Is de Keizerarend nu geringd of niet?

Gestart door carel, oktober 05, 2017, 08:32:24 AM

Vorige topic - Volgende topic

frankneijts

Citaat van: Jaap Denee op oktober 05, 2017, 13:00:43 PM
Citaat van: frankneijts op oktober 05, 2017, 12:57:46 PM
Touché.. B) Maar de ring van 'onze' vogel is niet alu-kleurig en dat is vreemd. Nou weet ik dat in gevangenschap de alu-kweekringen van vroeger (tegenwoordig zijn ze al gekleurd) weleens donker gemaakt werden omdat de oudervogels ze anders met jong-en-al uit het nest kieperden maar van ringers heb ik dat nog nooit gehoord. Desondanks zou het een privé-initiatief van een ringer geweest kunnen zijn om die ring een likje verf te geven. Maar dat er dat dan na een jaartje of 3, 4 (pak-m-beet) nog steeds op zit lijkt me sterk.

Volgens mij sluit je met deze foto een aluminiumring niet uit, Frank:



Citaat van: HPM op oktober 05, 2017, 13:04:55 PM
Citaat van: frankneijts op oktober 05, 2017, 12:14:10 PM

Hier nog een foto:

Daar lijkt toch wel een inscriptie te zien. Een '0'.

En met wat (veel) fantasie daaronder een '2' en een '3' (?) Maar ik zal de originele foto naar Jaap sturen als die dat goed vindt tenminste, die heeft wel vaker blijk gegeven handig te zijn met PS.. B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

laatvlieger

Hmmm ja, die laatste foto van Toy, die je aanhaalt lijkt idd wel zo'n scherpe afscheiding te hebben (en opstaande knijprand, wat je bij grote ringen wel eens ziet).

Maar goed, als het dan toch een ring is, dan lijkt het mij (wel degelijk een aluring die ook voor onderzoek gebruikt wordt.... En dat terwijl ik de vogel niet gezien heb... Grrrr)
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Jaap Denee

Je bent van harte welkom, Frank. Misschien kan ik wat met de originelen...
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

frankneijts

Citaat van: laatvlieger op oktober 05, 2017, 13:32:57 PM
Hmmm ja, die laatste foto van Toy, die je aanhaalt lijkt idd wel zo'n scherpe afscheiding te hebben (en opstaande knijprand, wat je bij grote ringen wel eens ziet).

Maar goed, als het dan toch een ring is, dan lijkt het mij (wel degelijk een aluring die ook voor onderzoek gebruikt wordt.... En dat terwijl ik de vogel niet gezien heb... Grrrr)

Ook de foto's van Michel Veldt tonen zo'n scherpe afsnijding, zie het begin van deze discussie..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HansP

Frank, niet om flauw te doen, maar uit pure interesse: tijdens een google-rondje kwam ik de foto's van de Spaanse Keizer van Rene Weenink tegen. Met wat fantasie zou je ook daar een ring kunnen zien, al kan ik het niet heel goed zien (ik zeg dus niet dat daar een ring op staat). Hoe hebben jullie de ongeringdheid destijds kunnen bepalen?
Groet,
Hans Pohlmann

Maarten Hotting

Citaat van: frankneijts op oktober 05, 2017, 13:23:18 PM
Citaat van: HPM op oktober 05, 2017, 13:04:55 PM
Citaat van: frankneijts op oktober 05, 2017, 12:14:10 PM

Hier nog een foto:

Daar lijkt toch wel een inscriptie te zien. Een '0'.

