Amerikaanse Tafeleend Zuidhorn

Gestart door Edwin Schuller, februari 02, 2016, 12:54:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent Hart

De achtergrond van Max' vraag is natuurlijk wel interessant: zaten de vogels toevallig in dit slootje of woonden ze er?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

gertjanvannoord

tja, het is drie jaar geleden... Ik meen me te herinneren dat ze wel wat tam waren, reden waarom ik van vrij dichtbij foto's kon maken. Iemand die de situatie ter plekke beter kent?

zal ik er voorlopig een Amerikaanse tafeleend met ESC van maken?

ps, hopelijk ten overvloede, er zat geen hek omheen natuurlijk
Gertjan van Noord

HPM

Citaat van: Vincent Hart op maart 06, 2016, 16:52:03 PM

De achtergrond van Max' vraag is natuurlijk wel interessant: zaten de vogels toevallig in dit slootje of woonden ze er?

Het een sluit het ander niet uit. Misschien waren ze van de buren.
Herman van der Meer

Vincent Hart

Ik zou er maar escape van maken ja, indienen bij CDNA lijkt me kansloos. Snaveltekening en wellicht ook kopvorm van de man lijken niet ideaal voor een zuivere vogel trouwens, maar voor uitsluitsel daarover zouden meer foto's nodig zijn.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jorick

Ter info dat er vandaag gekeken is. Anderhalf a twee km afgespeurd en helaas niet gevonden. Vanochtend heeft er ook nog iemand anders gezocht. Hij heeft hem ook niet gevonden.

Groet Jorick
Jorick

Go Vegan!
Compassionate, fair, healthy, easy....

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jacob Molenaar

Het valt mij op dat de vogel alleen gezien wordt met een zuider-zuidoosterwind. Kan dit te maken hebben met dat de vogel alleen met deze wind gaat schuilen in het kanaal?
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

gertjanvannoord

zuidelijk ok, maar niet veel ZO:

19/1: ZW 3
2/2: WZW 5
7/2: ZZW 5
9/2: WZW 4
11/2: WZW 3
14/2: NO 4
19/2: ZZW 3
3/3: Z 3
9/3: ZO 3 (maar 1 waarneming)

meestal wel zuid, maar op 14/2 helemaal niet.

De zuidoever van het kanaal is beschut bij zuidelijke wind. Bovendien is er daar geen weg of fietspad direct langs het kanaal, dus ook relatief rustig. Als het alleen om de beschutting ging is de strook juist ten westen van de Spanjaardsdijk plezieriger (beschut door natuurgebiedje 't Stort). Maar daar loopt een fietspad vrij dicht langs de oever met ook hondenuitlaters.  Overigens is de tafeleend niet alleen: er is een grote groep wilde eenden die hetzelfde patroon lijken te vertonen.

Gertjan van Noord

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Richardus

't Is wel ongelooflijk: woon in Grunn stad, elke keer als ik heen kan (en het weer meezit voor het fietsen) is 'ie d'r niet maar kan ik niet of ben ik weg (gister) dan zit 'ie d'r rustig weer. Beest mag mij niet  :P en dat begint bijna wederzijds te zijn...  ;)

meeuwissen

Vanmiddag zwom de Amerikaanse Tafeleend in snel tempo door het kanaal richting Aduard. Eenmaal aangekomen bij de basaltblokken ter hoogte van de populieren begon hij fanatiek te grondelen en bleef lange tijd doorgaan totdat hij door een reusachtig binnenvaartschip werd verjaagd. Hij was uitsluitend in gezelschap van pleisterende Wilde eenden en werd door de woerden soms opgejaagd. Op de vluchtfoto zijn de gebroken handpennen dit keer goed te zien.
Groet


Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Richardus

Hij werd s ochtends tussen een groepje kuifeenden (4 man 5 vrouw....)gemeld en toen ik er rond 15u was zat ie daar ook tussen en besloot toen op de solozwemtocht te gaan waar hij blijkbaar nog mee bezig was toen Guido m zag.

meeuwissen

Citaat van: Richardus op maart 14, 2016, 06:52:04 AM
Hij werd s ochtends tussen een groepje kuifeenden (4 man 5 vrouw....)gemeld en toen ik er rond 15u was zat ie daar ook tussen en besloot toen op de solozwemtocht te gaan waar hij blijkbaar nog mee bezig was toen Guido m zag.
Klopt Richard, vrijwel direct na mijn aankomst zwom de Amerikaanse Tafeleend, alleen, heel doelbewust minstens een kilometer door naar een voedselrijke plek bij de bomenrij. Hij zocht ook gezelschap van Wilde Eenden, waarvan de woerden hem soms verjoegen. Op de foto's is te zien dat de Tafeleend regelmatig plantenslierten naar boven haalde. Het is bekend dat Tafeleenden zowel duiken als grondelen naar plantaardig materiaal.
Groet
Guido


Vincent Hart

In dat 'afwijkend' zit hem de crux: In plaats van dat we ons verdiepen in de ecologie van de soort, en bekijken of de gedragingen van de Groningen-vogel daar een goeie match mee zijn, plakken we het etiketje 'duikeend' op onze Redhead (copy-paste Tafeleend) en beschouwen we 'afwijkingen' van die vogel van dat etiketje als verdacht. Onderwijl onszelf als 'gezond kritisch' ziend i.p.v. als slecht geïnformeerd...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers


lennartv

Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

HPM

Herman van der Meer

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'