Hoofdmenu

Bevers..

Gestart door Jeroen Nagtegaal, januari 19, 2008, 12:55:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Nagtegaal

De Wilde kat is vastgestld met een fotoopstelling, nu zit ik met het idee, om in een bepaald gebied limburg wat van deze Camera's neer te hangen op actieve vraatplekken, wissels en Burchten, is het erg verstorngsgevoelig voor zo'n bever en heeft iemand er mischien ervaring mee? Zo wil ik voora kijken of er Jongen zijn en eventueel hoeveel, en dan door tijden en datums en locaties naast mekaar te gaan leggen een populatie schatting te gaan doen,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

meike

#1
Geen ervaring mee, maar bevers worden dacht ik niet zo gauw verstoord door een incidenteel bezoek van een vorser. Dag/waterrecreatie, honden, dat zijn de redenen waarom ze wegtrekken en..... heel moeilijk meer zelfstandig terugkeren.

Ik denk dat er wel duitse onderzoeken over zijn. Pas wel op, want het verstoren van deze dieren is per defenitie strafbaar, je kunt meestal niet via een wandelpaadje bij hun leefgebied komen, ook bij onze oosterburen niet!

Misschien heb je hier wat aan?
http://www.vzz.nl/soorten/bever/bever-werkgroep.htm

Jeroen Nagtegaal

De Burchten, wissels en verse vraatsporen liggen soms zelfs, ov ever wandepaden, dus schuw wil ik ze niet noemen.
Er wordt ook wel meen ik jaarlijks geteld, maar dan moet je het hebben van zichtwaarnemingen in de schemer. Nu zou je dan camera's op kunnen hangen en 5 weken wachten en dan heb je denkt ik er meer aan.
Als niemand met deze methode heeft gewerkt of weet wat de verstoring kan zijn, zal ik een mailtje sturen naar de Beverwerkgroep,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

tekenaar

Ik denk dat het niet handig is om dit op eigen houtje te doen, je hebt een kans dat je de lopende monitoring in de war schopt. Bovendien hangt er een prijskaartje aan die camera's...  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

MC

Het is inderdaad heel goed om met de beverwerkgroep contact op te nemen, die kunnen waarschijnlijk ook wel vertellen of er daar gemonitoord wordt. Ik neem aan dat je met de beheerders van het gebied contact hebt als je die spullen gaat ophangen? Waarschijnlijk zijn die ook wel op de hoogte van monitoring als dat plaats vind.
Denk er wel bij dat je beste tijd van het jaar uitzoekt, als je bijv. jongen wilt volgen moet je de periode hebben waarin jongen actief rondzwemmen (ander kun je ze nog niet tellen) maar niet te lang van de burgt weg zijn (anders heb je onderschattingen). Ik weet niet echt hoe dat zit met bevers, maar dat is wel belangrijk om even uit te zoeken.
Succes!
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

Jeroen Nagtegaal

Ik ken de Beheerders heel goed, en zij mij ook. Momenteel wordt er maar 2 avonden per jaar geteld in de schemer dfoor gewoon langs de beek te zitten wachten op meerdere plekken. Het is nu nog alleen idee, en als blijkt dat het veel verstoring op zal leveren zal ht een idee blijven. Verder dacht ik eraan om evt. ergens camera's te lenen (VZZ oid)

Verder blijven de jongen meen ik 3 jaar bij de ouders, dus totdat ze geslachsrijp zijn, en zullen ze er daarna uitgeschopt worden.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

mlahaye

Hallo Jeroen,

Een leuk idee wat je zeker in overleg met de Beverwerkgroep van de VZZ moet uitvoeren. Mits op de juiste wijze uitgevoerd kan een foto-monitoring erg leuke informatie opleveren. De VZZ heeft (of had) plannen om een hele serie foto-toestellen aan te schaffen, maar het is a) vrij kostbaar en B) tamelijk veel werk om de camera's goed te plaatsen.

