wat voor gans is dit?

Gestart door Gerard Kenter, december 22, 2007, 22:44:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gerard Kenter

Sinds een week worden er meldingen doorgegeven van twee dwergganzen in de buurt van Hoorn (N-H). Vandaag heb ik wat foto's geschoten. Gezien de bles van de ganzen zijn het geen dwergganzen, maar ik vraag me af of het dan wel zuivere kolganzen zijn. Het gele oogringetje intrigeert me namelijk wel.

Wie kan er wat meer over deze ganzen vertellen?
Groeten,

Gerard Kenter

Gerard Kenter

En nog een plaatje.
Groeten,

Gerard Kenter

teunvankessel

Lijkt me een prima Dwerggans, maar de snavel op de 1e foto is wat raar kan ook gezichtsbedrog zijn.
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

Rutger

hybride dwerggans x kolgans lijkt me...

Kol loopt veel te weinig door voor een dwerggans.  
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

Rein Genuït

Snavel  is te lang voor dwerggans en de kol loopt niet ver genoeg door naar het voorhoofd en de vleugel komt niet ver genoeg voorbij de staart. Ook lijken ze me wat te licht op de rug voor Dwergganzen.
Ook Kolganzen kunnen een licht en dan bedoel ik smal geel oogringetje hebben.
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

frankneijts

CiteerSnavel  is te lang voor dwerggans en de kol loopt niet ver genoeg door naar het voorhoofd en de vleugel komt niet ver genoeg voorbij de staart. Ook lijken ze me wat te licht op de rug voor Dwergganzen.
Ook Kolganzen kunnen een licht en dan bedoel ik smal geel oogringetje hebben.
Correct Rein, dus geen 'prima Dwerggans' ..... Behalve wat je al noemt valt nog toe te voegen: snavel niet dieproze, kop en hals ook te licht (dat lijkt zo tenminste) en vooral het ontbreken van het typische Dwergganzen-profiel met hoog voorhoofd en schuin aflopende kruin. Of de vogel een hybride is is niet zeker: n.a.v. een 2-tal soortgelijke gevallen in de Kempen enkele jaren terug heb ik een intensieve zoektocht ondernomen naar afbeeldingen en/of informatie over (zekere!!) hybrides Dwerg X Kol maar dat bleek weinig succesvol. Er zijn wel plaatjes te vinden van 'mogelijke' of 'waarschijnlijke' hybrides maar dat blijft teveel speculeren.
Uit de vele reacties die ik destijds kreeg bleek dat er binnen Kolganzen nogal wat variatie is waaronder, zoals je terecht al opmerkt, vogels met een gele oogring. De vorm van de kol is overigens als kenmerk weinig bruikbaar: bij beide soorten kan die individueel varieren en/of als gevolg van leeftijd en geslacht.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'