opvallend roze plant; lijkt op kardinaalsmuts

Gestart door annelies vriens, oktober 10, 2017, 14:21:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

annelies vriens

In Kloostertuin [D] deze plant aangetroffen; bijzonder opvallend door roze kleuren. Misschien dat iemand weet welke het is?

Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/144873174
onzeker Plant onbekend - Plantae indet. gezien op 2017-10-03 BRD - Kreis Euskirchen
Foto's:




Toelichting:
ook via Forum
bij voorbaat dank annelies vriens

Rijswijk †

Groet, Minke.

annelies vriens

Ik ken de wilde kardinaalsmuts met de kleuren roze [''kapje] en oranje [''vrucht'']. In dit geval is er sprake van donkerpaars en rood dus vandaar mijn twijfel.
Met groet, Annelies Vriens

e.kneepkens

Is een Kardinaalsmuts in een kloostertuin een Euonymus europaeus? De plant heeft duidelijk afwijkende kleuren tov. E.europ.          In Duitsl. worden vaak ook andere Euon. aangetroffen, zoals E.latifolius, E.verrucosus, E.alatus. Dan heb ik nog niet over de vele soorten Euon. die uit verschillende werelddelen naar Arboreta versleept worden. Vogels verspreiden de zaden heel gemakkelijk.
Kloostertuinen met exotische struiken en bomen zijn geen abnormaal verschijnsel. Kortom E.europ. is te kort door de bocht. Het kan zo maar zijn kunnen dat we hier te maken hebben met E.alatus. Er zijn helaas te weinig foto's omdat hard te maken. 
met vriendelijke groet, Emanuel

annelies vriens

Dank voor je uitleg Emanuel. Wat is je voorstel, zo laten staan of aanpassen?
Vriendelijke groet, Annelies Vriens

Rob Koelman

Als ik de luchtfoto goed interpreteer staat de plant niet in een echte kloostertuin (met aangeplante kruiden, struiken en bomen), maar in een bosgebiedje naast een kloosterterrein. Dat maakt het m.i. een stuk aannemelijker dat het hier gewoon om wilde kardinaalsmuts (Euonymus europaeus) gaat, en niet een of andere exoot.

Bij twijfel is Euonymus spec. natuurlijk altijd goed...
Met vriendelijke groet, Rob

annelies vriens

Ook al is het een jaar geleden, in mijn herinnering betrof de locatie een groot groen gebied rondom het klooster waarbij de daadwerkelijke ''tuin'' een aparte ingang had [en niet toegankelijk was]. Jouw redenering klopt dus helemaal. Ik volg je voorstel om het op wilde kardinaalsmuts te houden.
Dank voor je comm. Rob.
Vriendelijke groet, Annelies Vriens

e.kneepkens

Ik wilde alleen maar zeggen dat je op grond van de gegevens en foto's eigenlijk niet 100% zekerheid hebt welke soort het betreft. Er zijn meer mogelijkheden. Welke naam bij deze waarneming past: Euonymus spec, zou ik zeggen.
met vriendelijke groet, Emanuel

annelies vriens

Akkoord,als het verder niet veel uitmaakt, heb ik de waarn. opnieuw gewijzigd.
Vriendelijke groet, Annelies Vriens

Rob Koelman

Daarbij dan wel de vraag wat je met allerlei vergelijkbare waarnemingen van wilde kardinaalsmuts gaat doen. Gewoon accepteren, of eisen dat onderscheidende kenmerken met andere kardinaalsmutsen aangetoond moeten worden (foto's!)...

Anders gezegd: is er een reden om te twijfelen aan een determinatie als wilde kardinaalsmuts (Euonymus europaeus) en te denken aan een van de andere genoemde soorten?
Met vriendelijke groet, Rob

e.kneepkens

We hebben het nu over een duidelijk afwijkende Kardinaalsmuts,  én die op een plaats staat, die kan duiden op een ontsnapping. Ik plaats  een kanttekening bij het gemak waarmee de naam E.europaeus aan die waarneming gegeven wordt, zonder eventuele andere mogelijkheden te overwegen.
Over de naamgeving bij andere vergelijkbare waarnemingen van E.eur. : zonder deugdelijk (foto-)materiaal is het  moeilijk vergelijken.
Ik wil de naamgeving ook helemaal niet in twijfel trekken bij die waarnemingen. De planten zijn bekeken, gefotografeerd, geen vraagtekens bij geplaatst (zoals Annelies wel doet, anders was ie nooit op het Forum verschenen), eventueel gevalideerd, Schluss/punt.


Het is natuurlijk onmogelijk om bij elke waarneming deugdelijk fotomateriaal te sturen om de waarneming te 'bewijzen'. Maar de waarnemer moet zich wel bewust zijn dat er meer onder de zon is dan E.eur.,( of welke andere algemene soort dan ook) en zou idealiter moeten weten wanneer hij/zij meer zou moeten fotograferen. Dat hoort hij/zij pas vaak nadat de waarneming is ingestuurd: heb je nog een foto van de onderkant vd bloem, van kurklijsten, van beharing o.i.d.. Niet, jammer dan wordt het helaas spec., want.....

met vriendelijke groet, Emanuel

Rien Ondersteijn

Het valt mij op,dat de bladeren al op 3 Oktober zo verkleurd zijn.Gewone heeft dat later.
Ik denk dat we hier te maken hebben met de jonge twijg van E. Alatus.
Groene groe[n]tjes.Rien.

annelies vriens

Nu ben ik het spoor een beetje bijster...
Vriendelijke groet, Annelies Vriens

Rob Koelman

Er is discussie of dit een wilde kardinaalsmuts (Euonymus europaeus) is. Op grond van de foto's kun je ook aan andere - aangeplante - soorten denken. Kenmerken die meer duidelijkheid hadden kunnen geven ontbreken op de foto's.

Euonymus spec. is in dit geval het meest zuiver...
Met vriendelijke groet, Rob

annelies vriens

Ja dit had ik begrepen en lees met veel interesse de verschillende afwegingen. Zoals zo vaak kun je in dit soort gevallen beter teveel foto's plaatsen als te weinig.
Vriendelijke groet, Annelies

dirder

Zonder absolute zekerheid, maar ik denk E. alatus (zie bijvoorbeeld het ontbreken van een bladsteel).
Groeten, Dirk Derdeyn.

annelies vriens

De meningen blijven verdeeld... als ik het teruglees is de ''stand'' nu 2:2 ofwel 2 x E. spec. en 2x E. alatus. Is de conclusie nu om het -zekerheidshalve- op E. spec. te houden>
Vriendelijke groet, Annelies

Rob Koelman

Citaat van: annelies vriens op oktober 10, 2018, 00:26:47 AMDe meningen blijven verdeeld... als ik het teruglees is de ''stand'' nu 2:2 ofwel 2 x E. spec. en 2x E. alatus. Is de conclusie nu om het -zekerheidshalve- op E. spec. te houden

Citaat van: Rien Ondersteyn op oktober 05, 2018, 22:01:18 PMik denk dat we hier te maken hebben met de jonge twijg van E. Alatus.

Citaat van: dirder op oktober 09, 2018, 12:25:19 PM
Zonder absolute zekerheid, maar ik denk E. alatus


Er zijn twee personen die denken aan Euonymus. alatus. Dat betekent dat dit een serieuze kandidaat is, maar dat beide waarnemers er niet zeker van zijn.

Je kunt de waarneming dan invoeren als Euonymus alatus onzeker of het houden op Euonymus spec. Beide zijn in principe correct.
Met vriendelijke groet, Rob

annelies vriens

Oké Rob, dan weet ik genoeg. Ik heb voor de geïnteresseerden de link naar dit forum toegevoegd.
Dank voor je reactie en groet van mij,
Annelies