En met wat (veel) fantasie daaronder een '2' en een '3' (?) Maar ik zal de originele foto naar Jaap sturen als die dat goed vindt tenminste, die heeft wel vaker blijk gegeven handig te zijn met PS.. B)
Zelfs met heeel veel fantasie zie ik hier echt NIETS in wat op een ring lijkt hoor.... laat staan dat er cijfers zichtbaar zijn.
Groet,
Maarten

Vincent Hart

Citaat van: frankneijts op oktober 05, 2017, 12:14:10 PM
Citaat van: HansP op oktober 05, 2017, 12:10:52 PM
Hoe zou die ring dan om de poot moeten zitten? Linkerpoot is mijns inziens gewoon bevederd met korte veertjes. Een google-rondje levert meerdere foto's van Keizerarend op met dit soort korte veertjes. Is die zwarte rand niet gewoon de schaduwzijde van de rechterpoot (die in dezelfde positive gehouden wordt)?

Hier nog een foto:
Ik denk - als 2x dipper van 'onze vogel' - dat het beeld op alle andere foto's verklaard kan worden door de veerstructuur op het loopbeen bij keizerarend: Lange en losse bevedering hogerop en vlak boven de tenen (zie ook Hans) veel dichter en strakker. Zie bijv onderstaande foto. Bij de foto in het hierboven gelinkte bericht van Frank zijn die laatste veertjes dan wellicht nat en/of vies. Ik kan hier in ieder geval geen (en zeker geen zekere) ring in zien. De mate van detail op andere foto's in bijvoorbeeld de tenen betekent m.i. dat je ook veel duidelijker een ring zou moeten zien daar.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

Citaat van: Jaap Denee op oktober 05, 2017, 13:33:54 PM
Je bent van harte welkom, Frank. Misschien kan ik wat met de originelen...

Ze zijn weg..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

#38
Citaat van: HansP op oktober 05, 2017, 13:34:16 PM
Frank, niet om flauw te doen, maar uit pure interesse: tijdens een google-rondje kwam ik de foto's van de Spaanse Keizer van Rene Weenink tegen. Met wat fantasie zou je ook daar een ring kunnen zien, al kan ik het niet heel goed zien (ik zeg dus niet dat daar een ring op staat). Hoe hebben jullie de ongeringdheid destijds kunnen bepalen?

Tja, afgezien van het feit dat ik er niet bij was (ik had de telpost 5 minuten eerder verlaten: doet nog steeds zeer, dank je..) was het geval ook al verwerkt toen ik in de CDNA kwam. Dus of en welke pogingen men gedaan heeft een eventuele (on)geringdheid te bewijzen weet ik niet. Dat zul je Nils moeten vragen denk ik, die heeft het geval behandeld en was ook voorzitter van de commissie destijds dacht ik. Van René Weenink (1 van de waarnemers en de fotograaf) hoor ik al jaren niks meer en de andere waarnemer heeft zich met de hele 'afwerking' nauwelijks bemoeid.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HansP

Citaat van: frankneijts op oktober 05, 2017, 13:58:38 PM
Tja, afgezien van het feit dat ik er niet bij was (ik had de telpost 5 minuten eerder verlaten: doet nog steeds zeer, dank je..) was het geval ook al verwerkt toen ik in de CDNA kwam. Dus of en welke pogingen men gedaan heeft een eventuele (on)geringdheid te bewijzen weet ik niet.

Auw....excuus, wist ik niet. Pijnlijk....
Groet,
Hans Pohlmann

frankneijts

Citaat van: HansP op oktober 05, 2017, 14:01:14 PM
Citaat van: frankneijts op oktober 05, 2017, 13:58:38 PM
Tja, afgezien van het feit dat ik er niet bij was (ik had de telpost 5 minuten eerder verlaten: doet nog steeds zeer, dank je..) was het geval ook al verwerkt toen ik in de CDNA kwam. Dus of en welke pogingen men gedaan heeft een eventuele (on)geringdheid te bewijzen weet ik niet.

Auw....excuus, wist ik niet. Pijnlijk....

Soms denk ik dat ik het verwerkt heb maar dan komt er weer een nieuwe bezoeker op de telpost die erover begint: ik ga dan maar een ommetje maken of zet mn koptelefoon op al wil een flinke huilbui ook wel helpen ... B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jaap Denee

Citaat van: Vincent Hart op oktober 05, 2017, 13:48:58 PM
Citaat van: frankneijts op oktober 05, 2017, 12:14:10 PM
Citaat van: HansP op oktober 05, 2017, 12:10:52 PM
Hoe zou die ring dan om de poot moeten zitten? Linkerpoot is mijns inziens gewoon bevederd met korte veertjes. Een google-rondje levert meerdere foto's van Keizerarend op met dit soort korte veertjes. Is die zwarte rand niet gewoon de schaduwzijde van de rechterpoot (die in dezelfde positive gehouden wordt)?

Hier nog een foto:
Ik denk - als 2x dipper van 'onze vogel' - dat het beeld op alle andere foto's verklaard kan worden door de veerstructuur op het loopbeen bij keizerarend: Lange en losse bevedering hogerop en vlak boven de tenen (zie ook Hans) veel dichter en strakker. Zie bijv onderstaande foto. Bij de foto in het hierboven gelinkte bericht van Frank zijn die laatste veertjes dan wellicht nat en/of vies. Ik kan hier in ieder geval geen (en zeker geen zekere) ring in zien. De mate van detail op andere foto's in bijvoorbeeld de tenen betekent m.i. dat je ook veel duidelijker een ring zou moeten zien daar.


Deze vogel is inderdaad net uit het water komen stappen en heeft daardoor rond beide tarsi natte, klevende veren.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Herman van der Klis

De veren rond rechter poot vertonen duidelijk een conisch beeld (omdat ze nat zijn uiteraard) De veren rond linker poot zijn onderaan duidelijk cilindrisch van vorm ; dit is m.i. te wijten aan de aanwezigheid van een ring.Jammer dat ie net in de schaduw valt.

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

HPM

Citaat van: frankneijts op oktober 05, 2017, 13:23:18 PM
...
Citaat van: HPM op oktober 05, 2017, 13:04:55 PM
Citaat van: frankneijts op oktober 05, 2017, 12:14:10 PM

Hier nog een foto:

Daar lijkt toch wel een inscriptie te zien. Een '0'.

En met wat (veel) fantasie daaronder een '2' en een '3' (?) ...

Er is geen ruimte voor een 2 en een 3.
Er lijkt iets achter die '0' te staan maar dat kan ik niet ontcijferen

Herman van der Meer

Rob Koelman

Ten aanzien van de (vermoedelijke) aluminium ring:

Zijn er geringde wilde exemplaren die alleen een aluminium ring om hebben gekregen? Of hebben alle in Europa geringde wilde exemplaren tevens een (plastic) kleurring om gekregen?
Met vriendelijke groet, Rob

Maarten Hotting

Citaat van: Rob Koelman op oktober 05, 2017, 15:47:16 PM
Ten aanzien van de (vermoedelijke) aluminium ring:

Zijn er geringde wilde exemplaren die alleen een aluminium ring om hebben gekregen? Of hebben alle in Europa geringde wilde exemplaren tevens een (plastic) kleurring om gekregen?
Ringen worden ook wel eens verloren (zelfs metaal) dus dat zegt niet zoveel, al zouden alle vogels van een kleurring zijn voorzien.
Groet,
Maarten

Rob Koelman

Citaat van: Rob Koelman op oktober 05, 2017, 15:47:16 PMTen aanzien van de (vermoedelijke) aluminium ring:

Zijn er geringde wilde exemplaren die alleen een aluminium ring om hebben gekregen? Of hebben alle in Europa geringde wilde exemplaren tevens een (plastic) kleurring om gekregen?

Citaat van: Maarten Hotting op oktober 05, 2017, 16:00:53 PMRingen worden ook wel eens verloren (zelfs metaal) dus dat zegt niet zoveel, al zouden alle vogels van een kleurring zijn voorzien.

