Vreemde onbekende roep op Texel.

Gestart door Tukkerbird, oktober 20, 2017, 12:07:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

Tukkerbird

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/145202375
Vogel onbekend - Aves indet. gezien op 2017-10-16 Texel - Moksloot
Foto's:


Geluiden:
https://waarneming.nl/sound/4/63404.mp3
Toelichting:
Langs de rand van een klein meertje midden in de duinen. Ik heb geen idee welke vogel deze roep laat horen, qua biotoop zou je aan Waterral denken maar persoonlijk ken ik dit niet van deze soort. Iemand een idee?
bij voorbaat dank Martin Bonte

HPM

De heldere roepen doen me aan Dodaars denken, maar de rest ken ik niet van Dodaars. Ook niet van Waterral.
Herman van der Meer

Tukkerbird

#2
Dodaars hebben me wel vaker verrast, heb veel opnames beluisterd maar een vergelijk kan ik helaas nog niet vinden.
Geluid kwam vanuit een boom aan de rand van het water, zou dus niet specifiek een watervogel zijn.

arnotenhoeve

Het doet mij aan een waterhoen denken. Het is mij al vaak overkomen dat een raar, afwijkend geluid een waterhoen bleek te zijn.

HPM

Mij doet het helemaal niet aan Waterhoen denken.
Het enige aanknopingspunt zijn die dodaarsroepen.
Maar Dodaarzen zitten niet in bomen.
Herman van der Meer

laatvlieger

gek geluid! Het enige dat ik kan bedenken is Waterral. Die heb ik wel eens enigszins vergelijkbare geluiden horen (en zien) maken. Sowieso kunnen die een zeer breed scala aan de meest gekke geluiden produceren. Maar dat is meer een gok, ik weet het niet met zekerheid! (Waterhoen zou ook best nog kunnen trouwens).
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Tukkerbird

Bedankt heren

Herman'' hij zat onder of in het boompje te roepen{zie foto} kan dus beide{sorry voor de onduidelijkheid}
Ik weet van Dodaars dat ze vreemd uit de hoek kunnen komen qua zang/roep, van waterral ken ik dit wat minder.
Voor mij blijft het ook nog steeds een onbekende roep, Naumannslijster{ondenkbaar natuurlijk, vogels call] kwam er tot nog toe het dichts bij in de buurt.

colossus

Dit hoor ik toch als heel gangbaar oktober-gekibbel van Waterral heren. Beetje tussen roep en zang.
Niet zo raar, want de duinen zitten nu stampvol met noordelijke beesten die onze broedvogels komen aanvullen. Biotoopjes als deze zijn dan snel onderwerp van allerlei territoriaal gedoe.
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

HPM

Citaat van: colossus op oktober 23, 2017, 13:01:28 PM

Dit hoor ik toch als heel gangbaar oktober-gekibbel van Waterral heren....

Toch niet zo gangbaar. Weet jij een vergelijkbare opname te vinden?
Herman van der Meer

Oenanthe

Citaat van: HPM op oktober 23, 2017, 13:26:26 PM
Citaat van: colossus op oktober 23, 2017, 13:01:28 PM

Dit hoor ik toch als heel gangbaar oktober-gekibbel van Waterral heren....

Toch niet zo gangbaar. Weet jij een vergelijkbare opname te vinden?
Er zijn ook waarnemers die hun ervaring in het veld opbouwen en niet alleen op het internet.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

frankneijts

Citaat van: Oenanthe op oktober 23, 2017, 13:32:45 PM
Citaat van: HPM op oktober 23, 2017, 13:26:26 PM
Citaat van: colossus op oktober 23, 2017, 13:01:28 PM

Dit hoor ik toch als heel gangbaar oktober-gekibbel van Waterral heren....

Toch niet zo gangbaar. Weet jij een vergelijkbare opname te vinden?
Er zijn ook waarnemers die hun ervaring in het veld opbouwen en niet alleen op het internet.

Maar nòg beter is als je die ervaring kunt onderbouwen met voorbeelden: zelf vergaard of op t www gevonden .. B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Citaat van: Oenanthe op oktober 23, 2017, 13:32:45 PM
Citaat van: HPM op oktober 23, 2017, 13:26:26 PM
Citaat van: colossus op oktober 23, 2017, 13:01:28 PM

Dit hoor ik toch als heel gangbaar oktober-gekibbel van Waterral heren....

Toch niet zo gangbaar. Weet jij een vergelijkbare opname te vinden?

Er zijn ook waarnemers die hun ervaring in het veld opbouwen en niet alleen op het internet.

Als dit heel gangbaar zou zijn zou er een vergelijkbare opname te vinden moeten zijn. Mensen hebben namelijk de sterke neiging om gangbare geluiden op internet te delen.
Herman van der Meer

colossus

We moeten oppassen niet filosofisch te gaan verzanden in vragen zoals die of deze Waterral wel een Waterral is heren. O0
Neem het van me aan, of negeer mijn opmerking. "Dit is mijn overtuiging, en daar moet u het mee doen" (mr. F. Visser B))
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

migratorius

Dit is m.i. ook een Waterral. Die weten mij vaker te verrassen met "nieuwe" roepen en ik hoor ze toch regelmatig in het moerasje waar ik mijn vrije tijd door pleeg te brengen. En nee, ik heb geen soortgelijke geluidsopnames van Waterral (ik vrees dat ik die altijd wis).

JanHein

Tukkerbird

Ok, houden we het voorlopig op Waterral, bedankt heren :duim:
Omdat ik nog geen vergelijkend geluid kan vinden wel op onzeker gezet.