welke gordijnzwan

Gestart door rupsje, september 26, 2017, 22:26:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

rupsje

Waterloopkundig bos,Voosterbos. rand wandelpad onder eik (loofbomen). Weet iemand de naam van deze gordijnzwam.


rupsje

wimperzwam

Vergelijk eens Cortinarius delibutus (Okergele gordijnzwam) of C. vibtatilis (Gele galgordijnzwam).

Mvgr.,
Henk Huijser.

rupsje

De Gele galgordijnzwam stond (weer eens) niet in de veldgids. De Okergele gordijnzwam heb ik regelmatig bij mij in de buurt gezien en gefotografeerd. Die exemplaren hadden een iets andere kleur geel, en veelal een niet egaal gekleurde hoed, die wel erg vochtig/kleverig was. Verder een lange  dunnere steel.  Deze hebben een egale, veel minder kleverige hoed ((oker)geel) en (in ieder geval op dat moment) kortere en dikkere steel. Ik neig dan ook sterk naar de Gele galgordijnzwam.

Groet,

Herman Damman
rupsje

wimperzwam

Welke het van beide soorten betreft is makkelijk vast te stellen. De hoedhuid een tijdje achter op de tong drukken de bittere smaak van de Gele galgordijnzwam is niet te missen. De slijmigheid is sterk afhankelijk van het weer en vaak alleen opvallend tijdens of vlak na regen.

Mvgr.,
Henk Huijser.

rupsje

Bedankt |Henk. Goede tip voor de volgende keer.

Herman
rupsje

Melchior van Tweel

Citaat van: wimperzwam op september 28, 2017, 12:03:48 PM
Welke het van beide soorten betreft is makkelijk vast te stellen. De hoedhuid een tijdje achter op de tong drukken de bittere smaak van de Gele galgordijnzwam is niet te missen. De slijmigheid is sterk afhankelijk van het weer en vaak alleen opvallend tijdens of vlak na regen.

Mvgr.,
Henk Huijser.
Dat is wel heel ruig. Even de paddenstoel in de buurt van je lippen houden is ook al voldoende om deze vreselijke bittere smaak te proeven.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl