marter/nerts bij Den Bosch

Gestart door PieWie, december 28, 2007, 15:29:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

PieWie

Afgelopen weekend bezochten mijn vriendin en ik het Engeler Meer bij Den Bosch om de grote aalscholver te bekijken. Terwijl we langs de beek nabij het meer liepen zagen we in het bosje langs de beek een flinke marterachtige. Helaas was de waarneming nogal kort (2 sec) zodat we niet al te veel zagen aan het beest.

Duidelijk was dat de bovendelen, staart, kop en poten egaal donkerbruin waren. Hierdoor, en ook op basis van het formaat en de vrij lange staart, was het geen bunzing (waren we ook blij mee geweest, heb ik al meer dan 10 jaar niet meer levend gezien). Onze eerste indruk was een marter maar beide soorten zijn voor zo ver ik weet niet echt bekend uit de regio.

Wel zag ik in de Atlas dat er voorheen in de regio nogal eens (ontsnapte) nertsen zijn gevangen door muskusrattenvangers.

Weet iemand in dit forum wat de huidige status van de nerts (en marters) in deze regio is? Niet zozeer om de waarneming te 'bevestigen' want daarvoor hebben we er te weinig aan gezien maar gewoon uit nieuwsgierigheid.

Groeten,

Pierre  

meike

http://www.waarneming.nl/soort.php?id=1841...m_tm=&tab=kaart

Uit eigen huis, maar zelf heb ik er geen waarnemingen van. Misschien kun je toch beschrijven wat je in die 2 seconden voor indruk hebt?