Hoofdmenu

Vogelkijkhut.nl op je TomTom

Gestart door Dylan, december 17, 2005, 06:52:29 AM

Vorige topic - Volgende topic

Dylan

Afgelopen week kwam het verzoek binnen om een lijst met alle vogelkijkhutten te leveren, zodat deze door een enthousiaste gebruiker omgezet konden worden naar een bestand dat geschikt is voor de TomTom routeplanners.

Omdat Vogelkijkhut een dynamische site is, zou zo'n lijst al snel verouderd zijn. Daarom heeft Team Waarneming.nl een programma geschreven dat altijd het juiste TomTom-bestand kan leveren.

Onderstaande oplossing geeft altijd de nieuwste stand van zaken (maximaal 1 uur na wijziging in de database). Het bestand http://www.vogelkijkhut.nl/vogelkijkhut.php wordt dus automatisch bijgewerkt.

Let op, Waarneming.nl en Vogelkijkhut.nl leveren geen support op het installeren van dit soort bestanden op je TomTom routeplanner. Google maar eens op tomtom ov2, eventueel in combinatie met het model van je TomTom, en je vindt waarschijnlijk wel wat je zoekt.

Installatie

1) Download Vogelkijkhut.ov2
Download het bestand Vogelkijkhut.ov2 via http://www.vogelkijkhut.nl/vogelkijkhut.php. Klik op de link in dit bericht, en sla het bestand op.

2) Download afbeelding (optioneel)

Download het bestand Vogelkijkhut.bmp (http://www.vogelkijkhut.nl/Vogelkijkhut.bmp). Klik met rechts op de link in dit bericht, en sla de afbeelding op.

3) Installeer deze bestanden in de kaartmap van je TomTom
Dit zal veelal de kaart voor Nederland of de Benelux zijn. Voor precieze instructies, zie de documentatie van je TomTom, of zoek met Google.
Installeer=kopieer de bestanden in de map met kaarten. Deze map heet bijvoorbeeld WesternEurop

4) Activeer de weergave van vogelkijkhutten
Hiervoor moet je in de instellingen van je TomTom de weergave van bijzondere punten (ook wel POI's genoemd) instellen om punten van het type "Vogelkijkhut" weer te geven. Voor precieze instructies, zie de documentatie van je TomTom, of zoek met Google.

Bekende problemen

Als je al heel veel overlays (OV2-bestanden) op je TomTom hebt staan, dan kan het gebeuren dat je Vogelkijkhut-bestand "genegeerd" wordt. Verwijder dan OV2-bestanden die je niet nodig hebt. Let op, maak altijd een backup!

Als je werkt met TomTom op een Pocket PC in combinatie met Checkpoint en/of POIplace van OAB software, handel dan als volgt:
- verwijder alle OV2's van Checkpoint
- installeer Vogelkijkhut.ov2 zoals hierboven aangegeven
- controleer of je nu inderdaad de vogelkijkhutten op je kaart ziet
- synchroniseer met Checkpoint / POIplace

Tenslotte
  • Deze thread blijft open zodat gebruikers elkaar kunnen helpen met het werkend krijgen van dit systeem.
  • Alle posts die niet over de integratie van TomTom en Vogelkijkhut gaan, worden verwijderd.
  • Opgeloste kwesties worden omgezet naar een Vraag & Antwoord-post, en vervolgens verwijderd, om de thread overzichtelijk te houden.
Link
Als je deze post onder de aandacht wilt brengen op een andere site (bijvoorbeeld een TomTom-forum of een mailing list), dan graag. Gebruik dat altijd de link http://www.vogelkijkhut.nl. Daarvandaan zal een link beschikbaar zijn naar deze thread.
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

Dylan

#1
Vraag

In welk formaat slaat Vogelkijkhut.nl de coördinaten op?

Antwoord

Vogelkijkhut.nl werkt intern met coördinaten in RDS (Rijksdriehoekssysteem), ook wel bekend als Amersfoortcoördinaten. De reden hiervoor is dat met deze methode heel eenvoudig afstanden kunnen worden berekend, omdat Nederland als een plat vlak wordt voorgesteld.

Voor gebruik op het TomTom-systeem (en voor andere doeleinden) hebben we een uitstekende conversie van en naar WGS84. Dit is dezelfde conversie als die gebruikt wordt om de hutten op GoogleMaps etc. te tonen. De methode is oorspronkelijk beschreven door Dr. Ejo Schrama van de TU Delft, en omgezet naar PHP door Dylan Verheul.
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

Jos

Dag allemaal,

Ik heb hier nog een aantal coordinaten die ik zelf in tomtom heb gezet op lokatie.
Ze zijn tevens naar Pim gestuurd:

provincie   plaats         N      E
Groningen   Breebaartpolder      53,29455   7,07538
Drenthe           Diepeldal (in de hut)   52,92163   6,45428
Friesland   Ekeeg Noord      53,35087   6,15288
Flevoland   Grote Praambult      52,42747   5,39609
Groningen   Haven Lauwersoog                   53,40734   6,20035
Groningen   Jaap Deensgat      53,36476   6,25015
Flevoland   kleine praambult                   52,45765   5,42025
Flevoland   Knardijk                      52,45765   5,42025

Doe er je voordeel mee, zou ik zeggen. Wanneer komt er trouwens een update van vogelkijkhut.ov2? Ik heb de indruk dat het niet om incidentele gevallen gaat zoals Wim zegt.

mvg, Jos de Vries


Jos

Dag allemaal,

Hier ook nog een kaartje van de afwijking van het Jaap Deensgat. Hoe staat het trouwens met de andere vogelkijkhutten? Wat klopt en wat niet?

mvg, Jos de Vries


Jos

CiteerDag allemaal,

Flevoland   kleine praambult     52,45765   5,42025
Flevoland   Knardijk              52,45765   5,42025


Zo te zien zijn deze hetzelfde bij mij. Dit moet de Knardijk zijn. De grote praambult klopt precies met mijn gegevens. Zie onder.

mvg, Jos de Vries


Dylan

Vraag

Hoe actueel is het bestand Vogelkijhut.ov2?
Hoe vaak moet ik een nieuwe versie installeren?

Antwoord

Vogelkijkhut.ov2 wordt 1x per uur ververst.
Aangezien er in de eerste periode regelmatig correcties en toevoegingen worden gedaan, is het verstandig om regelmatig te verversen. Uiteindelijk zal 1x per maand ruim voldoende zijn om de wijzigingen bij te houden.
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

Dylan

#6
Vraag

Een kijkhut staat niet op de juiste locatie. Waardoor komt deze afwijking?

Antwoord

Vogelkijkhut is begonnen met heel veel grove (geschatte) coördinaten, op basis van (online) kaartmateriaal. Met een GPS of met Google Earth kan veel nauwkeuriger worden gewerkt, en dus vallen afwijkingen heel erg op.

Wij hopen dat mensen ons willen voorzien van heel veel exacte coördinaten. Het liefst in RDS-formaat (Amersfoort), omdat we daar intern mee werken. Eventueel mag het ook in WGS84, maar dan duurt het langer voordat ze verwerkt worden.

Nieuwe en gewijzigde coordinaten kunnen worden doorgegeven in
http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=3157
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

Mark van Veen

Voor het omzetten van de coordinaten naar bestandformaten die andere apparaten en programma's begrijpen zijn de volgende twee (PC) programma's handig:
1 - POIEdit. Deze leest de *.ov2 bestanden (vogelkijkhut.ov2) en kan ze bewaren in *.gpx format (vogelkijkhut.gpx).
2 - EasyGPS. Deze leest de *.gpx bestanden en kan ze naar een GPS sturen. Op die wijze krijg de de kijkhutten op de GPS.

De *.gpx bestanden zijn bovendien in een groot aantal GPS-programma's op de PC en PocketPC bruikbaar.
groet,

Mark van Veen

Jos

CiteerVraag

Hoe actueel is het bestand Vogelkijhut.ov2?
Hoe vaak moet ik een nieuwe versie installeren?

Antwoord

Vogelkijkhut.ov2 wordt 1x per uur ververst.
Aangezien er in de eerste periode regelmatig correcties en toevoegingen worden gedaan, is het verstandig om regelmatig te verversen. Uiteindelijk zal 1x per maand ruim voldoende zijn om de wijzigingen bij te houden.

Vandaag (1 febr 2006) heb ik het bestand Vogelkijhut.ov2 gedownload, maar ik  zie dat het Jaap Deensgat nog steeds niet is aangepast. Wanneer gaat dit gebeuren? De coordinaten heb ik in december al doorgegeven.

mvg, Jos

marcel123

#9
http://www.vogelkijkhut.nl/vkh_info.php?id=50

Deze?
Groningen Jaap Deensgat 53,36476 6,25015
oude coordinaten: 212.7/597

Daar zit een fors verschil tussen...moet zeker eerst omgerekend worden naar RD.

