Hoofdmenu

Popje Bont Zandoogje

Gestart door Primula, oktober 18, 2017, 16:26:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

Primula

Hallo,

Ik was net op zoek naar de rups van het Bont Zandoogje in mijn collectie omdat ik de bak wilde schoonmaken; kon ik hem niet vinden. Ik heb toen wat gras opzij gedaan en trof toen een mooi groen popje hangend aan een grasstengel aan. Nu ben ik alleen bang dat ik het popje heb beschadigd of iets dergelijks toen ik het gras opzij deed, ik ging natuurlijk niet rigoureus te werk, maar toch. Of wellicht heb ik iets verstoord? Het popje hangt er nu zo'n twee dagen denk ik, heb de rups sindsdien niet meer gezien. Alvast bedankt voor het meedenken!



Groeten,
Bo S.

Rayan Majoor

Hij ziet eruit alsof hij nog maar net verpopt is (in ieder geval is hij nog niet uitgehard, hij heeft al wel de goede vorm). Ziet er niet beschadigd uit.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Primula

#2
Bedankt voor je reactie Rayan! Binnen hoeveel dagen zou zo'n popje uitgehard zijn? En hoe zou je aan een dergelijke pop kunnen zien als hem iets mankeert, of varieert dat heel erg per soort?

Ziet dit op de foto er ook gewoon goed uit?
Groeten,
Bo S.

Rayan Majoor

Zo'n pop kan heel veel mankeren, maar als hij gewoon een goede vorm heeft, het nergens lijkt of er een gat in de pop zit en hij aan beide kanten er zo goed als hetzelfde uitziet mankeert ze over het algemeen niks. Soms kan er ook iets mis zijn wat betreft dat het stuk waar de voelsprieten zich ontwikkelen scheef (naar een kant verplaatst) zit of dat er een gat op een plek als tussen de voelsprieten lijkt te zitten, maar dat overleven ze over het algemeen wel.
Of een pop hard geworden is is niet bij allemaal hetzelfde te zien. Sowieso is een pop uitgehard als hij niet meer groen en doorzichtig is op sommige punten, maar bij sommige soorten kan de pop dan ook ondertussen al vrij hard zijn. In ieder geval zie je mooi op lepiforum.de hoe dat met het bont zandoogje gaat: http://lepiforum.de/lepiwiki.pl?Pararge_Aegeria . Op foto 1 zie je de nog misvormde pop direct naar het verpoppen, op foto 4 zie je de nog deels doorzichtige en dus nog enigszins zachte pop (zoals die van jou nu is) en op foto 2, 3 en 5 zie je de harde pop (aan de hand van foto 4 en 5 met bijgegeven data zou je dus kunnen verwachten dat het hard worden in één dag gebeurt bij deze soort, maar dat ligt vaak ook aan de omstandigheden).
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Primula

Heel verhelderend en geruststellend, zowel je uitleg als de foto's van Lepiforum. Bedankt! :duim:

Ik zal de pop eens goed in de gaten houden de komende tijd. Wel lijkt hij enigszins een 'deukje' in de bolling bovenin aan de achterkant te hebben vergeleken met de foto's van Lepiforum (en op die van mij hierboven is dat helaas ook amper te zien). Maar dat moet in principe dan ook geen kwaad kunnen, neem ik aan. :blink:
Groeten,
Bo S.