Hoofdmenu

1KJ Pont?

Gestart door Marijn de Weijer, oktober 01, 2017, 23:09:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marijn de Weijer

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/144623503
onzeker Pontische Meeuw - Larus cachinnans gezien op 2017-09-25 Camperduin - Vereenigde Harger- en Pettemerpolder
Foto's:
Met vriendelijke groet,

Marijn de Weijer

OJGoreng

Sowieso een 2kj (zie patroon grote dekveren); lijkt me een zilvermeeuw, vooral vanwege de schouderveren en bouw. Makkelijker met open hand; de nieuwe buitenste handpennen zijn nog niet volgroeid en nu verborgen.
Met vriendelijke groet, Zainal

Marijn de Weijer

Bedankt Zainal,

Helaas heb ik geen fotos van deze vogel vliegend,

Wederom bedankt voor de uitleg, ga de waarneming aanpassen en duik maar weer de boeken en sites in,
Met vriendelijke groet,

Marijn de Weijer

OJGoreng

#3
Voor wat het waard is: 1e winter pont en 2e winter zilver zijn erg makkelijk te verwarren, vanwege die knalwitte kop en onderkleed bij een verder onvolwassen ogend verenkleed. Die tekening op de grote dekveren is dan altijd een goede check; zo'n fijne donkere tekening (in plaats van een effen donkere grondkleur) op de wat meer naar buiten gelegen dekveren is typisch voor 2e generatie dekveren. Bij verreweg de meeste pontische meeuwen heeft een 2e-generatie P10 een klein rond geïsoleerd wit spiegeltje bij de punt; zilver-, geelpoot- en kleine mantelmeeuw hebben dat niet op die leeftijd. Grote mantelmeeuwen wel, overigens.
Met vriendelijke groet, Zainal

Marijn de Weijer

Weer een duidelijk verhaal, bij meeuwen zit er altijd weer een addertje ergens verscholen.

Maar zoals vaker gezegd, ooit ga ik het leren,

Groet, en alweer bedankt,
Marijn
Met vriendelijke groet,

Marijn de Weijer