Na overleg met de andere bladwespen admins zou ik graag Fenusa ulmi (619844) en Fenusa altenhoferi (185883) willen laten samvoegen met Fenusa ulmi/altenhoferi (195222203), waarbij deze verzamelsoort dus enkel overblijft. In praktijk zijn de mijnen en larven van beide soorten niet te onderscheiden. De adulten zijn eigenlijk ook een rommeltje en opheldering zit er niet direct aan te komen vrees ik. De waardplant (iepen soorten) zou wel onderscheidend zijn, maar degelijk ecologisch onderzoek en onderzoek naar de soorten op hybriden ontbreekt. De tabel op bladmineerders.nl is dus eigenlijk niet bruikbaar. Vandaar dus liever deze praktische oplossing.
Hetzelfde verhaal eigenlijk met Scolioneura betuleti (153694) en vicina (185913). Ik vermoed eigenlijk dat dit maar 1 soort is. Enkel mijnen worden ingevoerd. Het onderscheid is het moment waarop de mijnen worden verlaten, dit is eigenlijk geen bruikbaar validatiekenmerk. We hebben liever dat vicina wordt samengevoegd met betuleti zodat we dit taxon kunnen hernoemen naar Scolioneura betuleti/vicina.