Vogel Kroatie

Gestart door Robert van Haaren, oktober 06, 2017, 17:25:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robert van Haaren

Deze vogel van afgelopen zomer staat nog tussen mijn foto's zonder een naampje erbij... Wie kan mij helpen? Een vriend had ik er al naar gevraagd, die gaf mij als antwoord Paapje, maar ergens vind ik dat niet kloppen... Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/143304836
onzeker Paapje - Saxicola rubetra gezien op 2017-08-04 Croatia - Ličko-senjska
Foto's:


Robert van Haaren

Robert van Haaren

Oké, het spijt me. Deze moest onder de map Determinatie terechtkomen... Zou iemand hem kunnen verplaatsen?

Maarten Hotting

Ik zou zeggen Boomleeuwerik.
Groet,
Maarten

Robert V.T

Groeten,

Robert van Tiel

frankneijts

Citaat van: Maarten Hotting op oktober 06, 2017, 21:09:42 PM
Ik zou zeggen Boomleeuwerik.

Citaat van: Robert V.T op oktober 06, 2017, 23:39:41 PM
Citaat van: Maarten Hotting op oktober 06, 2017, 21:09:42 PM
Ik zou zeggen Boomleeuwerik.

Ik ook.

Ik geloof er niks van: de staart is daarvoor te lang en Boomleeuwerik heeft bijv. een opvallende lichte baan op de ondervleugel die hier, ook als je de foto oplicht, niet aanwezig is. Zie bijv. hier: http://www.luontoportti.com/suomi/en/linnut/woodlark
Wat het wel zou moeten zijn blijf ik nog even schuldig..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

laatvlieger

Ik moest erg aan een juveniele Kramsvogel denken, maar kan dan de lichtere staartzijden dan niet goed verklaren
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

frankneijts

Citaat van: laatvlieger op oktober 07, 2017, 10:51:33 AM
Ik moest erg aan een juveniele Kramsvogel denken, maar kan dan de lichtere staartzijden dan niet goed verklaren

Hij heeft inderdaad iets lijsterachtigs maar een (juveniele) Kramsvogel (en veel andere in aanmerking komende lijsters) heeft/hebben o.a. ook veel meer spikkels op de onderzijde. Vermoedelijk is de koptekening niet zo opvallend als hier lijkt anders zou het niet zo lastig moeten zijn. Ik heb de foto wat bewerkt zodat hij minder donker en 'gekleurd' is:
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

laatvlieger

Volgens mij kan bij juveniele Kramsvogel het vlekkenpatroon soms wel wat grijzig zijn. De lichte staartzijden, zijn overigens misschien wel een lichteffect zie ik nu. Volgens mij worden die staartzijden net een beetje door de zon beschenen en de de rest van de staart niet. De staart zou dus eenkleurig kunnen zijn.
Ik zou niet weten wat het anders zou moeten zijn. Een pieper is het ook niet en leeuwerik denk ik ook niet.
De kop is een echte lijsterkop en dan blijft er voor mij eigenlijk alleen Kramsvogel over.  En dan is staart kort en kop wat raar getekend. Daarom denk ik aan een juveniel.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

frankneijts

#8
Dìt is een juveniele Kramsvogel Wouter, ik geloof niet dat die Kroatische vogel daar echt veel op lijkt (tekening van kop en onderzijde bijv.) ...
(En die lichte staartzijden lijken me echt wel reëel hoor: je ziet ook dat het niet alleen de buitenste pennen T6 betreft maar ook T5..)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Rick van der Weijde

Citaat van: frankneijts op oktober 07, 2017, 11:21:55 AM
Vermoedelijk is de koptekening niet zo opvallend als hier lijkt anders zou het niet zo lastig moeten zijn. Ik heb de foto wat bewerkt zodat hij minder donker en 'gekleurd' is:
Citaat van: frankneijts op oktober 07, 2017, 12:10:56 PM(En die lichte staartzijden lijken me echt wel reëel hoor: je ziet ook dat het niet alleen de buitenste pennen T6 betreft maar ook T5..)
Geloof hier eigenlijk ook wel in.
Wenkbrauw+staartzijden (+dat belichting e.e.a. vertekent in de foto) doet mij denken in de richting van Waterpieper.
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

adriaens

Kramsvogel heeft natuurlijk spierwitte oksels en zal niet zo'n knoert van een wenkbrauwstreep tonen.
De nogal vuilbruine ondervleugeldekveren met daarin een brede witte diagonaal passen goed op een pieper;
Waterpieper in zomerkleed ligt het meest voor de hand maar ik heb Robert even om meer foto's gevraagd.

frankneijts

Citaat van: adriaens op oktober 07, 2017, 13:21:25 PM
Kramsvogel heeft natuurlijk spierwitte oksels en zal niet zo'n knoert van een wenkbrauwstreep tonen.
De nogal vuilbruine ondervleugeldekveren met daarin een brede witte diagonaal passen goed op een pieper;
Waterpieper in zomerkleed ligt het meest voor de hand maar ik heb Robert even om meer foto's gevraagd.

Pfff.. ik ben blij dat jij het ook niet meteen ziet Peter .. B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Robert van Haaren

Beste heren,

Bedankt allemaal voor het meedenken. Bij deze heb ik nog wat fotootjes toegevoegd aan de waarneming:





frankneijts

#13
Ik heb ze nog even wat bewerkt:
(maar kijk er nog steeds een beetje raar tegenaan: juveniele ipv adult zomer Waterpieper wellicht?)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Robert van Haaren

Voor waterpieper zou het wel een bijzondere plek zijn... De vogels vlogen op uit een gebied vol rotsen en lage struikjes

adriaens

Met de extra foto's erbij lijkt het me nu ook een Boomleeuwerik eigenlijk.
Het zwarte teugelstreepje dat tot op de bovensnavel reikt is typisch.
Lichte baan op ondervleugeldekveren is toch wel zichtbaar volgens mij.

Oenanthe

Citaat van: frankneijts op oktober 07, 2017, 10:38:28 AM
Citaat van: Maarten Hotting op oktober 06, 2017, 21:09:42 PM
Ik zou zeggen Boomleeuwerik.

Citaat van: Robert V.T op oktober 06, 2017, 23:39:41 PM
Citaat van: Maarten Hotting op oktober 06, 2017, 21:09:42 PM
Ik zou zeggen Boomleeuwerik.

Ik ook.

Ik geloof er niks van: de staart is daarvoor te lang en Boomleeuwerik heeft bijv. een opvallende lichte baan op de ondervleugel die hier, ook als je de foto oplicht, niet aanwezig is. Zie bijv. hier: http://www.luontoportti.com/suomi/en/linnut/woodlark
Wat het wel zou moeten zijn blijf ik nog even schuldig..
Ik ben het op alle punten met Frank eens
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

frankneijts

Ik heb de eerste foto nog wat verder opgelicht en er een Boomleeuwerik in vlucht bij geplaatst. Het verschil in staartlengte lijkt me evident; de lichte baan op de ondervleugel is bij de raadselvogel veel te weinig ontwikkeld; de borstband is te rommelig en ook het koppatroon (met name het lichte wangvlekje) is toch net iets anders. Ondanks ogenschijnlijke overeenkomsten kan ik hier maar moeilijk een Boomleeuwerik in zien.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: Robert van Haaren op oktober 07, 2017, 14:49:12 PM
Voor waterpieper zou het wel een bijzondere plek zijn... De vogels vlogen op uit een gebied vol rotsen en lage struikjes

Waterpieper is in het broedgebied een gebergtevogel Robert: het broedbiotoop (bergweiden, puinhellingen op hoogte) wijkt aanzienlijk af van waar we m 's winters zien.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Robert van Haaren

Citaat van: frankneijts op oktober 07, 2017, 17:14:15 PM
Citaat van: Robert van Haaren op oktober 07, 2017, 14:49:12 PM
Voor waterpieper zou het wel een bijzondere plek zijn... De vogels vlogen op uit een gebied vol rotsen en lage struikjes

Waterpieper is in het broedgebied een gebergtevogel Robert: het broedbiotoop (bergweiden, puinhellingen op hoogte) wijkt aanzienlijk af van waar we m 's winters zien.

Aah, oké. Weer wat geleerd dan  :angel: