Hoofdmenu

Soort van het jaar

Gestart door P1234, december 24, 2007, 15:34:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

laatvlieger

#30
Tsja, wat een geweldig jaar!

Toch kan ik zeggen dat de beste vogel van het jaar een zoogdier was!

1. De Bultrug (in Den Helder) - Dat was echt geweldig. Wat heb ik staan juichen en springen en staan rennen en lachen. En nogmaals juichen. Ik zie nog die blije gezichten voor me van de eerste vogelaars die ter plaatse waren. Twee dagen eerder werd er een grote walvis gezien in het marsdiep, op dag twee bleek het een bultrug. Er verschenen wat foto's van een vinnetje en we (Ben Wielstra, Frank van Duivenvoorde en ik) besloten de volgende ochtend te gaan. We hebben 3 uur over zee staan turen en leuke dingen gezien maar geen bultrug. Toen we naar een andere plek wilden rijden dook opeens voor pal onze neus een gigantische rug op. (Nu ik dit schrijf krijg ik weer de kriebels) Vervolgens hebben we enkele uren naar het beest kunnen kijken waarbij hij zich zeer dichtbij liet zien. Echt ongelofelijk!

2. De Kroonboszanger.
De telefoontjes van Casper, de hectiek om het beest te zien te krijgen, de zeldzaamheid in Europa. Geweldig!

3. Het klein waterhoen. Toevallig zat ik in de auto met Luuk Punt, Rein Genuit en Frank van Duivenvoorde op weg naar witvleugelsterns (toen ook nog een lifer voor me...) bij de Reeuwijkse plassen. We hadden ze net gezien, reden nog even naar een grote karekiet en daar ging plotseling de pieper... Die karekiet heb ik alleen maar even snel gehoord, hop in de auto en op weg.

4. De withalsvliegenvanger in Meijendel. Geringd in Meijendel, ik haalde hem uit het net en vroeg me af of het geen withals zou kunnen zijn.. Ongelofelijk als het er dan echt eentje blijkt te zijn, dan sta je toch even te kijken. Zker omdat withalsvliegenvangers zeer zeer zeldzaam zijn op ringbanen. Er zijn bijvoorbeeld meer veldrietzangers geringd in Nederland.

5. De stormvogeltjes. Maar dat was omdat dat ook al zo'n geweldige dag was met stormvogeltje, vaal stormvogeltje, papegaaiduiker tp, middelste jagers (prachtig exemplaar tp op de brouwersdam), kleine alken, grote burgemeester.. geweldig!


Maar ja, dan is daar nog de dag met de vale gieren, die eigenlijk ook gewoon dik in die top 5 hoort (zeker de manier waarop Bas van de Burg en ik die beesten nog op het laatste nippertje wisten op te pikken..) woestijnplevier, lachstern en ralreiger
of de dag met de tuimelaar, de griel, de steppekievit, de franklinsmeeuw en het gebiedje waarin die zich bevond, het dagje limburg, de blauwstaart, het dagje Overijssel wat "verstoord" werd door een grote groep witwangsterns in de Bieschbosch met witwang en witvleugelstern, een ralreiger in Delft en nachtzwaluw en kwartelkoning in Overijssel. etc etc... pfoeh... ik ben benieuwd naar volgend jaar!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Inge van der Wulp

CiteerTsja, wat een geweldig jaar!

Toch kan ik zeggen dat de beste vogel van het jaar een zoogdier was!

Gelukkig dan ben ik niet de enige  ;)  
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

ArjenDrost †

Mijn lijstje bestaat ook niet uit alleen maar vogels, en komt ook niet alleen uit Nederland. Veel van de dingen hebben ook met foto's te maken want dat is nou eenmaal waarop ik het meeste naar vogels en andere dieren gekeken heb.
  • 1. IJsbeer. Al regelmatig gezien, maar ruim een uur lang kijken naar een moeder met twee 6 maand oude beertjes blijft toch zeer spectaculair.
  • 2. Stormvogeltje: Nieuwe soort voor mij in Nederland, erg mooi langsvliegend bij Lauwersoog gezien.
  • 3. Rosse Franjepoot: Ook op dezelfde dag gezien in Lauwersoog, maar twee waarnemingen op Spitsbergen waren toch een stuk mooier. Een tijdje met m'n camera bij een gezinnetje Rosse Franjepoot gezeten (vader met een stel kuikens) en een paar dagen later nog 3 zwemmend vlak voor me (en m'n camera)
  • 4. Drieteenstrandlopers: Ook weer vanwege de foto's. Op het Birdpixweekend op Terschelling 2 ochtenden lang op m'n buik drieteentjes wezen fotograferen. Erg leuk om een tijdje tussen die diertjes door te brengen in hun leefwereldje.
  • 5. Beluga: Alweer op Spitsbergen. Het was helemaal stil, geen enkel lawaai, zelfs de wind was stil. Opeens in de verte komen er wat witte ruggetjes boven. Erg ver weg, maar door de stilte van de avond konden we ze zelfs horen blazen.

