merel

Gestart door klesman, december 25, 2007, 21:48:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

klesman

Net als vorig jaar zie ik op dezelfde plek net buiten ons dorp een merel met witte veren. Vorig jaar wat witte pennen, dit jaar met veel meer wit.
Zou het dezelfde zijn of een jong van de oude van vorig jaar?
Deze week had ik mijn kamera bij me en ben ik gestopt.  Door de autoruit lukte het me hem vast te leggen hoewel niet scherp. Al snel vloog hij in een boom en de foto daarvan is ook niet scherp maar wel duidelijk genoeg denk ik om het te zien.
Komt zo'n speling der natuur vaker voor? Ik ben meer vlinderaar dan vogelaar maar vond het toch de moeite waard om dit hier te plaatsen.

Groet oma Rudy
Groeten oma Rudy

De Vlinder maakt zich niet druk om de fouten die de Rups ooit heeft begaan

ArjenDrost †

Ja, bij merels tref je regelmatig dit soort leucistische vormen aan. Volgens mij is dat niet genetisch, dus kan het in ieder geval geen jong van het beest van vorig jaar zijn.

Maar het blijft wel apart zoveel wit.

Groetjes, Arjen

huysse

#2
Ook als iets niet genetisch is dan kan bij een nakomeling wel dezelfde afwijking optreden als bij een ouder.

groet,
Marijke

ArjenDrost †

#3
CiteerOok als het niet genetisch is dan kan bij een jong van zo'n merel ook hetzelfde wel voorkomen.

groet,
Marijke
Dat is natuurlijk waar, maar die kans is dan net zo groot als bij elke andere Merel. Maar ik had het idd wel wat te stelling verwoord.

huysse

En ik had het ondertussen net nog even anders geformuleerd  :P

groet,
Marijke

Henk van der Meer

Bont vorming wordt wel genetisch bepaald.
Groetjes
Henk van der Meer

Zonnekoning

Ik ben misschien nog niet  helemaal wakker, maar is de vogel op de foto niet een Ekster? :huh:  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

amvanerkelens


  maar is de vogel op de foto niet een Ekster?  

:huh: grappig, dat was ook mijn eerste indruk toen ik de foto zag

groet Alie  

meike

Ik wilde het al niet zeggen... maar ik dacht ook aan ekster. Omdat men hier inging op bonte merel, dacht ik, och ik ook altijd met mijn grote snavel, ze zullen wel gelijk hebben. Nu heb ik vaak in de stedelijk omgeving kauwtjes en zeker ook merels gezien met witte pennen, maar deze is wel heel regelmatig zwart-wit.

Sorry, maar ik krijg weer moed: Het is geen bonte merel maar een ekster. Overigens dacht ik dat het bonte verenpatroon ook een aanpassing kan zijn aan de omgeving, dus GEEN genetische verandering?

klesman

Nee hoor, helemaal mis, het is zeker wél een merel. Maar ik kan me wel voorstellen dat jullie aan een ekster denken. Met name omdat je maar één exemplaar ziet en daardoor de grootte niet kunt inschatten, bovendien is de foto niet helder. Maar het is zeker weten een merel. Er zitten hier ook Eksters genoeg. Bijgaand nog een foto van dezelfde bonte merel in de boom nadat hij 'schetterend op zijn merels' de berm verliet.

Maar wel interessant om te horen dat zo'n mutatie vaker voorkomt, al dan niet genetisch bepaald. Hartelijk dank voor de informatie.

Groetjes Rudy
Groeten oma Rudy

De Vlinder maakt zich niet druk om de fouten die de Rups ooit heeft begaan

klesman

ik stuurde de verkeerde foto, hier bij de merel in boom.
Groeten oma Rudy

De Vlinder maakt zich niet druk om de fouten die de Rups ooit heeft begaan

meike

Hmmmm... Nu wordt ik echt geinteresseerd! Ik heb op Bridpix tachtigduizend bonte merels ( :blink: ) gezien zojuist, maar geeneen die echt regelmatig witbont is.  

Mocht de vogel vaker te zien zijn, wilt u dan de kleur van de snavel eens goed bekijken? Wanneer u gelijk hebt moet deze oranje zijn, in ieder geval niet donker.

