Hoofdmenu

Soort van het jaar

Gestart door P1234, december 24, 2007, 15:34:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

Peter Verhelst

Citeer1. Broedgeval witvleugelsterns in de Biesbosch;
Qua soorten een geweldig jaar voor de Biesbosch (woudaap, long staying witvleugel/-wangsterns, graszanger, mogelijke arendbuizerd, grauwe gors  etc.), met als kroon de ontdekking van de broedgevallen Witvleugels. Ik belde Arjan Boele dat ik ging zoeken en vermoedens had, en samen met Jorrit V. waan je je even later in het buitenland!

2. kroonboszanger;
Hectiek, een phyllo (altijd gaaf) en nog eens heel zeldzaam ook.

3. blauwstaart;
Ook weer die spanning de ochtend na de ontdekking. Mooi ding.

4. mongoolse pieper;
Heel erg op het nippertje, maar een heel interessante vogel

5. Breskens, W'kapelle;
Niet gedacht om weer dunbekmeeuw op je jaarlijst te hebben, na een zonnige goede dag Breskens met bier, wouwen en kieken. Westkapelle eigenlijk een dag te vroeg, maar wel een nieuw record m.jagers.

En nog o-zo veel.
Inderdaad! Los van het feit dat heel 2007 gewoonweg geweldig was, heb ik op 2 juni toch wel speciaal genoten in de Biesbosch! We waanden ons even in Hongarije of een of ander vogelrijk land.

Wat wil je als je in een bootje zit en er vliegt een Witvleugelstern vlak over je hoofd, tegen een strak blauwe lucht! De volgende 10 seconden komt een groep van 24 Witwangstern krijsend op je af en hangt er achter je een Zwarte Wouw in de lucht.

Naast de overal zingende Cetti's Zanger en een zingende Graszanger begint er ook nog eens een Roodmus te zingen!

Tsja...... als we over 2007 gaan memoreren, dan kunnen we alvast heel wat avondjes reserveren.

Heerlijk jaar!

harderbroek

Voor velen van jullie denk ik bescheiden soorten maar met verhaal.


1. Grauwe Klauwier/ Omdat dit paartje me een uur bezig hield voordat ik het nest met jongen gevonden had en de volgende dag nog geringd kon worden 4 j.


2. Woudaap- Dit tijdens het posten,  bruine kiekendieven onderzoek, en dit beest bijna ten prooi viel aan de bruine kiekendief.


3. Ransuil/ Dit paar veel later met eileg begon dan de andere gevonden vijf broedparen en wij maar wachten maar uiteindelijk ook vier prachtige uilskuikens

4. Boomvalk / Dit paar het nest in bezit nam van de door ons al weer jaren gevolgde raaf die vier jongen groot bracht. Het boomvalken paar enkele weken bezoek kreeg van een jong vrouwtje boomvalk Dit paar bracht drie jongen groot

5. IJsvogel- Een geweldig ter. ritueel waarvan R Houtman mooie filmopnamen van heeft en foto,s gemaakt. Dit schouwspel duurde tot zeker een half uur. Beide vogels strek tegenoverelkaar en de een nog mooier en sneller draaide en Richard nog op tijd de bus haalde.

En zo weet ik er nog wel vijf maar ja moet keuze maken toch.
ZO WENS IK IEDEREEN EEN GOED UITEINDE EN DAT 2008 WEER EEN VOGELRIJK JAAR MAG ZIJN. HET GAAT U ALLEN GOED.
En met spec. dank weer aan de mederwerkers van waarneming.nl

m.v.g.
Rob
Zeewolde
Flevoland

Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

rudiehuiting

weet niet als de volgorde klopt, maar ik wil toch wel een lijstje maken


1 witvleugelstern, na lauwersmeer, oostvaardersplassen ook nog 5 op fochteloerveen gezien

2. fluiter, erg mooi gezien en gehoord,

3. noordse stormvogel, uiteindelijk meer dan 10 vogels tijdens de pelagische tocht naar het friese front

4. kleine alk en meer tijdens de novemberstorm bij de haven lauwersmeer

5. woudaap, Diependal een paar keer mooi gezien

groeten rudie huiting