Jos Welbedacht

Nummer 1 is uiteraard de Blauwstaart.
Schitterend gezien in bar weer, en ik baal nog steeds dat ik hem niet op de foto heb staan.
Nummer 2 is de Steppekievit, heerlijke zoektocht en gevonden!
Nummer 3 is de Blonde Ruiter.
Kwam gewoon naar ons toelopen, en later in de maand weer gezien, maar verderweg.
Nummer 4 is het Stormvogeltje.
Tijdens de zeetrek bij Lauwersoog even wezen kijken bij de Pestvogels die er niet zaten, terwijl we net toen 2 Stormvogeltjes misten. Even later kregen we een telefoontje: Er komt er weer één aan.
Ook deze konden we niet vinden, maar gelukkig werd er nog één doorgebeld.
En die kwam eventjes mooi langs vliegen.
Nummer 5 is de Grauwe Gors die ik in Limburg tegenkwam.





Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Robertmeer

1. Mongoolse Pieper, Woerden. Vooral leuk omdat hij in onze stad zat. En onze eerste geaccepteerde dwaalgast.

2. Kleine Spotvogel, Maasvlakte. We moesten een uur zoeken voordat we hem vonden. Uiteindelijk toch nog goed kunnen genieten van deze vogel.

3. Ralreiger, Bodegraven. We hadden overal gezocht, maar tevergeefs. We gingen één keer nog terug, en daar zat ie! We hadden hem nog een tijd kunnen bekijken.

4. Draaihals, Susteren. We liepen voor de zoveelste keer richting IJzerenbos. En daar zat opeens een Draaihals in de boom, gewoon in het bungalowpark!

5. Woudaap, Diependal. We waren nog nog geen 5 minuten in de hut, of we hoorden in een oosters dialect: 'Daar komt ie, Woodaap'.

Ook heel leuk waren de juveniele pleisterende Kwak in Woerden en de 2 Kuifleeuweriken van Amersfoort.

Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Bram Rijksen

prettig topic, waarvoor dank, Peter (en Ted uiteraard..)

Poelruiter Honswijkerwaard: nieuw voor Houten! (dat beest dat eerst als Steltkluut doorkwam)
Strandplevier Honswijkerwaard (zelf ontdekt, nieuw voor Houten)
Witvleugelsterns Honswijkerwaard (zelf ontdekt, minimaal 10, nieuw voor Houten)
Gestreepte Strandlopers Honswijkerwaard (2 vd 3 zelf ontdekt, waarvan de laatste een mooie opmaat vormde voor onderstaande soort)
Blonde Ruiter Honswijkerwaard (spreekt voor zich, toch?)

Gert Veurink

Citeer
Citeer
CiteerDit is dus wat ik bedoel. 't Begint nu al een leuk topic te worden ;)
dit is een gevalletje van het kaas van eigen brood eten..

wil niet lullig doen hoor!!... ...maar wees volgende keer zelf origineel  <_<

http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=41041
Ieder mens, groot of klein, belangrijk of onbelangrijk, kan zich pas ontplooien in zijn mens zijn, zijn capaciteiten, zijn wil tot medewerking, zijn genegenheid, zijn mooie menselijke gaven, zijn menselijke mysterie, als hij benaderd wordt met respect, belangstelling en sympathie.

;)
:D

is na voorstaande een oude koe uit de sloot halen (zo gaat dat spreekwoord toch? :P ) maar vond m wel erg raak...
Anyways


1.  Bijeneters 16-05 Lauwersmeer (Want zelf ontdekt... ook even zelfbevlekken)
2. Blauwstaart
3. Noordse Pijl tijdens Pelagic 23-09
4. Woudaap 22-08 Diependal. Ik was alleen in de hut en zag m al na 5 min. en na een half uur nogmaals
5. Citroenkwik 01-05 Zwolle, want Zwolle
groet!
Gert Veurink



j.steenbergen

Lastig hoor die lijstjes. Ik heb er eigenlijk meerdere, één voor nieuwe soorten, 1 voor prachtig geziene schaarse soorten, 1 voor lokale leuke soorten... Maar goed, de nieuwe soorten dan maar:
1. Blauwstaart
2. Bruine Boszanger, Elektra: fraai gezien
3. Klein Waterhoen, Harderbroek. Sowieso een heerlijke avond met Roerdompen en inderdaad, ook kiepende Waterral. Nu maar hopen dat ie geaccepteerd wordt.
4. Lachmeeuw
5. Grote Kruisbekken, Schoorl: prachtig gezien.  
Jeroen Steenbergen

JohanvantBosch

Voor mij geen lijstje van vijf, maar alleen een nummer 1:
Het hele stormgebeuren in november, met alle vogels en influxen die daarbij hoorden!  ;)  

HansP

Voor mij was heel 2007 een bijzonder jaar. Ik startte in januari met het doel om eens in mijn vogelcarriere 300 soorten in een jaar te zien. Het werden er heel wat meer! Tot nu (24-12) staat de teller op 323 soorten (incl. Kokar) in één jaar. Dus voor mijn top 323 van 2007: zie http://waarneming.nl/lijst.php?user=1012&d...xoot=0&provnr=0.