Uiteraard verwachten we tzt natuurlijk wel wat resultaten op waarneming.nl

Succes,
Maurice

Jeroen Nagtegaal

#7
Ik heb laatst een deel ingevoerd, maar eigenlijk zou je beken geheel moeten aflopen en alle sporen inmeten. Ik heb Trouwens al afgelopen zomer met de opselingen gewerkt in Zuid-Limburg,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

wimtegels

Ik ben zeer regelmatig actief langs de Roer in Midden-Limburg. De belangrijkste reden daarvan is dat ik het meanderproces, en de waarde daarvan voor de natuur zoveel mogeljk probeer te doorgronden.
Langs de Roer leeft en behoorlijke beverpopulatie. Ik geloof dat Jeroen daar ook al de nodige waarnemingen heeft gedaan.
Als ik met andere waarnemers in discussie ben bestaan er nogal wat verschillen over het inschatten van het aantal burchten/holen.
Burchten zijn vrij gemakkelijk te vinden en herkennen. Bij holen ligt dat verhaal een beetje anders. Een hol herkende ik pas na enkele jaren als zodanid. Dit hol begint nu steeds meer op een burcht te lijken.

Indien de tijd het toelaat wil ik deze zomer een zo nauwkeurig mogelijke inschatting maken van de bewoonde burchten langs de Roer.

Ik denk hierbij aan de volgende methode:
Bij de burchten die ik ken vind ik de meeste vraatsporen stroomopwaarts van de burcht. Waarschijnlijk vindt de bever het gemakkelijker zijn takken stroomafwaarts te vervoeren. De hypothese is als volgt: Zijn er veel verse vraatsporen, dan is het waarschijnlijk dat er in de buurt van het meest stroomafwaartse punt van de vraatsporen een hol of burcht is.

Herkennen andere waarnemers deze hypothese?

Groetjes,

Wim
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Jeroen Nagtegaal

Ik zit vooral in het Leudal oa, Wat ik dus zeer opvallend was dat hij 4 takkenburchten in bezit heeft, nja tussen de 1e en de laatste zit amper 100 meter, en alle 4 hebben ve takhot erop liggen. Wat me voraal opviel was dat er stroomafwaarst veel takhout ligt, ik vind het vreemd. Volgens mij zit er per bever een enorm verschil in luiheid en slimheid van de bever. In het ene teritoria is namelijk alles te doen in een paar honderd meter en in het andere teritoria zijn het her en der sporen. Terwijl beide biotopen vergelijkbaar...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

mlahaye

Jeroen,

Zou je a.u.b. je bijdragen aan het forum vantevoren goed op taal- en typefouten willen doorlezen. Het is soms echt erbarmelijk, terwijl de inhoud wel de moeite waard is.

Vriendelijke groet,
Maurice La Haye

Imperator

CiteerJeroen,

Zou je a.u.b. je bijdragen aan het forum vantevoren goed op taal- en typefouten willen doorlezen. Het is soms echt erbarmelijk, terwijl de inhoud wel de moeite waard is.

Vriendelijke groet,
Maurice La Haye
Vervelend dat je dit schrijft. Niet iedereen is even goed in spelling. Als je er moeite mee hebt, lees dan hardop (ik heb jarenlang groep 4 gedraaid, dus heb veel ervaring met slechte spellers)
Het gaat om de boodschap en die is van Jeroen altijd zeer de moeite waard.  
vriendelijke groet,

Trees

Jeroen Nagtegaal

Volgens mij valt het nu echt mee, hier en daar een hoofdletter te veel. En een komma waar een punt hoort dat is het enigste.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Limosa

CiteerVolgens mij valt het nu echt mee, hier en daar een hoofdletter te veel. En een komma waar een punt hoort dat is het enigste.
Enige.... ^_^  

Verder no offence, Jeroen.

Keep going strong!
Groeten,

Joachim