Grote kruisbekken of toch gewone?

Gestart door Apophis25, oktober 19, 2017, 18:44:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Apophis25

Goedenavond, afgelopen weekend ben ik wezen kijken bij de kruisbekken van Wezep. Maar heb ik ze ook daadwerkelijk op
de foto kunnen zetten???


https://waarneming.nl/waarneming/view/145185477
onzeker Grote Kruisbek - Loxia pytyopsittacus gezien op 2017-10-14 Wapenveld - Zwolsche Bosch
Foto's:

Vrouwtje grote?


Dit zou een normaal mannetje kunnen wezen.


In het veld werd aangegeven dat als de kruisbek de appels van de den kon plukken
het een grote zou moeten zijn?


Zelfde als de foto hierboven maar dan met de snavel gesloten.

Toelichting:
Waarneming aangemaakt om te checken via het forum. Mochten er geen grote kruisbekken op de foto's staan verwijder ik die.
bij voorbaat dank Jan-Jaap Fleurke

tekenaar

ik laat me niet uit over de determinatie, maar wat is er mis met waarnemingen van algemene soorten? Wat het ook is, ik zou evt de soort aanpassen en de waarneming mooi laten staan. Helpen met determinatie is bepaald demotiverend als je van te voren weet dat een waarneming evt verwijderd wordt!
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

BJHM Possen

Fijne dag,

B.J.H.M. Possen

"Birding is something we do for enjoyment;
so if you enjoy it, you're a good birder.
If you enjoy it a lot, you're a great birder."

Kenn Kaufman

Apophis25

Citaat van: BJHM Possen op oktober 19, 2017, 21:26:26 PM
Grote kruisbek, wat mij betreft.
Dank je voor de bevestiging!!!

Citaat van: tekenaar op oktober 19, 2017, 19:25:52 PM
ik laat me niet uit over de determinatie, maar wat is er mis met waarnemingen van algemene soorten? Wat het ook is, ik zou evt de soort aanpassen en de waarneming mooi laten staan. Helpen met determinatie is bepaald demotiverend als je van te voren weet dat een waarneming evt verwijderd wordt!
Tja, ik was dus niet helemaal duidelijk. Mochten er geen grote opstaan dan verwijder ik de betreffende foto. Niet de waarneming in zijn geheel.

groet Jan-Jaap

HPM

Citaat van: Apophis25 op oktober 26, 2017, 19:40:05 PM
Citaat van: BJHM Possen op oktober 19, 2017, 21:26:26 PM
...
Citaat van: tekenaar op oktober 19, 2017, 19:25:52 PM

ik laat me niet uit over de determinatie, maar wat is er mis met waarnemingen van algemene soorten? Wat het ook is, ik zou evt de soort aanpassen en de waarneming mooi laten staan. Helpen met determinatie is bepaald demotiverend als je van te voren weet dat een waarneming evt verwijderd wordt!

Tja, ik was dus niet helemaal duidelijk. Mochten er geen grote opstaan dan verwijder ik de betreffende foto. Niet de waarneming in zijn geheel.

groet Jan-Jaap

Waarom niet de soortnaam aanpassen?
Herman van der Meer

thijs_vdkamp

het vrouwtje zou er één kunnen zijn, het mannetje is een gewone Kruisbek wat mij betreft. Bij de foto met gesloten snavel kun je zien dat de ondersnavel te ondiep en te ´recht´ is.
Thijs
Mattheüs 6:26a

Merel

Grote kruisbekken zijn forse dieren die inderdaad in staat zijn om een dennenappel zo los te halen van de boom. Heb dit gedrag afgelopen weekend op Vlieland nog mogen aanschouwen. Maar of dit Kruisbek uitsluit, daar zou ik niet al te zeker van zijn.
Ik vind dit erg lastige foto's en ben met pas 1 zichtwaarneming van Grote kruisbek ook zeer zeker geen expert, maar ik denk dat het beide Kruisbekken zijn, geen Grote kruisbekken.

Check ook de soortpagina van Kruisbek wat een grote snavel die nog kunnen hebben: https://waarneming.nl/soort/info/284
Er zal ook wel overlap bestaan, gok ik, met grote (gewone) Kruisbek en kleine Grote kruisbek. Voor een absoluut zekere waarneming kun je dan maar beter het geluid opnemen. Dat kan met dure apparatuur, of met je mobiel. Jijzelf, of een ander kan er een sonogram van maken, en zo kan de determinatie sluitend worden gemaakt.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Vincent Hart

#7
Citaat van: HPM op oktober 26, 2017, 20:03:20 PM
Citaat van: Apophis25 op oktober 26, 2017, 19:40:05 PM
Citaat van: BJHM Possen op oktober 19, 2017, 21:26:26 PM
...
Citaat van: tekenaar op oktober 19, 2017, 19:25:52 PM

ik laat me niet uit over de determinatie, maar wat is er mis met waarnemingen van algemene soorten? Wat het ook is, ik zou evt de soort aanpassen en de waarneming mooi laten staan. Helpen met determinatie is bepaald demotiverend als je van te voren weet dat een waarneming evt verwijderd wordt!

Tja, ik was dus niet helemaal duidelijk. Mochten er geen grote opstaan dan verwijder ik de betreffende foto. Niet de waarneming in zijn geheel.

groet Jan-Jaap

Waarom niet de soortnaam aanpassen?
Exact, wie houd je anders voor de gek?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers