Platycnemis dealbata en kervillei in ZW-Turkije?

Gestart door Goyatlah, oktober 26, 2017, 03:30:11 AM

Vorige topic - Volgende topic

Goyatlah

Kunnen mensen met kennis van Platycnemis in het midden-oosten even op mijn Facebook timeline kijken (https://www.facebook.com/dolf.ramaker/posts/1964734663807353). Ik heb nl. 4 foto's van beesten in Dalyan en Mugla (ZW-Turkije) die m.i. geen pennipes zijn, maaar wel 2 verschillende soorten (en dan kom ik op dealbata en kervillei).
Dus graag kommentaar. Ik ga geen beesten die ik niet ken op honderden km's van de lokaties in de KD als zodanig benoemen.

(Discussie op FB, niet hier).
Alvast bedankt.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Marcel_Wasscher

Hoi Dolf,

Niemand durft tot nu toe te reageren: Platycnemis soorten zijn erg lastig en variabel. Je had mogelijk al gezien dat wij in 2000 alleen P. pennipes hadden in die omgeving. Maar ook hier zou (net als in de rest van de wereld bij bv. libellen) de klimaatsverandering tot uitbreiding geleid kunnen hebben.

Het mannetje dat je had gefotografeerd (de derde foto) lijkt inderdaad qua kleur erg op P. dealbata, echter het enige makkelijke structuur kenmerk dat ik zo snel kan zien (de sterk verbrede schenen op p. 137 van Dijkstra & Lewington, 2008) ontbreken op jouw foto. Dat zou voorlopig tegen deze soort pleiten. Vrouwtjes zijn nog eens lastiger, waar uitsluitend de kleine details doorslaggevend voor soortdeterminatie zijn. Beide soorten heb ik zelf nog nooit gezien: ik ken de variatie niet goed, dus kan hier eigenlijk niets zinnigs over schrijven. 

Groetjes,
Marcel

Literatuur
Kalkman, V.J., A. Kop, M. Wasscher & G.J. van Pelt 2004 The dragonflies of the surroundings of lake K√∂yceğiz and the River Eşen, Muğla province, SW Turkey. Libellula supplement 5: 39-63.