kan iemand bevestige of ontkennen dat ik een laatvlieger fotografeerde

Gestart door ruudcosters, september 28, 2017, 15:38:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

ruudcosters

Ik zou graag willen weten welke of dit een laatvlieger is en, zo nee, welke soort dit dan wel is.
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/144514432
onzeker Laatvlieger - Eptesicus serotinus gezien op 2017-09-28 Alkmaar - De Mare
Foto's:




Toelichting:
al de gehele middag hangend tegen muur van galerij; geschatte maten: kop-romp-lengte 65-70mm en 'arm' 45mm; ter vergelijking steenhoogte is 50mm
bij voorbaat dank Ruud Costers

Douwe van der Ploeg

Ik kan het zeker ontkennen, laatvlieger is een slag groter en heeft een veel groter zwart masker op z'n snuit. Wat het wel is is wat lastiger, ga ik nog even over nadenken :)  Ik vermoed dat de onderarm nog wel wat kleiner is dan jouw schatting, denk dat perspectief je parten heeft gespeeld. De rechteronderarm (voor de kijkers links) lijkt alweer veel kleiner t.o.v. de steen waar ie op zit.
Douwe van der Ploeg

ruudcosters

Douwe,

Bedankt voor de ontkenning! Ik wacht nog even verder commentaar af, alvorens de soortnaam te wijzigen, desnoods in vleermuis spec.

Met groet,
Ruud Costers

ruudcosters

#3
Ik heb nog een derde (onduidelijke) foto toegevoegd, genomen vanuit een andere positie.(view 144514432)

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

ruudcosters

Rob,

Bedankt voor de reactie.
Ik wijzig de soort in gewone dwergvleermuis en (voorlopig) als onzeker.

Met groet,
Ruud

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

Rob Koelman

Ik vind de snuit te klein en te donker voor ruige dwergvleermuis...
Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

Ja, ik nu ik op m'n computer i.p.v. telefoon zit ook ;) (vandaar het oorspronkelijke voorbehoud)
Douwe van der Ploeg

Rene Janssen

Op de foto staat een prima ruige dwerg. De snuit heeft weinig contrast met de rugvacht.
René Janssen

ruudcosters

Rene,

Bedankt voor deze corrigerende reactie. Ik neem de determinatie over met 'zeker'.

Met groet,
Ruud Costers