Hoofdmenu

Oester.?

Gestart door rene8, oktober 06, 2017, 20:34:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

rene8

deze soort gespot op naaldboom stronk.
hoed is zacht viltig met ingerolde rand , hoed is ongeveer 4 cm groot
heb bij de oesterzwammen gezocht..maar geen soort lijkt ook maar iets op deze soort.
wie weet om welke soort het hier kan gaan?

B.v.D gr. Rene.

janvdbrugge

Hallo René,
Trefwoorden: op naaldhout, ingerolde rand, lamellen, bleekgeel tot okergeel. Die combinatie beperkt de mogelijkheden aanzienlijk.
Succes, groeten,
Jan van der Brugge



rene8

geen ongesteelde krulzoom toch...
zit helemaal verkeerd te zoeken  denk ik..
nog een hint?

Vr. Gr. Rene.

janvdbrugge

Hallo René,
Ik ken maar een paar soorten die qua uiterlijk enigszins in de buurt komen en ook min of meer aan de trefwoorden voldoen: de Groene schelpzwam, de Oranje oesterzwam en de door jou genoemde Ongesteelde krulzoom. Groene schelpzwam heb ik zelf welgeteld één keer op een spar aangetroffen (Veluwezoom), maar zou je normaliter met beuk associëren; is in jong stadium groen en halfbolvormig en ook meer oranje in de lamellen, later meer olijfbruin op de hoed, dus zeker niet heldergeel, en ook niet meer met ingerolde rand. De Oranje oesterzwam kan op naaldhout groeien, maar is hariger op de hoed en oranje op de lamellen, die volgens mij ook verder uiteen staan. Zeldzaam, maar dat is betrekkelijk en geen reden om een soort meteen maar af te strepen. Ik vind de heldergele kleur wel opmerkelijk voor Ongesteelde krulzoom, omdat het ook echt niet okergeel is. Anderzijds denk ik toch duidelijk gevorkte lamel-einden te zien en dat sluit andere soorten uit. Mocht het toch nog om een andere soort dan laatstgenoemde gaan, dan wil ik dat natuurlijk graag aan mijn soortenkennis toevoegen. Ik heb geen alternatief bij de hand, ook niet met afbeeldingen uit Bruno Cetto (waarin heel wat van dat type "oesterzwamachtige" paddenstoelen staan) of uit Dähncke & Dähncke, een veel geprezen Duits fotoboek van wat langer geleden.
Ik hoop dat dit topic nog reacties oplevert waar we allemaal wat van opsteken.
Groeten, succes,
Jan van der Brugge

rene8

vandaag nog weer gekeken , waren al bijna vergaan..
kon van 1 nog de onderkant op de foto zetten..
en lijkt inderdaad niet op ongesteelde krulzoom..
lamellen zijn veel witter en fijner.....

gr. Rene.

xenion

Kijk eens bij Valse hanenkam.
Groeten,
Martin

janvdbrugge

Hallo René, Martin,
Aan Valse hanenkam heb ik uiteindelijk ook zitten denken, maar dan moet je ervan uitgaan dat de verschillende vruchtlichamen ongesteeld zijn gebleven. De kleuren blijven ook dan nog opmerkelijk: citroengeel i.p.v. oranjegeel bovenop en bleekgelig i.p.v. oranje of oranjegeel op de lamellen. Als het klopt, betekent dat dat je ook bij die soort een wat ruimere benadering moet hanteren dan de beschrijvingen aangeven! Met alleen de foto's kom je denk ik ook niet tot een sluitende conclusie.
Groeten, succes,
Jan van der Brugge

xenion

Paddenstoelen houden zich niet altijd aan de door ons opgelegde regeltjes.
Zeker wat later in het jaar zie je wel vaker van die bleke Valse hanenkammen en door de wat gekke groeiwijze lijkt de steel afwezig te zijn.
Groeten,
Martin