Hoofdmenu

onbekende struik

Gestart door Mario Renden, oktober 07, 2017, 21:52:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Mario Renden

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/144785184
Plant onbekend - Plantae indet. gezien op 2017-08-20 Brunssummerheide - Bezoekerscentrum
Foto's:

bij voorbaat dank Mario Renden

HPM

Dat lijkt me geen struik maar de klimplant Parthenocissus quinquefolia
Herman van der Meer

Mario Renden

nielseimers

Citaat van: HPM op oktober 07, 2017, 22:16:34 PM
Dat lijkt me geen struik maar de klimplant Parthenocissus quinquefolia
Vijfbladige wingerd (Parthenocissus quinquefolia) of Valse wingerd (Parthenocissus inserta).

Rien Ondersteijn

Ik vermoed dat deze de Valse is want hij gebruikt andere planten/frames etc om aan te hangen.
Ook de glanzende onderkant speelt mee.
Groene groe[n]tjes.Rien.

HPM

Ik lees dat het P. vitacea is en dat P. inserta een synoniem is. In Waarneming en Verspreidingsatlas staat hij als P. inserta.
Herman van der Meer

nielseimers

Citaat van: Rien Ondersteyn op oktober 08, 2017, 10:07:08 AM
Ik vermoed dat deze de Valse is want hij gebruikt andere planten/frames etc om aan te hangen.
Doet Vijfbladige wingerd dit niet dan?

Citaat van: Rien Ondersteyn op oktober 08, 2017, 10:07:08 AM
Ook de glanzende onderkant speelt mee.
Ik zie dat Blumen in Schwaben dit inderdaad zegt bij P. quinquefolia, maar bij P. inserta wordt hier niets over gezegd. Manual of the Alien plants zegt bij P. quinquefolia dat hij duidelijk lichter (en vaak iets zeegroen) van kleur is aan de onderzijde en bij P. inserta slechts enigszins bleker.

Ik heb al eens vaker geworsteld om de twee vegetatief te onderscheiden, maar alle kenmerken zijn erg relatief en ik zie te veel uitzonderingen.

Rien Ondersteijn

Niels-ook Blumen in Schwaben geeft voor Inserta aan :
Plant rankend ,is aangewezen op steun van andere.
Groene groe[n]tjes.Rien.

nielseimers

Vijfbladige wingerdValse wingerd
HechtschijfjesAanwezigAfwezig
Ranken5-83-5
Bloeiwijze25-200, alle takken even stevig10-60, met stevige centrale as
Vrucht diameter5-7 mm8-10 mm
BladrandScherp gezaagdEnigszins stomp gezaagd
BladtopLang toegespitstScherp tot kort toegespitst
BladBoven mat en onder duidelijk bleker (soms zeegroen)Glimmend en onder nauwelijks (of niet) bleker
Bladbeharing (boven)Enigszins ruw (prikhaartjes op nerven)Voelt glad aan

Opmerkingen:

• De hechtschijfjes bij Vijfbladige wingerd vormen alleen wanneer zij in contact komen met iets stevigs.
  • De uiteinden van de ranken bij Valse wingerd kunnen verdikkingen vormen wanneer zij in een smalle spleet (schors) terecht komen.

Referenties:

HPM

Herman van der Meer

nielseimers

Maar dan nu de uitdaging, wie durft hier met zekerheid te zeggen of dit Valse wingerd of Vijfbladige wingerd is? Alle zichtbare kenmerken zijn open ter interpretatie.

Bladrand: Scherp of minder scherp gezaagd?
Bladtop: Lang toegespitst of scherp tot kort toegespitst?
Bladbovenzijde: Glimmend of mat?
Bladonderzijde: Nauwelijks of duidelijk bleker dan bovenzijde?

HPM

Rechtsboven op de laatste foto lijkt een duidelijke 'zuignap' te zien. Dat zou op quinquefolia wijzen.
Herman van der Meer

Mario Renden

Ok. Bedankt allemaal. :blink: Lastige materie dus. :rolleye:

Rien Ondersteijn

Op de tweede foto is te zien dat er geen ondoorzichtige achtergrond is[zoals een muur.i.d.],waardoor ik steeds t vermoeden krijg dat dit geen quinquefolia zal zijn.Opvallend: dat napje lijkt te zijn gehecht op zijn eigen hout..?
Groene groe[n]tjes.Rien.

dirder

Hij is nog wel erg groen. Hier in mijn omgeving haal ik er momenteel Valse wingerd vanop grote afstand uit op de rode herfstkleur alleen (een fenomenale pest die Japanse duizendknoop - achtige proporties begint aan te nemen). Volgens mij de moeite om nader te onderzoeken, maar daar heb je die uiteinden van de ranken voor nodig dus.
Groeten, Dirk Derdeyn.

Rien Ondersteijn

Erg groen mag Dirk-opname is van 20 Augustus.
Groene groe[n]tjes.Rien.

dirder

Excuus, had ik niet gemerkt. Voor de rest ben ik het met Niels eens. Lijkt me erg moeilijk om die twee enkel op basis van het blad van elkaar te onderscheiden voortgaande op een sleutel. Je kunt altijd oefenen aan voorgevels die bedekt zijn met dergelijke spul, vaak staan er meerdere soorten door elkaar.
Groeten, Dirk Derdeyn.