Uit recent DNA-onderzoek blijkt dat we in Nederland en België helemaal geen Ringslang (Natrix natrix) hebben maar dat het hier de Gevlekte Ringslang (Natrix helvetica) betreft. Ravon beaamt dit ook. -> https://www.nature.com/articles/s41598-017-07847-9
Dit lijkt iets te zijn waarvoor het handig is om even goed met de validatoren te overleggen hoe dingen het beste aangepakt mee worden, ik zal eens rondvraag doen.
Ik heb hier ook een 'foutje' geconstateerd;
Bij het invoeren op de app (iObs) geeft de app zelf soms als determinatie Natrix Helvetica aan. Die waarnemingen zijn vervolgens ook goedgekeurd door een validator. Echter op de website zelf is de Natrix Helvetica niet te zoeken/vinden en komt daardoor ook niet in zoekresultaten tevoorschijn (ook niet met alleen zoekterm 'natrix' en 'ringslang'). Bijna 1/3 van mijn totale 15 waarnemingen kwam daardoor niet tevoorschijn.
Gek genoeg zie ik hem dan weer wel terug als ik door mijn totale lijst van waarnemingen/foto's scroll maar dan zonder icoon erbij (in dit geval 'vrij algemeen').
Ik heb het advies gekregen om de betreffende waarnemingen for the time being te veranderen in Natrix Natrix en dat ook gedaan (wacht nog op wederom bevestiging door validator), maar ik zal vast niet de enige zijn die via de app een Natrix Helvetica invoert in Nederland.
Lijkt me toch ook belangrijk voor het in kaart brengen van verspreidings- en leefgebieden in Nederland dat in ieder geval de soorten die via de app ingevoerd kunnen worden ook zichtbaar worden in zoekresultaten op de site.
Wellicht heeft iemand dit al opgepikt of is het ergens al benoemd, maar ik meld toch maar even dit praktijkvoorbeeld.