Maar om toch te voldoen aan een Top 5:
Op 1: de Blauwstaart. Topsoort, moi beestje, mooie verhalen.
Op 2: De Kroonboszanger: algehele gekte voor een grauwe fitis, nee toch een NOBO, of zal het toch... ja het is een KROONBOSZANGER!!!
OP 3:Steppekievit: stond al erg lang op het verlanglijstje.
OP 4: Stormvogeltje. Na de eerste gemist te hebben, toch de tweede van de dag mooi gezien dankzij een snelle auto en Jacob Bosma.
Op 5: Atze. 5 seconden gezien in de Rhederlaag, daarna vloog ie weg...

Enne Peter: ik vind je nog wel aardig hoor! :duim:

Hans Pohlmann
Groet,
Hans Pohlmann

frankneijts

Voor mij moeten dat vogels in de Brabantse Kempen zijn, anders tellen ze maar half.... (en daarbuiten twitch ik ook nog maar zelden). Dat lijkt een beperking maar gezien dit lijstje valt 't nog wel mee:
1. Steppekiekendief, april Strabrechtse Heide. Keek net na middernacht toevallig nog even in m'n mailbox en zag een paar fotootjes van een 'raar kiekje'... Genoeg om 'iedereen' uit z'n warme mandje te bellen en de andere ochtend voor dag en dauw op de hei te staan. Maar goed ook: na uitgeslapen te zijn vertrok de kiek al vóór 9 uur om niet meer teruggevonden te worden! Nieuw voor de Kempen.
2. Witvleugelstern, mei Budel-Dorplein. Waren niet nieuw, ook niet in de Kempen, maar een groep van 18 van die prachtige vogels was zó spectaculair.. En we stonden ze a.h.w. 'gewoon' op te wachten op een plek waar in het voorjaar al zo vaak leuke sterns zijn opgedoken.
3. Vale Gier, juni Eindhoven. Toen de vogels uit Oss vertrokken stonden diverse plaatselijke vogelaars paraat op diverse strategische plekken in de Kempen. Helaas, ik moest werken maar zou proberen tijdens de lunchpauze een poging te wagen ergens aan de westrand van Eindhoven. Kom thuis, zet m'n fiets tegen de schuur, kijk omhoog en zie 5 grote stippen schuin boven m'n tuin...... In 3 sprongen was ik binnen om kijker en camera te pakken en gelukkig kon ik er nog 2 platen.
4. Kleine Alk en Middelste Jager, november Budel-Dorplein. Ik ontkom er niet aan om die in 1 adem te noemen. Was al van plan om naar Dorplein te gaan maar was iets verlaat. Een telefoontje ("Kleine Alk ingevallen!") deed me extra haasten maar helaas, beestje weg. Moesten een forse bui in de auto uitzitten waarbij ons oog ineens viel op een dikke bruine vogel op 't Ringselven: daar dreef een MidJager! Vlak daarna kwam ineens 't alkje voorbij vliegen, viel weer even in, dook een paar keer, verdween in een onoverzichtelijk hoekje en werd nooit meer teruggezien. Van beide was slechts 1 waarneming bekend hier, beide vondsten.
5. Spaanse Keizerarend, mei Loozerheide. Had ik 10 minuten meer geduld gehad dan had deze natuurlijk met stip op 1 gestaan, nu zag ik 'm alleen op de achterkant van een Canon....... Maar, indien aanvaard, een zeker zo spectaculaire aanvulling op de NL (en Kempen....)lijst als de Kroonboszanger (hoewel ook bij mij phyllootjes iets extra's hebben..).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

petermeer

#41
1. Jan-van-gent, Texel. Je zag de een na de ander het water in duiken, prachtig!
2. Middelste jager, Starrevaart. Niet echt gezocht. Aan het einde van het rondje om de plas, nog even naar de kijkhut. Niets te zien. Genieten van de andere vogels, komt 'ie opeens aanvliegen en gaat op een meter of 20 van ons af zitten. Even later vliegt 'ie op een meter of 2 a 3 langs de kijkhut. Prachtige en imposante vogel en tevens nieuw soort.
3. Ralreiger, Bodegraven. Op verschillende plekken gezocht en uiteindelijk gezien langs de plas.
4. Roerdomp, Waverhoek. Sta je naar een exemplaar te kijken, zie je opeens vanuit je ooghoek nog een exemplaar zitten, veel dichterbij ook nog eens.
5. Kleine Spotvogel, Maasvlakte. Na lang wachten, toch nog goed kunnen zien.

