Is de Keizerarend nu geringd of niet?

Gestart door carel, oktober 05, 2017, 08:32:24 AM

Vorige topic - Volgende topic

HJDT

OK, voor wie nog twijfelde (en ik was er daar 1 van): de vogel is sowieso geringd.....
Ben nog een tijdje bezig nmet zoeken van de beste foto's maar als die er zijn post ik hier wat.

Groet Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Maarten Hotting

Citaat van: HJDT op oktober 05, 2017, 19:58:23 PM
OK, voor wie nog twijfelde (en ik was er daar 1 van): de vogel is sowieso geringd.....
Ben nog een tijdje bezig nmet zoeken van de beste foto's maar als die er zijn post ik hier wat.

Groet Michel
Ik ben heel benieuwd naar je foto's, Michel!
Groet,
Maarten

HJDT

OK, het heeft even geduurd maar ik ben er denk ik wel uit. Zoals gezegd: de vogel is geringd en het is een metalen ring. De inscriptie is op maar weinig foto's echt duidelijk en dit is de enige waarop een duidelijke cijfercombi staat: "06" of "90" afhankelijk van hoe je het leest. Op sommige foto's vallen details van vooral de 6 weg en daarom twijfelde ik een tijd of dit het nou echt was maar ik denk het wel. Wordt vast vervolgd.

Groeten Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Maarten Hotting

Groet,
Maarten

Maarten Hotting

Gezien de foto's van Trinus waarbij de inscriptie bij alle voorbeelden van boven naar beneden loopt is ..06 het meest waarschijnlijk, maar uitzondering waarbij de ring andersom aangebracht wordt kan hiermee helaas niet worden uitgesloten. Ben benieuwd of er andere nog aanvullende foto's hebben.
Groet,
Maarten

Guus Peterse

Volgens de discussie op DB (Niels van D) gaat het waarschijnlijk toch een spaanse worden.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Cygnus

#66
Op een andere foto is m.i. duidelijk een 2 te zien en is het gedeelte 06 moeilijk te zien vanwege schittering. Mijn voorspelling is dat de ring Budapest A206 is (dus geen Spaanse). Andere vogels net voor of na dit nummer zijn geringd in 2012 (om precies te zijn op 3 juli 2012 in Jászság, circa 60 kilometer ten oosten van Budapest).
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

carel

 ;D ;D Bevestiging dat er nog niets mis is met mijn oogjes.

Ik zag wel de ring op de foto`s, maar heb de vogel niet gezien.

Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

Guus Peterse

Citaat van: Cygnus op oktober 05, 2017, 22:11:14 PM
Op een andere foto is m.i. duidelijk een 2 te zien en is het gedeelte 06 moeilijk te zien vanwege schittering. Mijn voorspelling is dat de ring Budapest A206 is (dus geen Spaanse). Andere vogels net voor of na dit nummer zijn geringd in 2012 (om precies te zijn op 3 juli 2012 in Jászság, circa 60 kilometer ten oosten van Budapest).
Van de discussie op DB: 'dat maakt het een 6e jaars en dat is het zeker niet. '
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Guus Peterse

Inmiddels is-ie ook besproken op Birding Frontiers: http://birdingfrontiers.com/2017/10/05/the-dutch-imperial-eagle/. Kort samengevat: het is een oostelijke.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

frankneijts

Ik zou nog even wachten met het plakken van een naam op de vogel. Om een open deur in te schuppen: de ID van de 2 'keizerarenden' in onvolwassen kleden is niet bepaald simpel.. Al eerder suggereerde ik op het adminforum dat e.e.a. er toe zou kunnen leiden dat wellicht ook dit geval https://www.dutchavifauna.nl/record/3563 nog s herbekeken zou moeten worden, een suggestie die Max Berlijn op de DB-site ook doet.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: carel op oktober 06, 2017, 08:16:30 AM
;D ;D Bevestiging dat er nog niets mis is met mijn oogjes.

Ik zag wel de ring op de foto`s, maar heb de vogel niet gezien.

De fotografen die de, in dit verband, interesantste foto's leverden werden/worden (terecht!) her en der ge(r)noemd, maar zonder de opmerkzaamheid van Carel zou het misschien nog lang hebben geduurd vóór de discussie over de vogel in deze fase zou zijn aanbeland. Hulde voor Carel dus.. B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

M. Hoogteijling

bericht op DB van Hans Pohlman:
Hans Pohlmann  ·  6 oktober 2017  11:58

Gisteravond heb ik de foto's van Michel Veldt naar Marton Horvath gestuurd. Hij is verantwoordelijk voor het Hongaarse ringprogramma van heliaca's. Hij stuurt me het volgende:

"Dear Hans, Thank you for the interesting information and photos! This is definitely our bird (i.e. wild bird ringed as a nestling in Hungary). Most probably I will be able to identify it individually, but I need some time to look after it."

Ik wacht de nadere analyse even af.

Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Theovanv

Citaat van: frankneijts op oktober 06, 2017, 11:28:25 AM
Ik zou nog even wachten met het plakken van een naam op de vogel. Om een open deur in te schuppen: de ID van de 2 'keizerarenden' in onvolwassen kleden is niet bepaald simpel.. Al eerder suggereerde ik op het adminforum dat e.e.a. er toe zou kunnen leiden dat wellicht ook dit geval https://www.dutchavifauna.nl/record/3563 nog s herbekeken zou moeten worden, een suggestie die Max Berlijn op de DB-site ook doet.

Dit:
Citaat van: Guus Peterse op oktober 06, 2017, 09:29:04 AM
Inmiddels is-ie ook besproken op Birding Frontiers: http://birdingfrontiers.com/2017/10/05/the-dutch-imperial-eagle/. Kort samengevat: het is een oostelijke.

Samen met dit bericht van het db forum:



Maakt Oosterse toch wel erg aannemelijk.
Theo van Veenendaal

Edwin Russer

Citaat van: frankneijts op oktober 06, 2017, 11:28:25 AM
Ik zou nog even wachten met het plakken van een naam op de vogel. Om een open deur in te schuppen: de ID van de 2 'keizerarenden' in onvolwassen kleden is niet bepaald simpel.. Al eerder suggereerde ik op het adminforum dat e.e.a. er toe zou kunnen leiden dat wellicht ook dit geval https://www.dutchavifauna.nl/record/3563 nog s herbekeken zou moeten worden, een suggestie die Max Berlijn op de DB-site ook doet.

Eens met Frank als echt blijkt dat onze vogel daadwerkelijk uit Hongarije komt.
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

frankneijts

Citaat van: Theovanv op oktober 06, 2017, 12:06:24 PM
Citaat van: frankneijts op oktober 06, 2017, 11:28:25 AM
Ik zou nog even wachten met het plakken van een naam op de vogel. Om een open deur in te schuppen: de ID van de 2 'keizerarenden' in onvolwassen kleden is niet bepaald simpel.. Al eerder suggereerde ik op het adminforum dat e.e.a. er toe zou kunnen leiden dat wellicht ook dit geval https://www.dutchavifauna.nl/record/3563 nog s herbekeken zou moeten worden, een suggestie die Max Berlijn op de DB-site ook doet.

Dit:
Citaat van: Guus Peterse op oktober 06, 2017, 09:29:04 AM
Inmiddels is-ie ook besproken op Birding Frontiers: http://birdingfrontiers.com/2017/10/05/the-dutch-imperial-eagle/. Kort samengevat: het is een oostelijke.

Samen met dit bericht van het db forum:



Maakt Oosterse toch wel erg aannemelijk.

Geduld Theo, voor een vinkje achter de naam moet het nog iets meer zijn dan "erg aannemelijk"... B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Theovanv

Citaat van: frankneijts op oktober 06, 2017, 12:15:50 PM
Citaat van: Theovanv op oktober 06, 2017, 12:06:24 PM
Citaat van: frankneijts op oktober 06, 2017, 11:28:25 AM
Ik zou nog even wachten met het plakken van een naam op de vogel. Om een open deur in te schuppen: de ID van de 2 'keizerarenden' in onvolwassen kleden is niet bepaald simpel.. Al eerder suggereerde ik op het adminforum dat e.e.a. er toe zou kunnen leiden dat wellicht ook dit geval https://www.dutchavifauna.nl/record/3563 nog s herbekeken zou moeten worden, een suggestie die Max Berlijn op de DB-site ook doet.

Dit:
Citaat van: Guus Peterse op oktober 06, 2017, 09:29:04 AM
Inmiddels is-ie ook besproken op Birding Frontiers: http://birdingfrontiers.com/2017/10/05/the-dutch-imperial-eagle/. Kort samengevat: het is een oostelijke.

Samen met dit bericht van het db forum:



Maakt Oosterse toch wel erg aannemelijk.

Geduld Theo, voor een vinkje achter de naam moet het nog iets meer zijn dan "erg aannemelijk"... B)
Uiteraard, daarom zeg ik ook aannemelijk en niet bewezen of bevestigd :blink: Maar het wijst ons een heel eind in de goede richting en dat is gezien de moeilijkheidsgraad van het vraagstuk tot nu toe een mooie vooruitgang.
Theo van Veenendaal

HPM

Citaat van: frankneijts op oktober 06, 2017, 12:15:50 PM
Citaat van: Theovanv op oktober 06, 2017, 12:06:24 PM
...


Maakt Oosterse toch wel erg aannemelijk.

Geduld Theo, voor een vinkje achter de naam moet het nog iets meer zijn dan "erg aannemelijk"... B)

Voor de naam ((Janos, Peti, Kardos)) is het inderdaad nog even afwachten maar er is bij Horvath geen twijfel dat het om een Hongaar gaat.
"This is definitely our bird (i.e. wild bird ringed as a nestling in Hungary)"
"Most probably I will be able to identify it individually,..."


Herman van der Meer

lucasn

Even tussendoor, is de manier van ringen eigenlijk wel juist. Als je 350 Vogelaars nodig hebt om een goede foto te produceren en een halve ring. Dan is kleurringen misschien beter?
Groet,
Lucas Nieuweboer

HPM

Citaat van: lucasn op oktober 06, 2017, 12:54:15 PM

Even tussendoor, is de manier van ringen eigenlijk wel juist. Als je 350 Vogelaars nodig hebt om een goede foto te produceren en een halve ring. Dan is kleurringen misschien beter?

Metalen ringen zijn veel duurzamer, maar zijn gewoonlijk alleen afleesbaar als je de vogel in de hand hebt.
Kunsttofringen verdwijnen of verbleken nog wel eens maar kunnen wel van afstand worden afgelezen.
Ze hebben dus elk hun voor- en nadelen.
Herman van der Meer

hiskodevries

Michel is wel de foto held van de dag natuurlijk. het betere pixel werk.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

frankneijts

#82
Citaat van: hiskodevries op oktober 06, 2017, 15:33:33 PM
Michel is wel de foto held van de dag natuurlijk. het betere pixel werk.

Maar het waren de foto's van Edwin (de Haasvangende arend) die toch werkelijk de zaak aan het rollen bracht (en niet te vergeten de tot dusverre anonieme foto's die Carel tot zijn vraag brachten waarmee dit topic begonnen is.. B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Cygnus

Citaat van: HPM op oktober 06, 2017, 13:11:00 PM
Citaat van: lucasn op oktober 06, 2017, 12:54:15 PM

Even tussendoor, is de manier van ringen eigenlijk wel juist. Als je 350 Vogelaars nodig hebt om een goede foto te produceren en een halve ring. Dan is kleurringen misschien beter?

Metalen ringen zijn veel duurzamer, maar zijn gewoonlijk alleen afleesbaar als je de vogel in de hand hebt.
Kunsttofringen verdwijnen of verbleken nog wel eens maar kunnen wel van afstand worden afgelezen.
Ze hebben dus elk hun voor- en nadelen.

De gebruikte ring is wel een verbeterde metalen ring. De inscriptie is kort en groot en staat verticaal op de ring. Het ringnummer kan dan in 1 keer kan worden afgelezen. Deze metalen ring is ontworpen om in het veld afgelezen te worden. Vooral bedoeld voor degenen die onderzoek doen aan deze vogels en bijvoorbeeld bij het nest of op een voerplek de ringen af kunnen lezen. Dit type ring zit dus eigenlijk tussen een normale metalen ring en een kleurring in.   
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema


Cygnus

#85
Citaat van: Maarten Hotting op oktober 09, 2017, 20:56:11 PM
https://www.dutchbirding.nl/gallery/detail/20733#r1949752

De ringnummers A306 en A406 zijn zogenaamde lipringen. Als het een van deze 2 nummers zou zijn zou er vast al een foto zijn geweest waar de lip duidelijk te zien was. Bijgaand een foto van ring A304 waarop de lip goed te zien is. Op de foto van het nestjong A406 staat de 4 erg dicht tegen de 0 aan. Daarvan is op de foto van Michel niets te zien, terwijl wel een heel stuk van de ring te zien is. Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat A406 het juiste nummer kan zijn, hopelijk is het morgen duidelijk.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Mars Muusse

Trinus, ik zie er ook niet zo snel een '4' in, en twijfel sinds ik die duidelijke ring zag aan dat kuikentje op de DB site. Het eerste cijfer lijkt me een ronding te hebben aan de onderkant (dus ik kan me ook niet zo goed vinden in de door jou eerder gesuggereerde '2'). Lijkt me meer een 0, 3, 5 of 8. Een '6' lijkt me ook niet, die is boller zo blijkt uit de zichtbare 6 in A406. Maar we zullen het wel vernemen morgenochtend hoop ik...

HansP

In aanvulling op de waarneming van Guus Jenniskens: de 506-code kan ook nog. Gisteren even nagevraagd en het volgende antwoord ontvangen:


"....Moreover, the extra info on the possibility of A506 can be absolutely correct as I forgot that we had more than 100 chicks ringed in 2014, so we started the "A5"series also..."

Deze vogel is eveneens als nestjong geringd, op 18-6-2014 te Devavanya, Hongarije. Deze vogel heeft de indrukwekkende naam Lieveheersbeestje...

Ondanks dit slordigheidje, blijft natuurlijk overeind staan dat het een wildgeboren heliaca is.
Groet,
Hans Pohlmann

Ted van der Knaap

Opmerkelijk.... ....bijna 500 x ingevoerd nu en er is er maar 1 (Edwin S) die de moeite genomen heeft om bij Gedrag "(Kleur)ringdragend" aan te vinken!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

HPM

Citaat van: Ted van der Knaap op oktober 10, 2017, 12:15:24 PM

Opmerkelijk.... ....bijna 500 x ingevoerd nu en er is er maar 1 (Edwin S) die de moeite genomen heeft om bij Gedrag "(Kleur)ringdragend" aan te vinken!

Ze hebben geen ring gezien.
Herman van der Meer