Weer een eend

Gestart door Inge van der Wulp, december 28, 2007, 12:49:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

Inge van der Wulp

Onder welke naam mag ik deze dame invoeren? Net gezien bij het eendjes voeren met mijn zoon.

Ze was zo groot als een Muskuseend. Pekingeend?  :rolleyes:

Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

Inge van der Wulp

Even een foto voor vergelijking met wilde eend

Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

JohanvantBosch

Soepeend... :whistle:
Iets anders valt er niet van te maken

Inge van der Wulp

Ja ik begreep wel dat het een gefokte eend is. Maar ik heb altijd gedacht dat Soepeenden zo groot waren als wilde eenden. Deze was behoorlijk groter en ik heb geen vergelijkbare foto gezien.

Maar ik zal haar invoeren als Soepeend. Wat ik overigens altijd wel een beetje zielige naam vind :)  :lol:  B)  
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

JohanvantBosch

CiteerJa ik begreep wel dat het een gefokte eend is. Maar ik heb altijd gedacht dat Soepeenden zo groot waren als wilde eenden. Deze was behoorlijk groter en ik heb geen vergelijkbare foto gezien.

Maar ik zal haar invoeren als Soepeend. Wat ik overigens altijd wel een beetje zielige naam vind :)  :lol:  B)
Kersteend.... klinkt dat iets feestelijker?  :P  :gap:  

Inge van der Wulp

Kerst is het net geweest. Ik ben dinsdag jarig. Doe maar verjaarseend of nieuwjaarseend  :lol:

Ooit weleens Eendensoep op een menukaart zien staan?  :grin: Ik zou het niet bestellen.

Overigens zitten er wat verderop wel nog 2 van deze eenden. Maar die zijn helemaal wit. Het lijkt erop dat deze een andere moeder of vader heeft gehad. Die wilde eend woerd die erbij zat was duidelijk haar partner. Krijgen we nou straks Hybriden soepeenden? Of kan dat niet?
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

JohanvantBosch

CiteerKerst is het net geweest. Ik ben dinsdag jarig. Doe maar verjaarseend of nieuwjaarseend  :lol:

Ooit weleens Eendensoep op een menukaart zien staan?  :grin: Ik zou het niet bestellen.

Overigens zitten er wat verderop wel nog 2 van deze eenden. Maar die zijn helemaal wit. Het lijkt erop dat deze een andere moeder of vader heeft gehad. Die wilde eend woerd die erbij zat was duidelijk haar partner. Krijgen we nou straks Hybriden soepeenden? Of kan dat niet?
Soepeend is meer een verzamelnaam voor alles wat verwant is aan de wilde eend maar een beetje of erg afwijkend is in grootte, vorm en/of kleur.

Dorine

Zelf heb ik ook altijd een raar gevoel als ik het hier weer zie staan:
soepeend.

Alsof het een onbelangrijk beestje is, nergens goed voor.
Zoals vroeger bij mijn opa,
van een mindere kip kreeg ik dan steevast te horen dat die voor in de soep was.

Terwijl bovenstaand eendje er best wel leuk uitziet.
Dorine van Asten
peregrines.nl

Inge van der Wulp

CiteerZelf heb ik ook altijd een raar gevoel als ik het hier weer zie staan:
soepeend.

Alsof het een onbelangrijk beestje is, nergens goed voor.
Zoals vroeger bij mijn opa,
van een mindere kip kreeg ik dan steevast te horen dat die voor in de soep was.

Terwijl bovenstaand eendje er best wel leuk uitziet.
Ja dat is dus precies wat ik bedoel  :duim:

Zij zal er overigens weinig last van hebben dat we haar een soepeend noemen. Ze woont lekker in de sloot tussen een grote groep wilde eenden (okee er zaten inderdaad meerdere, kleinere soepeenden tussen).

Het is in mijn ogen ook een leuke eend om te zien. Ze zat onophoudelijk tegen me te kwebbelen (lijkt mijn zoon wel) toen ik foto's van haar maakte. Waarschijnlijk ben ik de enige gek die ook terug praat tegen zo'n diertje  :whistle:  
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

frankmeer

#9
CiteerKerst is het net geweest. Ik ben dinsdag jarig. Doe maar verjaarseend of nieuwjaarseend  :lol:
31 dec. is maandag.  ;)  
Frank van der Meer

Inge van der Wulp

Citeer31 dec. is maandag.  ;)
Hee je hebt gelijk! Ik ben maandag jarig (was ik toch bijna een dag te laat geweest)  :duim:  
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

tekenaar

#11
Deze discussie hebben we hier al een aantal keer gehad. Persoonlijk prefereer ik de naam "parkeend" maar de redenatie daarachter ga ik niet nog eens herhalen. 't is een beetje vechten tegen de bierkaai; ingeburgerd jargon van vogelaars he...

Overigens zou dit wel eens een raszuivere siereend kunnen zijn maar iok ben te weinig thuis in de rassen om er een rasnaam aan te kunnen plakken. Wat de eenden zelf betreft is het gewoon een vrom van de wilde eend (en zo wordt ze ook beschouwd door soortgenoten).  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Dorine

#12
Het was ook absoluut niet mijn bedoeling om een oude discussie weer nieuw leven in te blazen, hoor.
Maar zo lang lees ik hier nog niet en heb ook bij lange na (nog) niet alles gelezen wat hier op dit forum staat.
Maar ik moet telkens glimlachen als ik weer eens lees; soepeend
en tegelijkertijd vind ik het zielig dat zo'n mooi beestje ooit zo'n negatieve (in mijn ogen) naam gekregen heeft.

groetjes
Dorine van Asten
peregrines.nl

Inge van der Wulp

CiteerOverigens zou dit wel eens een raszuivere siereend kunnen zijn maar iok ben te weinig thuis in de rassen om er een rasnaam aan te kunnen plakken. Wat de eenden zelf betreft is het gewoon een vrom van de wilde eend (en zo wordt ze ook beschouwd door soortgenoten).
Ik heb bewust gekeken maar deze eend had geen ring. Wel vraag ik mij af of ze met deze grote en haar toch vrij korte vleugels zou kunnen vliegen. Maar voor een siereend zou dat ook niet nodig zijn natuurlijk.
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

Tukkerbird

Soepeend is toch een perfecte naam :P het liefste zag ik ze helemaal niet voorkomen in het wild :angry:
Trouwens soepeenden zou ik nooit invoeren als waarneming.

Zonnekoning

Staleend vind ik wel een mooie naam ervoor.
Dit zijn de soepeenden die in eendenkooien worden gebruikt om wilde eenden te lokken. ^_^  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

tekenaar

Citeer
Trouwens soepeenden zou ik nooit invoeren als waarneming.
Dat geldt voor heel veel vogelaars. Hierdoor weten we niet hoeveel van deze vogels er in Nederland voorkomen en ook niet of ze toenemen in aantal (ten koste van "zuivere" wilde eenden????)  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Jan Harteman

CiteerStaleend vind ik wel een mooie naam ervoor.
Dit zijn de soepeenden die in eendenkooien worden gebruikt om wilde eenden te lokken. ^_^
NOT.
De eend hier in beeld gebracht is een vleesras, geen lokras.

Zonnekoning

#18
CiteerNOT.
De eend hier in beeld gebracht is een vleesras, geen lokras.
Je hebt helemaal gelijk!
Hangt er helemaal van af waar ze zwemmen.
Maar ja, dit is ook een bijeen geraapt zooitje en zijn ook niet gekweekt om eenden te lokken. Als ze daar nu eens wordt loslaten...  ;)
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Inge van der Wulp

Ik ben het er mee eens dat ze gefokt is als vleesras. Want dat formaat heeft ze ook. Waarschijnlijk een ras zuivere vleeseend :gap:

Ze blijft lekker bij ons in de sloot. Of ze nou eigenlijk in de pan hoort of niet. Voor mij is ze gewoon een eend en krijgt ze net als de andere eenden af en toe lekker een broodje.

Bedankt voor het meedenken!
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

Jan Harteman

Citeer
CiteerNOT.
De eend hier in beeld gebracht is een vleesras, geen lokras.
Je hebt helemaal gelijk!
Hangt er helemaal van af waar ze zwemmen.
Sorry maar ook dit slaat de spijker niet op zijn kop.
Nu gaat dit erg offtopic, maar ik wil toch even duidelijk maken dat er vele tientallen eendenrassen zijn die allemaal voor een ander doel zijn gefokt.
Een dik vleesras is niet geschikt als lokeend.
De kleine Hollandse kwaker is niet geschikt als vleesras, maar ideaal als lokeend.
Oftewel, het hangt NIET af van waar de eend zwemt, maar met welk doel het ras is gefokt en hoe het dus is veranderd door de mens: vleesrassen herken je aan hun postuur (dik), lokeenden aan hun luide roep (kwaken), legeenden aan hun hoge eiproductie etcetera.

Dat dit soort eigenschappen niet altijd te herkennen zijn in 'de natuur' komt omdat er dieren zijn ontsnapt/gedumpt die zich weer terugkruisen met hun voorouders: de Wilde eend. De eigenschappen waarop ze ooit zijn gefokt zijn vaak weer teruggebracht naar het gemiddelde van de Wilde eend, soms met nog een aantal eigenschappen goed zichtbaar (bonte kleuren, extreem formaat).

Rinie van Reenen

En nog in antwoord op een vraag van Inge: het laatste waar Jan Harteman het over heeft (en wat er gebeurt als de beide eenden op de foto gaan kruisen) is dus geen hybridisatie: de tamme eend stamt af van de Wilde Eend; het is dus dezelfde soort - en een hybride is een mengsel van twee soorten.

Overigens, of je iets wel of geen soepeend wilt noemen hangt natuurlijk helemaal af van de manier waarop je kijkt. Je zou het kunnen vergelijken met planten. Als je in een groententuin wilde planten ziet staan, dan noem je het 'onkruid'. Goed beschouwd is die kwalificatie een misbaksel, maar toch is ze niet helemaal misplaatst: dit kruid is in de tuin ongewenst. Wanneer je dezelfde plant echter in de wegberm ziet staan, dan noem je het geen onkruid. En wanneer je zelf geen groententuin hebt en je bent wél een florist, dan noem je die plant in de groententuin ook geen onkruid.
Zo ongeveer is het hier ook. Als je een gefokte eend in de vijver van een eendenfokker ziet zwemmen is het onzin om dat beest 'soepeend' te gaan noemen. Maar als je vogelaar bent en je ziet eenzelfde beest in de uiterwaarden zwemmen, dan is het daar een 'on-beest': niet geschikt om in de vrije natuur te zwemmen, maar alleen nog geschikt om - om fauna-vervalsing tegen te gaan - in de soep te stoppen (zij het niet vooraleer het beest ook de nek omgedraaid te hebben, natuurlijk).
Groet, Rinie van Reenen


Zonnekoning

Het gaat me ook niet zozeer om die 4 hybriden, maar die andere soep/lokeenden die er rondzwemmen.
Bijvoorbeeld de Horrekooi op Terschelling heeft 100 lokeenden en dat is een ook een bont gezelschap.
Ik heb ook nog even "Soepeend" proberen op te zoeken in het 'Verklarend en etymologisch woordenboek van de Nederlandse vogelnamen' van Klaas J. Eigenhuis (ISBN 90-808433-1-8, Stichting Dutch Birding Assosiation) en het staat er niet eens in. Hoe het met de Dikke van Dalen zit weet ik niet, maar voor zover ik het kan zien is het niet eens een Nederlands woord.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Jan Harteman

#24
Soepeend is volgens mij een Waarneming.nl-begrip geworden... niet veel meer en niet minder.

Zonnekoning

Het gaat me ook niet zozeer om die 4 hybriden, maar die andere soep/lokeenden die er rondzwemmen.
Bijvoorbeeld de Horrekooi op Terschelling heeft 100 lokeenden en dat is een ook een bont gezelschap.
Ik heb ook nog even "Soepeend" proberen op te zoeken in het 'Verklarend en etymologisch woordenboek van de Nederlandse vogelnamen' van Klaas J. Eigenhuis (ISBN 90-808433-1-8, Stichting Dutch Birding Assosiation) en het staat er niet eens in. Hoe het met de Dikke van Dalen zit weet ik niet, maar voor zover ik het kan zien is het niet eens een Nederlands woord.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

JohanvantBosch

#26
CiteerSoepeend is een Waarneming.nl-begrip geworden... niet meer en niet minder.
Overigens is het ietsje meer dan dat.... want de naam is gebaseerd op het feit dat vele vogelaars al jarenlang dit soort eenden 'soepeend' noemen. Ik denk dat ikzelf die naam 20 jaar geleden al voor het eerst heb gehoord.

Rinie van Reenen

CiteerDie ook overigens ook wel eens 'soepduif' heb horen noemen....  ;)
Afgelopen week met Scrabble hadden we nog de discussie, of 'soepvos' een reeel woord is: een fictieve gedomesticeerde vos. Oftewel: bij ons thuis bestaat de gewoonte, om bij dieren 'soep-' als een regulier voorvoegsel te gebruiken.
Groet, Rinie van Reenen

PatrickH

Dus soepkruid zijn veredelde plantenrassen die niet in de tuin staan?  :huh:  
Groet, Patrick Heijne

Toine

CiteerDus soepkruid zijn veredelde plantenrassen die niet in de tuin staan?  :huh:
Als je ze als soepgroenten kan gebruiken wel he ;)