nee sorry, dit is 'm niet.
Het is echt een duidelijk rond wit wangetje (kleiner dan op de foto hierboven) in een verder zwarte kop. Misschien eclips- of afwijkend kleed van één of ander (waar ik al helemáál niet in thuis ben).
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

Jan Harteman

#3
Ook een Grote Zee-eend (vrouwtje) is wellicht mogelijk, hoewel de witte wangen er wel iets anders uitzien. Bij Grote Zee-eenden valt de lichtgekleurde spiegel vaak wat beter op.
Het is ongebruikelijk, maar ik heb een paar dagen geleden nog 3 Grote Zee-eenden in het Nuldernauw zien zwemmen (dus ook verder in het binnenland dan normaal voor deze typische zee-eenden).


(foto: Erik de Waard)

Zie ook http://waarneming.nl/soort.php?id=258&wno_...um_tm=&tab=foto

michel.wissink

#4
Hoewel me in de spiegel geen wit is opgevallen, en ook de witte vlek tussen snavel en oog volgens mij ontbrak, komt de rest wel meer in de buurt van wat ik gezien heb.
Als ik ertoe gelegen ben zal ik morgen, gewapend met camera, terugkeren.

Edit: inmiddels meerdere afbeeldingen van grote zee-eenden gezien en geconstateerd dat er nogal wat variatie in de wangvlekken bestaat. Ik neig dus steeds meer naar de grote zee-eend. Ik pas mijn waarneming alvast aan (stond op 'eend spec.', lekker breed  :P  ). Bedankt voor de tip, Jan.
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

JanF

Had vandaag bij de Oostvaardersdijk ook een vrij donkere eend die ik tot op heden niet thuis kan brengen.
Vrij donker bruin met een witte keel/borst-vlek en geelachtige snavel.
Park - soep exemplaar of toch iets anders ?



met vr. groeten
Jan van de Fliert

Guus Peterse

Park - soep exemplaar
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

JanF

CiteerPark - soep exemplaar
In de soep ermee, dus.

bedankt :duim:  
met vr. groeten
Jan van de Fliert

michel.wissink

Ik ben vanmorgen, gewapend met camera, teruggeweest naar het (dichtgevroren) kanaal.
Vandaag Wilde eenden, meerkoeten en waterhoentjes, maar geen Grote Zee-eenden meer helaas.
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

Jan Harteman

CiteerIk ben vanmorgen, gewapend met camera, teruggeweest naar het (dichtgevroren) kanaal.
Vandaag Wilde eenden, meerkoeten en waterhoentjes, maar geen Grote Zee-eenden meer helaas.
Heeft het zelfs gevroren?!
Jammer dat ze er niet meer zaten.

frankw

CiteerIk ben vanmorgen, gewapend met camera, teruggeweest naar het (dichtgevroren) kanaal.
Vandaag Wilde eenden, meerkoeten en waterhoentjes, maar geen Grote Zee-eenden meer helaas.
het Twentekanaal dicht gevroren?? :huh:  

michel.wissink

Het was maar een dun vliesje, maar toch: inderdaad dichtgevroren.
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

frankneijts

Ik vind dat je wel erg vlug 'jump to conclusions' Michel! Het belangrijkste kenmerk van Grote Zee-eend, de witte spiegel, heb je immers niet waargenomen: je schrijft zelf 'donkergrijze spiegel en zwarte vleugels'. Het feit dat ze wel 's worden waargenomen in het binnenland zegt helemaal niks: elke waarneming staat op zichzelf en moet ook als zodanig worden beschreven en behandeld. Niks zo gevaarlijk als pas naderhand proberen een waarneming m.b.v. plaatjes en randinformatie te 'reconstrueren'......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

michel.wissink

Ik begrijp je standpunt, maar hoe verklaar je dan dat dit 'belangrijkste kenmerk' in meer gevallen hoewel onzichtbaar toch erkend wordt, zoals bijvoorbeeld in de onderstaande  waarneming (waarvan de foto sprekend op mijn waarneming lijkt, dit terzijde) ?
http://waarneming.nl/foto_details.php?id=260546


Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

RWester

#14
Hallo Michel,

De foto is een fractieopname van de vogel. Bij langere bestudering zal ook dit opvallen. Ik heb deze vogel ook gezien en de witte spiegel was in het veld gewoon zichtbaar.

Op deze foto gaat het om een verzameling van kenmerken die wijzen op Grote Zeeëend, zoals de houding, snavelvorm en de witte kopvlekken.

Zoals Frank schrijft is achteraf determineren 'gevaarlijk', als je niet goed alles hebt waargenomen. In zo'n geval is het dan beter de waarneming niet in te voeren en tot (hopelijk) een volgende, betere, keer te wachten
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


frankneijts

CiteerIk begrijp je standpunt, maar hoe verklaar je dan dat dit 'belangrijkste kenmerk' in meer gevallen hoewel onzichtbaar toch erkend wordt, zoals bijvoorbeeld in de onderstaande  waarneming (waarvan de foto sprekend op mijn waarneming lijkt, dit terzijde) ?
http://waarneming.nl/foto_details.php?id=260546
Behalve wat Remco al aangeeft: je hebt de spiegel blijkbaar wel gezien Michel (je beschrijft 'm immers?!) en die klopt niet voor Grote ZE!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

michel.wissink

CiteerIn zo'n geval is het dan beter de waarneming niet in te voeren en tot (hopelijk) een volgende, betere, keer te wachten.
Hier heb ik heel andere ervaringen mee.
Bijvoorbeeld toen ik dit voorjaar een mij onbekende eend had gezien, wel gefotografeerd, en omdat ik de waarneming had laten staan, kwam enkele dagen later uitsluitsel van een kenner dat het met zekerheid een Chileense Smient betrof.
De waarneming van de 3 vermeende grote zee-eenden laat ik dus ook staan, zij het uiteraard op onzeker.
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60