Hoofdmenu

Rups gaat verpoppen?

Gestart door Primula, september 27, 2017, 16:45:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

Primula

Hallo,

Vanmiddag trof ik de gehakkelde aurelia rups uit mijn collectie aan in deze positie en gesteldheid; ik neem aan dat hij/zij zich spoedig zal gaan verpoppen? :blink:



Alvast bedankt!
Groeten,
Bo S.

Rayan Majoor

Klopt, zal wel binnen 1-3 dagen gebeuren schat ik zo :blink:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Primula

Spannend, ben benieuwd! Mag je een pop na een aantal weken verplaatsen? Deze rups heeft zich namelijk op de meest ongunstige plek van de hele bak gevestigd...
Groeten,
Bo S.

Rayan Majoor

Een paar dagen na het verpoppen (na zo'n 3 dagen zal het denk ik sowieso wel zo ver zijn) zal de pop uitgehard zijn en dan kan je hem inderdaad losmaken en ergens anders leggen of hangen. Ik peuter dan meestal het spinsel waar de pop aan hangt los en verplaats hem zo.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Primula

Dat is fijn! :blink: Maakt het nog een verschil per soort oid of je hem hangt of weglegt (met de tips die je gaf in het Zuringuil cocon-topic)? En als je hem hangt, hoe doe je dat dan precies? Las iets over met naald en draad te werk gaan, is dat niet risicovol? (véééél vragen :rolleye:)
Groeten,
Bo S.

Rayan Majoor

Voor alle soorten is het het beste om de pop zo te houden als normaal is (dus bij de hangende poppen is het het beste om ze ook te laten hangen met genoeg ruimte eronder voor de vlinder), maar wanneer je de pop zelf ergens anders hangt is er natuurlijk kans dat de pop losraakt en valt, wat fataal kan zijn voor de pop. De pop laten liggen werkt vaak ongeveer even goed, alleen zal de vlinder iets meer moeite kunnen hebben met het uit de pop komen en een goede plek vinden om de vleugels op te pompen.
Zelf zorg ik er dus voor, wanneer ik de pop ergens anders hang, dat het spinseltje waaraan de pop vastzit goed aan bijvoorbeeld splintertjes aan het uiteinde van een afgebroken takje blijft hangen. Hoe het met naald en draad werkt weet ik niet (in vlindertuinen zie je ze vaak vastgemaakt met een speldje, geen idee hoe dat zit) en ik ga daar dus ook voorlopig niet mee experimenteren :rolleyes:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Primula

#6
Nee gelijk heb je, het lijkt mij ook zo maar akelig, dat met naald en draad of een speldje. Is inderdaad beter om het spinseltje dan nog functioneel te laten zijn, wat ik dan ook zal gaan proberen over een paar dagen. :blink: Precies ook omdat de vlinder nu amper ruimte zou hebben om uit de pop te komen. Ik vraag me af waarom de rups deze plek uitgekozen heeft, namelijk het "plafond" van de bak op een plek onder een enorme berg met bladeren, en niet iets veel praktischer (er liggen en staan genoeg stabiele stokjes en dingen waaraan hij kon gaan hangen in de bak).
Groeten,
Bo S.

Primula

Groeten,
Bo S.

Rayan Majoor

Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Primula

Hij hangt nu al meer dan 12 uur een beetje hetzelfde zonder verdere verandering, is dat gebruikelijk tijdens een meerdaagse verpopping dat er wel eens een "pauze" in de vorderingen zit?

Groeten,
Bo S.

Rayan Majoor

De pop heeft altijd vrij snel (binnen twee uur na de verpopping) zijn natuurlijke vorm gekregen, maar soms is de pophuid ondanks dat nog erg zacht en vervormbaar wanneer je er krachten op uitoefent. Bij de pijlstaartpoppen zie je dit vaak doordat een deel van de pop dan nog doorschijnend groen is. Dagvlinderpoppen harden echter vaak erg snel uit en deze pop lijkt mij dan ook al volledig klaar met de verpopping (ziet er ook uit als een gezonde gehakkelde aurelia-pop)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Primula

Oh super, dat had ik niet verwacht, ik dacht dat hij nog heel druk in de weer was. ;D Wat fijn om te horen dat hij er gezond uit ziet. Bedankt voor je reactie en informatie weer Rayan!
Groeten,
Bo S.