Telescoop plakt

Gestart door Chris Eikens, oktober 21, 2017, 12:08:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

Chris Eikens

Ik heb een oud model Kowa (TSN-821). En de rubberen (?) coating wat erom heen zit begint door de ouderdom erg plakkerig te worden. Heeft iemand een idee hoe je dit verhelpen of kunt schoonmaken?

Marijn de Weijer

Oude rubberen griplagen beginnen vaker te plakken, voor zover ik weet, kun je dit niet terugdraaien.

Wat mij wel, na een tip van een ander gelukt is, is de coating volledig verwijderen.

Niet lachen, dit lukt met vochtige lotion billendoekjes.

ooit een verrekijker zo behandeld, de rubber griplaag verwijderen liet toen glad kunststof over.

Misschien weet iemand anders een andere methode, deze was wel arbeidsintensief.

Met vriendelijke groet,

Marijn de Weijer

Chris Eikens

Opzicht heb ik er geen last van, want er zit nu constant een paraattas om. Maar vroeg me af of het te verhelpen was. Nee dus, zo ver ik uit je woorden begrijp.

Arthur

je zou er een laag tape, wat ze bijvoorbeeld ook voor de grip van tennisrackets gebruiken, over kunnen aanbrengen.
Groeten, Arthur

Wilfred

Goed idee van Arthur. Je zou ook camo tape kunnen gebruiken.
Jan Meijerink van vogelwerkgroep twente heeft er jaren geleden een interessant artikel over geschreven.
Hier de link:
http://www.tvwg.nl/testrapporten/telescoop/camotape.shtml

Chris Eikens

Bedankt voor de link Wilfred. Denk dat ik idd voor die optie ga.

vanduc

Na een zeer warme vakantie in Spanje vorig jaar (ruim 40 graden) wilde  ik mijn (BUDGET)telescoop uit het foedraal halen maar was volledig vastgeplakt. Het beschermrubber was gesmolten. Uithalen is gelukt. Telescoop volledig plakkerig. Eerst wasbenzine en aceton geprobeerd maar dat hielp niet. Een zgn. snotje dat ze gebruiken bij het reinigen van lijmresten op leer hielp wel om de plakkerigheid weg te halen. Het beste was echter om met gebruik van schildershandschoenen en een droge doek de buitenkant goed schoon te wrijven. Is nu weer volledig bruikbaar. Zie foto,s  (P.S. wel een late reactie maar misschien heeft iemand er nog iets aan)