Dat is op voorhand al een 'ontsnappingsmogelijkheid' inbouwen.

Als alle de afgelopen jaren in Europa in het wild geringde keizerarenden zowel een aluminum (of andere metaalsoort) ring als een (kunststof) kleurring om hebben gekregen, dan wordt het lastig om het exemplaar dat momenteel in ons land rondhangt als wild te accepteren. De kans op het niet accepteren van de waarneming (als wilde vogel) wordt dan wel heel erg groot.

Dat is voor nu allemaal theorie. Voorlopig eerst maar even de reacties afwachten over de mogelijkheid dat er wilde keizerarenden rondvliegen die met enkel een metalen ring zijn geringd.
Met vriendelijke groet, Rob

Jos Welbedacht

Op die foto van Edwin is de vogel tamelijk scherp in beeld gebracht. Die "ring" is echter heel vaag/onscherp. Juist een ring zou (iig aan de benedenrand) scherp afsteken tegen de rommelige, fuzzy bevedering van de poten. Vergelijk de rand van de vermeende ring bijvoorbeeld met de schachtstrepen van de onderstaartdekveren, die steken veel duidelijker af! En inderdaad, een ietwat vergelijkbaar patroon kun je op de andere poot ook herkennen. Op de foto van Toy lijkt me de benedenrand van de "ring" misschien niet eens recht afgesneden. Kortom, ik ben nog niet overtuigd. Wellicht dat de originele foto's ons nog wat verder kunnen helpen.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Maarten Hotting

Citaat van: Rob Koelman op oktober 05, 2017, 16:07:57 PM
Citaat van: Rob Koelman op oktober 05, 2017, 15:47:16 PMTen aanzien van de (vermoedelijke) aluminium ring:

Zijn er geringde wilde exemplaren die alleen een aluminium ring om hebben gekregen? Of hebben alle in Europa geringde wilde exemplaren tevens een (plastic) kleurring om gekregen?

Citaat van: Maarten Hotting op oktober 05, 2017, 16:00:53 PMRingen worden ook wel eens verloren (zelfs metaal) dus dat zegt niet zoveel, al zouden alle vogels van een kleurring zijn voorzien.

Dat is op voorhand al een 'ontsnappingsmogelijkheid' inbouwen.

Als alle de afgelopen jaren in Europa in het wild geringde keizerarenden zowel een aluminum (of andere metaalsoort) ring als een (kunststof) kleurring om hebben gekregen, dan wordt het lastig om het exemplaar dat momenteel in ons land rondhangt als wild te accepteren. De kans op het niet accepteren van de waarneming (als wilde vogel) wordt dan wel heel erg groot.

Dat is voor nu allemaal theorie. Voorlopig eerst maar even de reacties afwachten over de mogelijkheid dat er wilde keizerarenden rondvliegen die met enkel een metalen ring zijn geringd.
In mijn ogen is deze Keizerarend ongeringd...

Het dragen van een ring en/of het eventueel ontbreken van een kleurring zal weinig problemen opleveren verwacht ik voor acceptatie.
Er is geen enkele reden om aan een escape te denken, en het type ring wat voor gehouden vogels in gevangenschap wordt gebruikt is volgens mij heel anders dan het type ring die andere op de foto's (denken) te zien.
Groet,
Maarten

HPM

Citaat van: Rob Koelman op oktober 05, 2017, 16:07:57 PM

Als alle de afgelopen jaren in Europa in het wild geringde keizerarenden zowel een aluminum (of andere metaalsoort) ring als een (kunststof) kleurring om hebben gekregen, dan wordt het lastig om het exemplaar dat momenteel in ons land rondhangt als wild te accepteren. De kans op het niet accepteren van de waarneming (als wilde vogel) wordt dan wel heel erg groot.

Dat is voor nu allemaal theorie. Voorlopig eerst maar even de reacties afwachten over de mogelijkheid dat er wilde keizerarenden rondvliegen die met enkel een metalen ring zijn geringd.