Ik wil liever geen gelijk hebben, sterker nog, het is veel leuker als het werkelijk een bonte merel is, met dit prachtige kleed. Gedeeltelijk albinisme is meestal erg grillig!  

Zonnekoning

Even een frisse neus neus wezen halen en ben nu goed wakker. ^_^
Daarnaast is de rug te wit voor een Ekster. :rolleyes:

Het is inderdaad een maf beest en als ie nog in de buurt is, loont het de moeite om er meer foto's van te maken. Zo'n mooie kleurverdeling heb ik ook nog nooit eerder gezien!
Het is maar een idee, maar worden misschien bonte merels gekweekt en is het een ontsnapt exemplaar?
(Gedeeltelijk) albinisme is meestal een mutatie en dus genetische afwijking. Het zou me dus niks verbazen als er mee gekweekt wordt.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

klesman

Ik ga er zeker nog eens op af. Ik zal ook aan de bewoners vragen of ik op hun erf mag om te fotograferen. Hij fourageerd in de berm tussen de weg en een tamelijk groot erf waar hij duidelijk zijn domicilie heeft.
Ik heb ook naar een aantal merels met witte vlekken/veren op birdpix gekeken. Ik moet zeggen dat 'de mijne' inderdaad mooi getekend is maar niet geheel symetrisch zoals ik me herinner.

Rudy
Groeten oma Rudy

De Vlinder maakt zich niet druk om de fouten die de Rups ooit heeft begaan

ArjenDrost †

Citeer(Gedeeltelijk) albinisme is meestal een mutatie en dus genetische afwijking. Het zou me dus niks verbazen als er mee gekweekt wordt.
Albinisme is idd een mutatie en genetisch overdraagbaar. Maar dat is altijd een volledig witte vogel. Gedeeltelijk albinistisme bestaat niet. Deze vogel heeft dus een andere kleurafwijking (volgens mij leucisme). Er heeft een tijdje geleden in de Dutch Birding een heel artikel gestaan over de verschillende kleurafwijkingen.
Dit zou ook best een mutatie kunnen zijn, maar dan wel eentje die later in de ontwikkeling is ontstaan (daardoor dus niet in de hele vogel aanwezig) en dat zou dus inhouden dat hij niet door gegeven kan worden.

Maar ik moet nog steeds dat artikel eens goed lezen.    :whistle:  

meike

Kijk maar eens op vroege vogels forum onder "witte merels kweken"......

Albinisme en leucisme worden daar ook nader besproken.

Zonnekoning

#16
CiteerKijk maar eens op vroege vogels forum onder "witte merels kweken"......
Heb je misschien een link maar het onderwerp op VV?
Na het vernieuwen van hun site zijn ze de zoekfunctie een beetje vergeten. <_<
Ik heb op verschillende manieren gezocht, maar het is zoeken naar een speld in een hooiberg daar en het komt me ook niet bekend voor.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.


klesman

Hallo allemaal,

Vanmiddag op zoek gegaan naar de bonte merel toen ik er toch langs kwam, niet zo erg lang, en dan zul je zien dan komt hij niet te voorschijn. Het was rond 2 uur en het was ook erg grijs weer. De keren dat ik hem zag was het meestal rond half 4 in de middag. Bovendien veel dichte struiken waarin ze kunenn schuilen.  
Maar ik heb wel informatie van de boer die daar woont. Ik heb gevraagd of ik op zijn erf mocht komen om foto's te maken van de zwart-witte merel.
Hij was er wel groots op geloof ik want hij praatte honderduit. De merel is bij hem op het erf geboren vorig jaar in 2006 en is altijd in de buurt gebleven. Het ouderpaar had geen kleurafwijking.
Er zit een groepje van zo'n 8 merels waarvan deze er een is. Ze doen zich o.a. te goed aan de mais van de maisbulten die er voor de koeien liggen.

Wat we nu dus weten is dat de ouders geen kleurafwijking hadden en dat hij niet bij een kweker vandaan komt.
Wordt vervolgd, Rudy
Groeten oma Rudy

De Vlinder maakt zich niet druk om de fouten die de Rups ooit heeft begaan