is dit een rosse woelmuis??

Gestart door jurgen74, oktober 08, 2017, 11:39:58 AM

Vorige topic - Volgende topic

jurgen74

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/144792353
Rosse Woelmuis - Myodes glareolus gezien op 2017-10-07 Culemborg - Prijsseweg
Foto's:


bij voorbaat dank Jurgen, Geven

Rob Koelman

Poeh, bagger-foto! Dat kan bij toekomstige vangacties vast beter...

Lijkt mij overigens inderdaad een rosse woelmuis.

Hieronder een bewerkte versie van de foto:






Met vriendelijke groet, Rob

jurgen74

Dankjewel Rob voor je reactie het valt niet mee om in deze vangzak prima foto's te maken.

Ik zal de volgende keer meer mijn best doen.
zijn er geen vangzakken/bakken op de markt voor fotografie muizen??

Groeten Jurgen

Rob Koelman

#3
Citaat van: jurgen74 op oktober 08, 2017, 14:51:04 PMhet valt niet mee om in deze vangzak prima foto's te maken.

Dag Jurgen,

Muizen fotograferen in een vangzak leidt makkelijk tot bewogen of onderbelichte foto's. Bij weinig licht kun je beter flitsen. Dat vertekend wel enigszins de kleur van de vacht, maar de muis komt in ieder geval scherp op de foto.

Succes!
Met vriendelijke groet, Rob

Merijn van den Hoogenhoff

#4
Je kan ze ook gewoon even uit de vangzak halen en dan fotograferen. Zo fotografeer ik al mijn muizen. :duim:
Bij vermoeden van rosse woelmuis, is flitsen altijd aan te bevelen. Want bij deze soort kleurt dan het rossige erg duidelijk op. Alle andere woelmuizen blijven egaal van kleur, maar de rosse springt er dan juist uit. Succes.
Goed determineren is, proberen te ontkennen wat je ziet, niet te bevestigen wat je denkt.

Merijn van den Hoogenhoff

Rob Koelman

Citaat van: Merijn van den Hoogenhoff op oktober 21, 2017, 11:39:52 AMJe kan ze ook gewoon even uit de vangzak halen en dan fotograferen. Zo fotografeer ik al mijn muizen.

Nadeel is dan dat de oren dan meestal niet goed op de foto komen. Die zijn bij de determinatie van woelmuizen van belang...

Foto zowel in de vangzak als in de hand levert de meeste informatie op.

Overigens is het hanteren van muizen voor de dieren een stressmoment, dus eigenlijk alleen doen als het noodzakelijk is. Ik laat zelf daarom de meeste muizen direct los vanuit de vangzak.
Met vriendelijke groet, Rob