Oh, jij vindt het waarschijnlijker dat een particulier een Keizerdarend met een aluminium clipring heeft laten ontsnappen?

Dan weet ok weet er nog een voor je. Als het geen ring is dan is hij ongeringd. Dan moeten we eerst na gaan vragen of er wel wilde rondvliegen zonder ring.
Herman van der Meer

Rob Koelman

Citaat van: Rob Koelman op oktober 05, 2017, 16:07:57 PMAls alle de afgelopen jaren in Europa in het wild geringde keizerarenden zowel een aluminum (of andere metaalsoort) ring als een (kunststof) kleurring om hebben gekregen, dan wordt het lastig om het exemplaar dat momenteel in ons land rondhangt als wild te accepteren. De kans op het niet accepteren van de waarneming (als wilde vogel) wordt dan wel heel erg groot.

Dat is voor nu allemaal theorie. Voorlopig eerst maar even de reacties afwachten over de mogelijkheid dat er wilde keizerarenden rondvliegen die met enkel een metalen ring zijn geringd.

Citaat van: HPM op oktober 05, 2017, 16:24:10 PMOh, jij vindt het waarschijnlijker dat een particulier een Keizerdarend met een aluminium clipring heeft laten ontsnappen?

Goed lezen Herman!

Ik heb helemaal niets gezegd over meer of minder waarschijnlijk van welke mogelijkheid dan ook. Ik probeer eerst alle mogelijkheden te achterhalen. Als er de afgelopen jaren geringde wilde exemplaren bestaan die enkel een metalen ring om hebben gekregen, dan kan het exemplaar dat nu in ons land aanwezig is er daar een van zijn. Als er alleen dieren geringd zijn met een combinatie van metaal en kleurring, dan wordt het een heel ander verhaal.

Daarom ook mijn opmerking om even af te wachten totdat er meer bekend is over de afgelopen jaren in Europa geringde wilde keizerarenden.
Met vriendelijke groet, Rob

Theovanv

#51
Citaat van: Rob Koelman op oktober 05, 2017, 16:30:44 PM
Citaat van: Rob Koelman op oktober 05, 2017, 16:07:57 PMAls alle de afgelopen jaren in Europa in het wild geringde keizerarenden zowel een aluminum (of andere metaalsoort) ring als een (kunststof) kleurring om hebben gekregen, dan wordt het lastig om het exemplaar dat momenteel in ons land rondhangt als wild te accepteren. De kans op het niet accepteren van de waarneming (als wilde vogel) wordt dan wel heel erg groot.

Dat is voor nu allemaal theorie. Voorlopig eerst maar even de reacties afwachten over de mogelijkheid dat er wilde keizerarenden rondvliegen die met enkel een metalen ring zijn geringd.

Citaat van: HPM op oktober 05, 2017, 16:24:10 PMOh, jij vindt het waarschijnlijker dat een particulier een Keizerdarend met een aluminium clipring heeft laten ontsnappen?

Goed lezen Herman!

Ik heb helemaal niets gezegd over meer of minder waarschijnlijk van welke mogelijkheid dan ook. Ik probeer eerst alle mogelijkheden te achterhalen. Als er de afgelopen jaren geringde wilde exemplaren bestaan die enkel een metalen ring om hebben gekregen, dan kan het exemplaar dat nu in ons land aanwezig is er daar een van zijn. Als er alleen dieren geringd zijn met een combinatie van metaal en kleurring, dan wordt het een heel ander verhaal.

Daarom ook mijn opmerking om even af te wachten totdat er meer bekend is over de afgelopen jaren in Europa geringde wilde keizerarenden.
Bij het begin beginnen, eerst onomstotelijk vaststellen dat er uberhaupt een ring om de poot zit. Frank geeft terecht aan dat er hele goede scherpe, beeldvullende platen zijn gemaakt. Daarop zou een ring mijnsziens veel duidelijker opvallen en niets te raden overlaten.

