Hoofdmenu

Meeuw met platte kop

Gestart door Robert van Haaren, september 25, 2017, 22:37:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robert van Haaren

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://zuidplas.waarneming.nl/waarneming/view/144445650
Pontische of Geelpootmeeuw - Larus cachinnans / Larus michahellis gezien op 2017-09-24 Hitland - Hitlandbos
bij voorbaat dank Robert van Haaren

Robert van Haaren

Is er nog iemand die er een antwoord op weet?  :huh:

OJGoreng

"Platte kop" zou ik zo snel mogelijk proberen te vergeten als determinatiekenmerk van meeuwen. De kenmerken waar je wel wat aan hebt zitten in het kleed, en daar is op deze foto niet zo veel van te zien. Heb je nog meer foto's van deze vogel?
Met vriendelijke groet, Zainal

Robert van Haaren

Bij deze nog een foto; ik hoop dat u er iets mee kunt

Certhia

Lijkt me een 2KJ Pont, maar meeuwen zijn niet mijn forte. Even in het meeuwen gedeelte plaatsen?
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

JohanvantBosch

Citaat van: Robert van Haaren op oktober 02, 2017, 13:36:39 PM
Bij deze nog een foto; ik hoop dat u er iets mee kunt

Dit is een veel handiger foto dan die eerste. Hierop zie je tenminste iets. Tip voor de volgende keer: foto's uit verschillende hoeken plaatsen.

Eens met Marc.

OJGoreng

Eens met pont, maar leeftijdbepaling vand ik wat lastiger bij deze. Alle vliegveren lijken volgroeid (ik zou verwachten dat eind september de buitenste handpennen nog aan het groeien zijn bij een 2kj) en het patroon op die veren, met van die harde donkere buitenvlaggen past m.i. beter op een 1kj dan een 2kj hand. Kleine dekveren op de vleugel lijken ook 1e generatie; aan de andere kant is 'ie al wel erg veel middelste dekveren kwijt en dat kleurt het beeld een beetje. Ik zie geen spiegeltje op P10, al is de resolutie van de foto daar misschien gewoon iets te laag voor. Tweekleurige snavel kan prima bij een 1kj, de snavel kleurt bij pontische vaak vroeger om dan bij de andere soorten. Zelf neig ik dus meer naar "onvolwassen" dan een exacte leeftijdbepaling, maar misschien ben ik gewoon te voorzichtig.

JohanvantBosch

Ik snap je gedachten wel... wellicht vóór 2kj: de handpennen lijken me nogal afgerond en niet puntig.

OJGoreng

Ook voor 2kj pleit dat 'ie al erg grijs lijkt op de rug, overigens. Maar goed, voor dit soort details zou ik toch het liefst een wat hogere resolutie zien. Een pont blijft het, in elk geval.

Robert van Haaren

JohanvantBosch

Citaat van: Robert van Haaren op oktober 03, 2017, 16:48:54 PM
Is goed, hartelijk dank!
Wil je de foto's ook nog even bij je waarneming voegen? Dat helpt de admins een stuk

adriaens

't Is een 2de winter (dus 2kj): de buitenste handpen moet nog een stukje groeien.