Citeerprovincie plaats
Groningen Breebaartpolder 53,29455 7,07538 => 267.560 591.104
Drenthe Diepeldal (in de hut) 52,92163 6,45428 => 226.765 548.814
Friesland Ekeeg Noord 53,35087 6,15288 => 205.988 596.323
Flevoland Grote Praambult 52,42747 5,39609 => 155.604 493.297
Groningen Haven Lauwersoog 53,40734 6,20035 => 209.078 602.643
Groningen Jaap Deensgat 53,36476 6,25015 => 212.446 597.943
Flevoland kleine praambult 52,45765 5,42025 => foute coordinaat!!
Flevoland Knardijk 52,45765 5,42025 => waar spoor knardijk kruist, wil je dat??? punt is 157.246 496.655

Blijkbaar zitten je gegevens er al in...Is het omrekenen fout gegaan, staat het niet goed in TomTom?

Jos

#10
Citeerhttp://www.vogelkijkhut.nl/vkh_info.php?id=50

Deze?
Groningen Jaap Deensgat 53,36476 6,25015
oude coordinaten: 212.7/597

Daar zit een fors verschil tussen...moet zeker eerst omgerekend worden naar RD.

Citeerprovincie plaats
Groningen Breebaartpolder 53,29455 7,07538 => 267.560 591.104
Drenthe Diepeldal (in de hut) 52,92163 6,45428 => 226.765 548.814
Friesland Ekeeg Noord 53,35087 6,15288 => 205.988 596.323
Flevoland Grote Praambult 52,42747 5,39609 => 155.604 493.297
Groningen Haven Lauwersoog 53,40734 6,20035 => 209.078 602.643
Groningen Jaap Deensgat 53,36476 6,25015 => 212.446 597.943
Flevoland kleine praambult 52,45765 5,42025 => foute coordinaat!!
Flevoland Knardijk 52,45765 5,42025 => waar spoor knardijk kruist, wil je dat??? punt is 157.246 496.655

Blijkbaar zitten je gegevens er al in...Is het omrekenen fout gegaan, staat het niet goed in TomTom?


Die bedoel ik inderdaad. Ik zie nog helemaal geen verschil. Jaap Deensgat staat nog steeds op de verkeerde plek zoals ik eerder aangaf. Zie kaartje, de gele ster geeft de juiste plaats aan. In TomTom staat het inderdaad niet goed.

Als ik poiedit er op los laat zie ik: 53.35627 6,25379 dit moet dus
53,36476 6,25015 zijn. Voor de duidelijkheid dit zijn coordinaten zoals tomtom ze gebruikt. Omrekenen is dus niet nodig.

De GPS coordinaten op de website van Jaap Deensgat kloppen ook niet, moet zijn:

GPS N 53° 21' 53" O 6° 15' 1"

Over de Knardijk en de kleine praambult heb ik het al gehad. Kruist niet het spoor,
maar staat op de plaats waar we de auto's geparkeerd hebben tijdens het Vogelfestival. Maar hoeft er voor mij niet op te staan, de Knardijk is zo ook wel te vinden. De kleine praambult zou ik er wel graag op zien staan, maar daar heb ik de exacte coordinaten niet van.

marcel123

#11
Ik heb alleen het Jaap Deensgat aangepast. Blijkbaar gaat het om het aantal cijfers achter de komma?

Niet gevonden
Groningen Haven Lauwersoog 53,40734 6,20035 => 209.078 602.643

Gedaan
-Groningen Jaap Deensgat 53,36476 6,25015 => 212.446 597.943
-Diependaal


Grote praambult heeft al coordinaten tot op 3 cijfers nauwkeurig. Wel aanpassen?

Pim

Kleine Praambult zal ik vandaag eens exact nameten en aanpassen.

groet,

Pim Julsing
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

carel

Is dit alleen te gebruikenop tomtom ?
ik heb mio map kan het hier ook mee
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

Thijs Fijen

CiteerIs dit alleen te gebruikenop tomtom ?
ik heb mio map kan het hier ook mee
Op een Mio kan je tom tom instaleren. En dan kan je die functie ook mee instaleren/updaten.

Thijs
Thijs Fijen

han bouwmeester

Ik was tot nu toe blij met mijn Garmin navigatie maar ben ik terrecht bang dat deze vogelhutten daar niet op willen en dus specifiek voor Tomtom bestemd zijn?

characea

Ik heb geen van beide maar als je files met coordinaten in kan lezen..dan kan het toch gewoon ?

Tinok

Hoi,

Ben nu al een uur bezig de vogelkijkhutten op mijn Tomtom europe te zetten maar het lukt van geen kant. Is er iemand die me kan helpen?
Ik heb de twee bestandje op mijn pc staan. Heb de tomtom aangesloten maar dan? Ik heb de software van tomtomhome geupdate maar kan daarin nergens vinden hoe ik eigen bestanden op mijn tomtom zet.
In de handleiding en help van de software kan ik het niet vinden.
Weet iemand wat er bedoeld wordt met de aanwijzing instaleer de bestanden? Ik kan nl alleen kopieren, ze dus in een map zetten maar installeren is naar mijn idee iets wat je met een exe bestand doet...
Kortom ik kom niet verder, en we gaan morgen naar Texel dus het leek me zo leuk de kijkhutten op mijn tomtom te hebben staan.
Wat doe ik fout of wat moet ik doen?
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

marcel123

Ik heb de twee bestanden gedownload en in de map geplaatst met de grootste bestanden (met poi.dat bestanden). Vervolgens Vogelkijkhut als favoriet toegevoegd.

Maar wat je er mee kunt..misschien een volgende keer?

Tinok

Dag Marcel,

Uiteindelijk hebben we de twee bestanden in de map WesternEurop gezet. En dat ging goed. Was wat in de war door het woordje instaleer. Verder moet je geen gebruik maken van Tomtom Home want daar komt je niet verder mee. Het is dus eigenlijk heel erg simpel maar dat is niet makkelijk terug te vinden op het net of in de handleiding. Misschien kan deze tip nog toegevoegd worden aan bovenstaande uitleg?
In elk geval bedankt voor het meedenken. Zag gisteren ook dat er geen support op gegeven wordt maar ik hoopte dat een van de gebruikers een tip kon geven (verwachte dus ook niets van de admins en it-ers van waarneming hoor want die hebben het al druk zat).
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

marcel123

en wat kun je er nu mee? Ik zag dat als ik een vogelkijkhut selecteerde ik deze op een kaart zag.

Tinok

Hij doet het zoals gewenst. Kan bij nuttige plaatsen zoeken naar vogelkijkhutten en de route berekenen. Zie ze ook staan op de kaart. We hebben gisteren dan ook erg leuke en nieuwe plekken op Texel bezocht en maar liefst 13 voor ons nieuwe levenslijstsoorten kunnen toevoegen. Dus uiteindelijk niets dan lof voor deze handige feature (helemaal als de uitleg nog iets aangepast wordt ;) )
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Pim

Leuk om te horen dat het goed werkt.

Ik moet er wel bij vermelden dat niet bij alle vogelkijkhutten de coördinaten exact staan.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

kolgans

#23
Hoi Mensen.

Ik onder vind bij mijne net nieuwe Tom tom one XL Europe HD Trafic[/]
Dat deze kijkhutten ov2 en afbeelding niet accepteert.
Hiermee wil ik zeggen Dat je hem niet in je TT kan zetten.

Bij na zien ander poi, zie ik volgende poi bestanden tegenwoordig.
2x icon   _icon  en _preview
Dan poi bestand heet  Vogelhutten.toc

Dan zit er nog een zip bestand in genaamt.
Vogelhutten (Zip) Hier in zit Vogelhutten bmp  en ov2.


LETOP TOM TOM staat een file naam vogelhutten Met boven staande info.
Die werkt(alleen 1 hut)

Nu waarneming, vogelkijkhut.nl  Bestand is niet te vinden door TOM TOM zelf.
Je kan heb kopieren, maar je zult nooit de poi zien , Strange.

Omdat op einde tegenwoordig TOC staat van ov2  (ov2 staat alleen in de zip)

Nu mijn vraag is

wie heeft ervaring met TT XL europe HD trafic en vogelijk hut  hoe ik die nu er in krijg en werkent.

Afijn wens iedereen fijn weekend toe en vogel kijk genot.



PS:
Ik kan eventueel de voorbeelden van de XL poi mailen,
e maker kan me via prive bericht mailen.

carel

Hoi
ik heb een vraag
ik heb hier een blauwpunkt met Lucca als navigatie
ik kan daarin geen POI vinden om de vogelkijkhutten in te plaatsen
kan iemand mij helpen
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

Rene de Ruijter

Met vriendelijke groet,
     Rene de Ruijter

http://waarneming.nl/user/photos/16852

wesko

Op POI66 staan er meer dan 600 inmiddels. Ook die uit de link hierboven...
Volgens mij zijn alle formaten wel zo ongeveer ondersteund.

Hinko

de bestanden via de link hierboven zijn stokoud ...  :(


OV2 to KML converter: http://tomtom.gps-data-team.com/poi/ov2-to-kml.php
mvgr, Hinko


Hinko

is het nog mogelijk de locaties te downloaden? beide bovenstaande links werken niet meer. Ik kan iig geen account meer aanmaken bij poi66
mvgr, Hinko