Daarnaast, een kleurring kan heel goed verloren zijn, dus je moet een behoorlijke populatie (in statistische zin) hebben van wilde vogels waarvan 100% een kleurring+metalen ring heeft, om aannemelijk te maken dat het hebben van alleen een metalen ring dus op een escape wijst. En als je het omdraait, hoeveel prive-gehouden vogels krijgen een metalen ring, al dan niet met tekens erop?
Theo van Veenendaal

vincentvanderspek

#52
Het lijkt me stug dat alle geringde keizers ook een kleurring hebben. Ik zou geen Europese soort weten met een 100% score op de combinatie metaal-kleur (lepelaar komt dichtbij, maar dat is een kolonievogel). Dergelijke verplichtingen ("als je ringt, moet er kleur om") van landelijke ringschema's zijn mij volledig onbekend. Andersom dan weer wel: als je kleurringt, moet er wel een metalen ring bij.

Ik zie telkens het woord aluminium voorbij komen. Hoewel niet gegarandeerd, mag ik toch hopen dat er bij zo'n soort roestvrij staal gebruikt wordt...

Overigens heb ik gisteren expliciet op ringen gelet bij het landen. Ik zag in elk geval niks glimmen, al zegt dat verder niks.

"My choice is what I choose to do,
And if I'm causing no harm, it shouldn't bother you.

Your choice is who you choose to be,
And if you're causin' no harm, then you're alright with me."

― Ben Harper

HansP

Bij het begin beginnen, eerst onomstotelijk vaststellen dat er uberhaupt een ring om de poot zit. Frank geeft terecht aan dat er hele goede scherpe, beeldvullende platen zijn gemaakt. Daarop zou een ring mijnsziens veel duidelijker opvallen en niets te raden overlaten.
[/quote]
Eens. Dat moeten we zelf doen. Aanvullend heb ik inmiddels ook highresfoto's voorgelegd aan Bulgaarse en Hongaarse Keizerarend-experts. Vanuit hun ervaring hebben zij vast ook een mening.
Aan die mannen heb ik ook een aantal andere vragen voorgelegd (o.a. of er alleen geringd wordt met metalen (geen alu denk ik) ringen.). Gezamenlijk moeten we hier toch uit kunnen komen.
Groet,
Hans Pohlmann

HPM

Citaat van: vincentvanderspek op oktober 05, 2017, 17:02:48 PM
...
Ik zie telkens het woord aluminium voorbij komen. Hoewel niet gegarandeerd, mag ik toch hopen dat er bij zo'n soort roestvrij staal gebruikt wordt...
...

Ja, we kunnen beter het neutrale 'metaal' gebruiken.
Herman van der Meer

frankaroos

#55
Ik zie ook een ring op de foto van de vogel door met Irfanview 64 een beetje te spelen met bijv. "invert image" (zie bijlage). Er lijkt een "0" zichtbaar.

Via Google een artikel over een wetenschappelijk project "Easternmost Eastern Imperial Eagle Population in Crisis" door Vitaliy V. Ryabtsev, waar ik uit afleid, dat hierbij alleen alu ringen zijn/worden gebruikt.

Groet,

Frank

frankneijts

#56
Citaat van: Jos Welbedacht op oktober 05, 2017, 16:15:21 PM
Op die foto van Edwin is de vogel tamelijk scherp in beeld gebracht. Die "ring" is echter heel vaag/onscherp. Juist een ring zou (iig aan de benedenrand) scherp afsteken tegen de rommelige, fuzzy bevedering van de poten. Vergelijk de rand van de vermeende ring bijvoorbeeld met de schachtstrepen van de onderstaartdekveren, die steken veel duidelijker af! En inderdaad, een ietwat vergelijkbaar patroon kun je op de andere poot ook herkennen. Op de foto van Toy lijkt me de benedenrand van de "ring" misschien niet eens recht afgesneden. Kortom, ik ben nog niet overtuigd. Wellicht dat de originele foto's ons nog wat verder kunnen helpen.

De foto's van Edwin zìjn de originele foto's Jos .. En als je die eerste 2 neemt waarop hij de Haas tracht te grijpen, gaan al die theorieën over gedeeltelijke onscherpte e.d. niet op: daar zit iets glads en 'rechts' om de poot dat over een flink aantal millimeters geen fuzzy randen heeft maar gewoon glad is, uit iets anders dan vlees of veren lijkt te bestaan en ook nog s glanst. In relatie tot de positie op de poot ben ik geneigd dat een ring te noemen .. B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: Theovanv op oktober 05, 2017, 16:47:30 PM
Citaat van: Rob Koelman op oktober 05, 2017, 16:30:44 PM
Citaat van: Rob Koelman op oktober 05, 2017, 16:07:57 PMAls alle de afgelopen jaren in Europa in het wild geringde keizerarenden zowel een aluminum (of andere metaalsoort) ring als een (kunststof) kleurring om hebben gekregen, dan wordt het lastig om het exemplaar dat momenteel in ons land rondhangt als wild te accepteren. De kans op het niet accepteren van de waarneming (als wilde vogel) wordt dan wel heel erg groot.

Dat is voor nu allemaal theorie. Voorlopig eerst maar even de reacties afwachten over de mogelijkheid dat er wilde keizerarenden rondvliegen die met enkel een metalen ring zijn geringd.

Citaat van: HPM op oktober 05, 2017, 16:24:10 PMOh, jij vindt het waarschijnlijker dat een particulier een Keizerdarend met een aluminium clipring heeft laten ontsnappen?

Goed lezen Herman!

Ik heb helemaal niets gezegd over meer of minder waarschijnlijk van welke mogelijkheid dan ook. Ik probeer eerst alle mogelijkheden te achterhalen. Als er de afgelopen jaren geringde wilde exemplaren bestaan die enkel een metalen ring om hebben gekregen, dan kan het exemplaar dat nu in ons land aanwezig is er daar een van zijn. Als er alleen dieren geringd zijn met een combinatie van metaal en kleurring, dan wordt het een heel ander verhaal.

Daarom ook mijn opmerking om even af te wachten totdat er meer bekend is over de afgelopen jaren in Europa geringde wilde keizerarenden.
Bij het begin beginnen, eerst onomstotelijk vaststellen dat er uberhaupt een ring om de poot zit. Frank geeft terecht aan dat er hele goede scherpe, beeldvullende platen zijn gemaakt. Daarop zou een ring mijnsziens veel duidelijker opvallen en niets te raden overlaten.

Daarnaast, een kleurring kan heel goed verloren zijn, dus je moet een behoorlijke populatie (in statistische zin) hebben van wilde vogels waarvan 100% een kleurring+metalen ring heeft, om aannemelijk te maken dat het hebben van alleen een metalen ring dus op een escape wijst. En als je het omdraait, hoeveel prive-gehouden vogels krijgen een metalen ring, al dan niet met tekens erop?

Hoe interessant dat ook zou kunnen zijn Theo maar net als überhaupt de aantallen Keizers in gevangenschap is dat niet opportuun in relatie tot aanvaardbaarheid: zie het CDNA-handboek. Discussies daarover zijn oneindig: daar kom je nooit uit.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Theovanv

#58


Het lijkt me onmogelijk om op basis van een dergelijke lage-resolutie uitsnede vast te stellen of die "ring" recht afgesneden is van de poot. Ik zie een vrij diffuse overgang met lichte pixels op het ring-gedeelte en donkere pixels op het pootgedeelte.

Zie deze uitvergroting van die overgang ring/poot in grijswaarden met verhoogd contrast, zo strak is die overgang niet. Het is vooral het kleurverschil dat een strakke overgang suggereert, maar kleurverschil kan ook door bevedering komen.




