Hoofdmenu

eitjes en rupsjes

Gestart door joost kaha, oktober 10, 2017, 12:54:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

joost kaha

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://utrecht.waarneming.nl/waarneming/view/144870399
Macronachtvlinder onbekend - Heterocera indet. gezien op 2017-10-10 Utrecht - Wittevrouwen
Foto's:




Toelichting:
beetje dom. ben vergeten wat de waardplant was. hazelaar?
bij voorbaat dank Joost Klein Haneveld
mijn dank is groot!
joost klein haneveld

Rayan Majoor

Zie hier https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=403222.0 mijn eerste bericht. Ik vermoed echter in dit geval wel de huismoeder. De plant waar dit soort eierpakketten op gelegd wordt is vrij vaak niet de waardplant (of in ieder geval niet een plant waar de rupsjes veel van eten). Ik heb zelf een tijdje geleden een soortgelijk legsel gevonden (rupsjes zijn nog vrij klein dus heb nog niet geprobeerd ze te determineren) en die waren op boswilg gelegd, maar de rupsjes weigerden daarvan te eten tot in het 2e stadium, toen een heel klein aantal van de rupsjes zo af en toe er een hapje van nam.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

joost kaha

Dank je wel, Ray-Ban! Dat topic had ik gelezen. Ik moet over een dikke week dus nog eens gaan kijken.
mijn dank is groot!
joost klein haneveld

Rayan Majoor

Citaat van: joost kaha op oktober 10, 2017, 21:45:34 PM
Ik moet over een dikke week dus nog eens gaan kijken.
Dan mag je goed zoeken: meestal verspreiden de rupsjes zich snel tussen de kruidenlaag (onderste laag planten dicht bij de grond) en zeker nu het kouder wordt en ze binnenkort zullen gaan verpoppen zullen ze zich dieper in de strooisellaag gaan begeven. Beste zou zijn om er een paar op te kweken. Anders afwachten wat de uitslag bij mij wordt, dan zal ik daarna eens wat dingetjes nakijken om te zien of ik uit kan vogelen wat voor soort dit hoogstwaarschijnlijk van is.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

joost kaha

dan ga ik vanmiddag nog eens kijken of ik ze terugvind.

PS. de spellingscorrector maakt iets anders van jouw naam!
mijn dank is groot!
joost klein haneveld

joost kaha

helaas heb ik de rupsjes niet teruggevonden  :'(
mijn dank is groot!
joost klein haneveld

Rayan Majoor

Ondertussen zijn de rupsjes bij mij die uit eitjes zijn gekomen die er hetzelfde uitzagen zo ver gegroeid dat te zien is dat het inderdaad huismoeders zijn. Je kan hem dus denk ik ook wel op huismoeder zetten en anders op Noctuidae spec.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

joost kaha

Leuk!
En hartelijk dank dat je de moeite neemt om mij op de hoogte te brengen  :duim:
mijn dank is groot!
joost klein haneveld