Sorry, Peter maar deze wil ik naast de 5 hier boven ook nog even genoemd hebben: Mongoolse pieper en Kwak in Woerden, Kuifleeuweriken in Amersfoort, Draaihals in Susteren, Woudaap in Diependal en Paarse strandloper op de pier van IJmuiden.

Kortom, een mooi jaar met heel veel bijzondere waarnemingen.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Maarten Hotting

Nou,

Dit jaar het in 28 nieuwe soorten erbij op mijn lijst.

1. Zwartkopmeeuw. Mijn mooiste meeuw. Polder IJdoorn. Maar later ook gewoon nog geen kilometer van mijn huis af. Erg Mooi.
2. Blonde Ruiter. Erg mooi. Kwam zelf erg dichtbij. Petten.
3. Vorkstaartmeeuw. Op de pier van IJmuiden kwam erg dichtbij langsvliegen. Juveniel.
4. Jan-Van-Gent. Op de pier van IJmuiden. Wel erg ver weg maar erg leuk zien duiken.
5. Pestvogels. In het voorjaar waren erg mooi. 2x in Hoorn.

Dit jaar was voor mij een goed vogeljaar.
Veel gevogeld en veel gezien.

Op naar een Volgend Goed Vogeljaar.


Allemaal Prettige Kerstdagen en een Gelukkig Nieuwjaar.
Groet,
Maarten

Rein Genuït

= ff denken hoor maar dit zijn mijn leukste soorten;

1 KROONBOSZANGER  pas om kwart over vijf gezien hele dag me oplopen vreten
                                omdat ik niet eerder weg kon
2 BONTE TAPUIT         afspraak op Texel een dag vervroegd  :P  fraai gezien.
                                Zelfde middag ook nog een Sperwergrasmus en Bladkoning
                                in de Tuintjes
3 KLEIN WATERHOEN  Vanuit Reeuwijk met een noodgang naar de Flevo (zie ook
                                bijdrage Laatvlieger)
4 LACHMEEUW            's nachts om 12 uur uit Belgie (vakantie) vertrokken en met
                                het eerste licht gezien op de boot.
5 BLAUWSTAART         droomsoort, had natuurlijk na 1 dag weg moeten zijn.
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

gerdwichers8

#44
Mmm, Ik heb thuis zo'n vogelboekje en als ik naar de titel kijk 'soort van het jaar' dan wil ik even de regel die mij gesteld is om bondig te zijn in de prullenbak gooien.
Het betreft namelijk een vogel die erg hoog op mijn wenslijst stond en nog staat.

Kunt u doorscrollen als het te lang duurt?
gedateerd  20 juni 2007

"Ik groet u vanaf de poolcirkel in Finland. Sinds vorige week maandag fiets ik s'nachts door die onmetelijke bossen hier met mijn ligfiets om het nachtlicht uit te buiten en naar uilen te speuren.
In Zweden ben ik kortstondig geweest  en vond een territorium van de Oeraluil. Helaas bleek deze banger te zijn voor zijn soortgenoten dan voor mensen want na het geluid op de mp3 te hebben afgespeeld en per ongeluk ook een alarmerend vrouwtje hield de roepende uil het voor gezien en verdween. Ook de nacht daarna pleitte.
Maandag vorige week kwam ik aan  in Finland om naar de uilen hier te speuren.s'Nachts zag ik een knaap van een vogel uit een boom vliegen en dacht: Aha daar hebben we de Laplanduil! Maar nee, het was een Oehoe die wederom elders zich liet bekijken  en ik vond een roepende vogel. De nacht daarna bleek daar een cluster van 3 territoria te zijn.
Buiten deze waarneming lieten de grote uilen het afweten.
Dat is echt wel hard werken hier om wat te zien te krijgen!!! 2 volle nachten zonder enig ding. Op een gegeven moment hoorde ik een geluid in het bos wat van een eekhoorn bleek te zijn. Die ken ik als laaglander niet half.
De nacht daarna een rijk bos, met machtige bomen gevonden(ongekend mooie dennen!) met Ruigpootuil ( maar niet zien) en een nest Auerhoen kuikens en Hazelhoen die me nieuwschierig van boven uit de boom aankijkt. Prachtige venen met rijke, geurende vegetatie.
Ik ga nooit meer onder de douche want die fake shampoo met bloemetjes g(sm)eur pik ik niet langer: Wat een verlakkerij!
Flink geinvesteerd in dat bos, verwachte overal beren in het struikgewas maar neen..en..geen Laplanduil ( want die zocht ik denk ik het allermeest) Toch wel storend als zo'n ding een obsessie zou moeten worden.
Flink gefietst want ik heb een blessure aan mijn linkerknie en ben bang dat ik het moet opgegeven maar daar wil ik nog niet van weten. Nog een dag extra doorgebracht van de route af omdat het kerngebied van de Laplanduil aan het einde raakt; een Moerassneeuwhoen uit een weergaloos mooi veenmosterrein omhoog gestoten.
Schit-te-rende vegetatie types heb je hier en geen  ven met zijn mossen en lavendelheide en moerasrozemarijn en weet ik wat al niet aan geurende munt is gelijk aan de andere.

Helaas pindakaas, ik moest eruit, geen Laplanduil des nachts en ik rij de grote weg weer op richting Rovaniemi.
Dankzij Herman wist ik de belangrijkste gebieden voor de soort maar nee, nee, ik moet de enkele kleinere stipjes onderweg maar aandoen.Weinig kans daar.
Mijn knie flink stijf en om half elf s'ochtends kom ik tot stilstand op een weg waar het verkeer me herhaaldelijk voorbij raast.
Ik ben voor mezelf een aantal dingen die niets met vogels te maken hebben luid en duidelijk stevig van mij af aan het praten zoals ik dat in mijn ongewoonheid gewoon ben te doen.
"Je moet gewoon eerlijk zijn over je zelf" spreek ik in de verlatenheid en de tijdelijke stilte van de weg en het woud uit ( had niet met natuur te maken maar met mensen)...vliegt op dat moment een knaap van een uil uit het bos 10 meter achter mij de weg over...gaat in de boom zitten, geheel verscholen achter de stam met slechts de staart uitstekend achter de stam vandaan. Gelijk kijken naar zijn eindband, maar ik had ook zijn kop en vleugels al gezien...loop er voorzichtig naartoe...zie door het dichte gebladerte een gele snavel en geelwitte ogen, die me continu aan staren...loop er nog dichter naartoe, krijg goede  indruk van de grootte en kop van de vogel. En de vogel vliegt het bos in met zijn schommelende, geruisloze vlucht.
Mannetje Laplanduil. Buiten mijn krachten en in mijn averij, toch gezien.

Ik besluit om toch maar even te blijven staan op deze plek en de volgende nacht loop ik de richting in waar de vogel verdween. Weinig bos wel een water en moeras. Tijdje blauwbekken in de nacht, baltsende bosruiters, zingende rietzangers , stormmeeuwen.
Loop het moeras weer uit het bos in om op een kapvlakte achter het bos aan de andere kant van de weg te gaan posten. Banjer naar de weg  toe en sta daar even naar de bermranden te kijken. Boven de kruinlaag uit: "Mevrouw,daar bent u dan, u bent van een ander formaat dan uw maatje.Vrouw Laplanduil komt even kijken naar de berm om de woelmuizen goeienacht te wensen. En wie bent u, meneer de ligfietser?"
Mevrouw is ietsje groter, grotere kop en mist ook een paar pennetjes  in de staart.

Ze gaat zonder vrees tegenover me zitten in een tak van een dode boom, open en bloot, Laplanduil op 10 meter afstand, onbevreesd. Schijt een keer van d'r af.
He meneer de ligfietser, achter u een woelmuis: bukken! Kreeg d'r niet meer scherp in mijn 10 x42, ze vloog meen ik op een metertje of 4 langs hoog uit de dode boom waar ze zat, de weg over zo het bos in.
Wat een knoeperd!!!"

Christian

CiteerMmm, Ik heb thuis zo'n vogelboekje en als ik naar de titel kijk 'soort van het jaar' dan wil ik even de regel die mij gesteld is om bondig te zijn in de prullenbak gooien.
Het betreft namelijk een vogel die erg hoog op mijn wenslijst stond en nog staat................................................................Kreeg d'r niet meer scherp in mijn 10 x42, ze vloog meen ik op een metertje of 4 langs hoog uit de dode boom waar ze zat, de weg over zo het bos in.
Wat een knoeperd!!!"
Maar welke staat nu op 1?  :gap:  
Christian Brinkman

vastenhouw

Dit jaar volgens mijn database 784 (!) leuke waarnemingen gedaan, hieruit een top 5 destilleren is wel lastig!

Daar gaat ie dan:

1. Grote jager prachtig gezien op het water boven de Eilanden op de Noordzee. De pelagic van 6 oct. vanuit Lauwersoog.

2. Kleine bonte specht prachtig in de zon een half uur kunnen bekijken in de bossen bij Posterholt.

3. Zingende en baltsende europese kanaries bij Lottum. Erg leuk om deze soort eens mooi te kunnen zien en horen.

4. Een gemengde groep van 27 flamingo's bij Doornspijk. Een grote verrassing van prachtig rose in het Veluwemeer half januari in een laagstaande zon.

5. Blauwstaart bij Zandvoort.  Erg mooi gezien na eerst een keer dippen. Lekker in het zonnetje in een struik.
Met vriendelijke groeten,

Bart.



website: http://a82-95-208-35.adsl.xs4all.nl

Ben Wielstra

Een top meer dan 5 gevuld met zeebeesten tijdens de novemberinvasie! Op korte voet gevolgd door een zekere Bultrug op een lege dijk te Den Helder.

Jorrit en Ruben Vlot

Erg leuk topic dit! Om alle gave waarnemingen van dit jaar samen te vatten zou het eigenlijk veel langer dan een top 5 moeten zijn, maar toch geprobeerd om de aller-allerleukste uit te zoeken.

1) Met stip op één een buitenlandse waarneming. De Blue Crane in Zuid-Afrika. Van tevoren zo gehoopt dat we deze soort zouden zien, en als ze dan ineens naast de weg staan dan schiet de adrenaline door je lijf heen! Je had me moeten zien hoe blij ik was!  :grin:

2) De langsvliegende Bijeneter bij Breskens was ook ontzettend gaaf! Met een heerlijk weertje en een topvogeldag, met als hoogtepunt deze Bijeneter en de Franklin's Meeuw, was het puur genieten!

3) Twee soorten op nr. 3. De Witvleugel- en Witwangsterns in de Sliedrechtse Biesbosch. Ook al zo'n heerlijke dag vogelen, met nog veel meer leuke soorten. En natuurlijk helemaal leuk dat er een paartje Witvleugelsterns is gaan broeden! Ook een hoogtepunt dit jaar.

4) De Kroonboszanger. Deze soort heeft weinig uitleg nodig. De stress vooraf of je wel op tijd bent... en hem dan zo mooi zien. Gaaf!

5) Nog eentje uit Zuid-Afrika. De Black Eagle (Zwarte Arend), ook zo'n droomsoort. Eerst twee zeer matige waarnemingen, maar allang blij was dat we er een gezien hadden. Maar een paar dagen later op een onverwacht moment vliegen er plotseling twee zwarte arenden recht boven ons hoofd die daar zeker een kwartier rond blijven vliegen. Wat een heerlijk moment om aan terug te denken!

Tsjah, en dan vergeet je nog een heleboel ook leuke momenten. De Blauwstaart, de Waterspreeuw, Roodstuitzwaluw, etc... etc...

Ruben
Ruben en Jorrit Vlot
www.pbase.com/ruben_jorrit

[size=8]"Het ergste zijn de vogelaars. Iets zien wat jij niet ziet, en dan nog weten wat het is ook." [/size]

Marijn van Oss

hhhhmm... moeilijk maar ik probeer er iets van te maken:

1. Vale gier: Ik zat op school een powerpoint test te maken en zag daarna op internet dat de vale gieren nog in Oss zaten. Ik heb me meteen ziek gemeld en heb tegen mijn vader gezegd dat ik uitval had en of hij mij naar de vale gieren in Oss wou brengen. Dat had hij gedaan. Eenmaal in Oss zat er nog eentje. Maar ondertussen werd ik geinterviewd door omroep brabant en ik kwam op tv. Gelukkig heeft niemand van school het opgemerkt want ik heb er daarna niets meer over gehoord.

2. Blauwstaart: De eerste keer werd ie helaas niet gezien (05-01) maar op de 13e prachtig gezien. (Op dezelfde dag ook nog dwerggors en grote burgemeester).

3. Bijeneters enz.: Wat een prachtige ervaring. Toy Janssen, Jan Verhoeven, Thijs Fijen, Teun van Kessel en ik gingen een dagje naar het lauwersmeer. Het begon met een mooie krekelzanger. Daarna richting Achter de Zwarten waar we breedbekstrandloper en grauwe franjepoot hadden. Daarna naar de Vlinderbalg waar een stuk of 15 witvleugelsterns rondvlogen. En daarna bij de Ezumakeeg-Zuid ook 10. Even later bij de sluizen een sneeuwgors (toch wel leuk in deze tijd van het jaar). Daarna richting vogelroute "De pomp" voor de buidelmees. Die hadden we ook gevonden en even later vliegen er ineens 9 bijeneters recht over je hoofd! Wat een geweldige ervaring. Even later werden ze zittend gevonden bij camping "De pomp" waar we ze rustig konden bekijken. Een paar dagen hiervoor hier ook al: Amerikaanse wintertaling, Grote grijze snip, Steltkluut (2), buidelmees, morinelplevier, roodhalsgans.

4. Siberische strandloper: Met Rob Voesten, Nicky Hulsbosch, Willem Vergoossen en ik gingen op 27-10 naar Ameland voor de Siberische strandloper en Amerikaanse smient. Bijna iedereen ging naar Vlieland voor de "fuut" en zij vonden het maar raar dat wij naar Ameland gingen. Gelukkig bleek het eindelijk het juiste besluit. We hebben beide vogels gezien.

5. Westkapelle 11-11: Wat een GEWELDIGE dag! Alleen de dag begon niet helemaal perfect. Ik moest er om 4 uur uit en was kots misselijk! Ik heb 2 keer moeten overgeven voordat we weggingen en ook nog een paar keer op Westkapelle. Maar dat had ik er wel voor over. Met 10 Stormvogeltjes, 2 Papegaaiduikers (waaronder 1 tp.), Kleine alken (een stuk of 20, sommige landden zelfs even op de parkeerplaats!), 2 Ijseenden, 20 Vaal stormvogeltjes, 70 Middelste jagers, 5 Noordse stormvogels (waaronder een donkere vorm). Sommige Stormvogeltjes en Vaaltjes ongelooflijk dichtbij!  
Groeten,
Marijn van Oss

redmar_woudstra

Citeer1. Vale gier: Ik zat op school een powerpoint test te maken en zag daarna op internet dat de vale gieren nog in Oss zaten. Ik heb me meteen ziek gemeld en heb tegen mijn vader gezegd dat ik uitval had en of hij mij naar de vale gieren in Oss wou brengen. Dat had hij gedaan. Eenmaal in Oss zat er nog eentje. Maar ondertussen werd ik geinterviewd door omroep brabant en ik kwam op tv. Gelukkig heeft niemand van school het opgemerkt want ik heb er daarna niets meer over gehoord.
:lol:

Mijn top 5 (helaas was die nogal lastig, aangezien ik veel te weinig gevogeld heb):

1. Blauwstaart: hoeft geen uitleg denk ik. Vanaf het moment dat ik de vogel zag staan in  mijn eerste Peterson een magische soort.

2. Dwerggors, Katwijk: leuk vogeltje, lifer en leuk gezien.

3. Bruine Boszanger, Electra: erg slecht gezien, maar de fietstocht blijft me nog wel even bij. Heen was geen probleem, rustig weer, wind mee. Terug was een ander verhaal: wind (/storm) vol tegen, te weinig gegeten (wielrenners zouden het de hongerklop noemen) en toen viel 20 km nogal tegen. Totaal gesloopt kwam ik thuis (de finale klap werd uitgedeeld door het biertje dat ik als beloning nam  ^_^ )

4. Kleine Jager en Zwarte Zeekoet, Lofoten: fantastisch plekje op het meest westelijke puntje van de Lofoten, met Kleine Jagers over mijn hoofd en Zwarte Zeekoeten broedend op een eilandje voor de kust. Bovendien nog langsvliegende Papduikers!

5. Regenwulp, Heerenveen: het was al een tijdje geleden dat ik een nieuwe tuinsoort had mogen bijschrijven en toen ik mijn nieuwe camera aan het uitproberen was, vond ik 2 van deze vogels op een akker achter ons huis. Grappig hoe enthousiast ik dan kan worden van zo'n gewone soort.
groet,
Redmar

Hans Bossenbroek

1. Bee Hummingbird, 1 vrouwtje, 11 september, Peninsula de Guancahibibes, Cuba. Eén uur tijd om de kleinste vogelsoort van de wereld te zien krijgen. Het lukte binnen 5 min. Geweldig!

2. Cuban Trogon, 11 september, geweldige soort waar ik tijdens mijn Cuba-reis niet meer op gerekend had. Verbluffend mooi!

3. Kroonboszanger, 5 oktober, Katwijk, het verhaal is genoegzaam bekend.

4. Blauwstaart, 3 januari, de eerste keer dat ik een twitch deed vanaf mijn werk. Prutverrekijker van de baas geleend, maar blauwe staart gezien. Met'zn allen in volle galop naar de vogel!

5. Grote Kruisbek, 15 december, niet meer op gerekend dit jaar. Stoere soort!

P1234

Even een kleine tussenstand opgemaakt. De Blauwstaart van Zandvoort (en Leo en Skip; hulde nogmaals) is het meest gekozen, en ook door de meeste kiezers op één gezet. Ik telde 14 stemmen, waarvan 4 op één. De Kroonboszanger van Casper (ook hier hulde, hulde en eeuwige roem) is een goede nummer 2 met 9 stemmen, waarvan 3 op één. Dit kan natuurlijk te maken hebben met het minder gelukkig besluit van velen om hem op de 6de te twitchen. Ook de Witvleugelsterns (7 stemmen), het stofjesgeweld (6 stemmen) de nodige Bijeneters, de Vale Gieren en de Steppenkievit en Blonde Ruiter gooien hoge ogen. Opvallend is de hoge waardering van de Woudaap, een soort waar je 20 jaar geleden nog niet zo veel moeite voor hoefde te doen, en het feit dat 3 mensen Jan van Gent hebben opgegeven, waarvan twee hem op nummer één hebben gezet. Jan van Gent is natuurlijk ook een aansprekende soort. Datzelfde geldt voor Zwartkopmeeuw; één waarnemer heeft zijn eerste vogel op één gezet.
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Hans Bossenbroek

Tot mijn schaamte, kom ik erachter dat ik de zeevogelstorm van 10 november ben vergeten. Prop em maar ergens tussen in de top-5 ;). Dromen!

Bas vd Burg

Mijn lijstje

1) Kroonboszanger
Een mega en ook nog eens in "hometown" Kattuk. De stress om de soort te zien te krijgen en er ook bij zijn toen Arnold Meijer brulde dat hij de kruinstreep zag. Gewoon gaaf om bij de eerste 10 vogelaars te zijn nog voordat de vogel definitief op naam gebracht werd.

2) Vale Gier
Noodstop op de snelweg omdat wouter T. (aka Laatvlieger) de groep vale gieren zag vanuit een rijdende auto (130 km/u).

3) Blauwstaart
de hektiek, de soort, de lokatie.......

4) Grote Kruisbek
Eindelijk na 16 jaar weer eens met zekerheid Grote Kruisbekken gezien en hoe!

5) Pallas' Boszanger
Tsja "phyllo" Casper sloeg weer toe met een fantastisch mooie Pallas' Boszanger in Noordwijk



groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

JeroenBes

#55
Mijn lijst als beginnend vogelaar voor het jaar 2007.
Geheel anders dan menig ander lijstje, maar voor mij een lijstje met leuke herinneringen.

1. Ralreiger --- 2 juni 2007 --- Midden Delfland. --- Prachtig beest hoor, mijn eerste kennismaking met de 'hysterie'van het twitchen.

2. Grauwe franjepoot --- 18 augustus 2007 --- Reeuwijk / Lang Roggebroek --- Wat een hoog ADHD gehalte heeft dit beestje zeg.

3. Kleine Burgemeester --- 10 december 2007 - Scheveningen / Binnenhaven --- Prachtige getekende juv. meeuw, vliegend ook schiterrend.

4. Porseleinhoen --- 18 augustus 2007 --- Reeuwijk / Lang Roggebroek --- Op zoek naar de steltkluut kwam ineens dit beestje in het beeld van mijn scoop gekropen, leuk moment.

5. Kleine alk --- 10 november 2007 -- Scheveningen / Zuiderhavenhoofd --- Bij zware storm kwamen deze hele liefogende vogeltjes met bosjes voorbij gevlogen.

Mensen, nog fijne dagen en een zalig uiteinde en een topvogeljaar 2008 gewenst.

:feest:
Vrienden zijn als sterren...Je ziet ze niet altijd maar je weet dat ze er zijn...

Groeten Jeroen.

maartenwielstra

Precies vijf nieuwe soorten dit jaar, laten dat nu net mijn favorieten van het jaar zijn! De nummers ervoor zijn op volgorde van leukst naar minst leuk:

3. Blauwstaart (spannend om bij de herontdekking te zijn)
4. Mongoolse Pieper (gaaf om de verschillende geluiden te horen)
5. Lachmeeuw (komt ie slapen of is ie weg?)
1. Kroonboszanger (hardste soort ooit, en niemand verdiende hem meer dan Casper)
2. Grote Kruisbek (eindelijk twitchbaar! Toch wél een goed herkenbare soort!)

gerdwichers8

Citeer
CiteerMmm, Ik heb thuis zo'n vogelboekje en als ik naar de titel kijk 'soort van het jaar' dan wil ik even de regel die mij gesteld is om bondig te zijn in de prullenbak gooien.
Het betreft namelijk een vogel die erg hoog op mijn wenslijst stond en nog staat................................................................Kreeg d'r niet meer scherp in mijn 10 x42, ze vloog meen ik op een metertje of 4 langs hoog uit de dode boom waar ze zat, de weg over zo het bos in.
Wat een knoeperd!!!"
Maar welke staat nu op 1?  :gap:

Ik vind dat eerlijk gezegd erg moeilijk, afgezien van die ene of andere Laplanduil.

Zo had ik dit najaar bijvoorbeeld een roepende Rietzanger, Kleine Karekiet en Sprinkhaanzanger in een oud veengebied in Twenterand. Geen daarvan heb ik gezien.Bladkoning in oktober op Vlie is makkelijker dan ongeacht 1 van deze 3.

Die  :mic subtiliteit tintelt me dan in alle eenvoud enorm :wub: ; alleen als ik dat tussen al die zeldzame soorten hier naar buiten breng, verwacht ik niet dat ze nog op hun ware waarde geschat worden.
Het subtiele van de waarneming gaat gauw verloren in de bruutheid van het grote, opzienbarende bejag.

Ik denk dat we daar allemaal wel last van hebben.



gerdwichers8

CiteerEen top meer dan 5 gevuld met zeebeesten tijdens de novemberinvasie! Op korte voet gevolgd door een zekere Bultrug op een lege dijk te Den Helder.
Ik wist deze niet, maar hier wordt ik heeel erg stil van: Die springt overal boven uit!!

ronald nuiver

Blauwstaart Geweldig mooi vogeltje

Vale Braamsluiper Niet verwacht dat deze terug zou keren in mijn tuin

Woestijnplevier Eindelijk na deze soort in het verleden vele keren te hebben gemist goed kunnen bekijken

Bruine Boszanger Deze rakker heeft mij heel wat kilometertjes fietsen in de kou gekost, maar was de moeite waard

De Kroonboszanger ging af op een melding van Grauwe Fitis bleek deze megasoort daar rond te scharrelen  

maar het jaar telt nog 6 dagen, dus wie weet