Citaat van: frankneijts op oktober 05, 2017, 17:26:22 PM
Citaat van: Theovanv op oktober 05, 2017, 16:47:30 PM
Citaat van: Rob Koelman op oktober 05, 2017, 16:30:44 PM
Citaat van: Rob Koelman op oktober 05, 2017, 16:07:57 PMAls alle de afgelopen jaren in Europa in het wild geringde keizerarenden zowel een aluminum (of andere metaalsoort) ring als een (kunststof) kleurring om hebben gekregen, dan wordt het lastig om het exemplaar dat momenteel in ons land rondhangt als wild te accepteren. De kans op het niet accepteren van de waarneming (als wilde vogel) wordt dan wel heel erg groot.

Dat is voor nu allemaal theorie. Voorlopig eerst maar even de reacties afwachten over de mogelijkheid dat er wilde keizerarenden rondvliegen die met enkel een metalen ring zijn geringd.

Citaat van: HPM op oktober 05, 2017, 16:24:10 PMOh, jij vindt het waarschijnlijker dat een particulier een Keizerdarend met een aluminium clipring heeft laten ontsnappen?

Goed lezen Herman!

Ik heb helemaal niets gezegd over meer of minder waarschijnlijk van welke mogelijkheid dan ook. Ik probeer eerst alle mogelijkheden te achterhalen. Als er de afgelopen jaren geringde wilde exemplaren bestaan die enkel een metalen ring om hebben gekregen, dan kan het exemplaar dat nu in ons land aanwezig is er daar een van zijn. Als er alleen dieren geringd zijn met een combinatie van metaal en kleurring, dan wordt het een heel ander verhaal.

Daarom ook mijn opmerking om even af te wachten totdat er meer bekend is over de afgelopen jaren in Europa geringde wilde keizerarenden.
Bij het begin beginnen, eerst onomstotelijk vaststellen dat er uberhaupt een ring om de poot zit. Frank geeft terecht aan dat er hele goede scherpe, beeldvullende platen zijn gemaakt. Daarop zou een ring mijnsziens veel duidelijker opvallen en niets te raden overlaten.

Daarnaast, een kleurring kan heel goed verloren zijn, dus je moet een behoorlijke populatie (in statistische zin) hebben van wilde vogels waarvan 100% een kleurring+metalen ring heeft, om aannemelijk te maken dat het hebben van alleen een metalen ring dus op een escape wijst. En als je het omdraait, hoeveel prive-gehouden vogels krijgen een metalen ring, al dan niet met tekens erop?

Hoe interessant dat ook zou kunnen zijn Theo maar net als überhaupt de aantallen Keizers in gevangenschap is dat niet opportuun in relatie tot aanvaardbaarheid: zie het CDNA-handboek. Discussies daarover zijn oneindig: daar kom je nooit uit.
Je hebt gelijk dat je daar in de praktijk niks mee kan, maar het was een theoretisch argument om aan te geven dat het hebben van enkel een metalen ring niks vaststelt of uitsluit.
Theo van Veenendaal

Cygnus

#59
Om te weten hoe een ring van een wilde vogel er uit ziet is het goed een referentie te hebben. Ik heb voor Hongarije wat gegevens opgezocht over de aantallen die geringd zijn. Dit zijn vogels die met metalen ringen zijn geringd. Hiervan weet ik niet hoeveel daarvan ook een kleurring hebben gekregen.
2016 191 geringd, alle nestjongen
2015 159 geringd, alle nestjongen
2014 135 geringd wv 134 nestjongen
2013 102 geringd wv 98 nestjongen
2012 104 geringd wv 103 nestjongen

Wat wel vaststaat is dat er in recente jaren in Hongarije diverse vogels zijn geringd met alleen een metalen ring (allemaal aan de linkerpoot). Zie bijlagen.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema