Dank voor de toelichting nog Douwe.
Voor beide groepen bemoei ik me niet met de Nederlandse situatie, dus antwoord geven waarom specifiek bij die soorten ervoor gekozen is om het op deze manier op te lossen kan ik niet doen. Zeggen dat ze niet bestaan klopt niet, het is simpelweg één selectie om het taxon voor Nederland op "voorkomend" te zetten.
Ah, ik snap het. Mogelijk bestaan ze wel in Observado, maar is er inconsitentie in het wel/niet op voorkomend in NL zetten van de synonieme namen.
Consistentie in dit geval lijkt me niet echt nodig, zolang de filters die er zijn werken (en er geen Nederlandse namen toegevoegd worden aan de synoniemen) veroorzaken de bestaande geen probleem, en worden de missende blijkbaar niet gemist.
Tsja, zou kunnen. Omgekeerd zie ik geen reden om niet (binnen een bepaalde scope, bijv. de 'bekendere' soortgroepen in NL) wel voor consistentie te gaan.
- Bij een verandering van genus van een "ingevulde" soort (beschrijving, foto's in overzichten, gewone namen) pas ik meestal de huidige aan en maak een nieuw synoniem aan voor de oude combinatie. Wanneer dit me niet nodig lijkt (omdat er Nederlandse namen zijn waaronder de soort vooral bekend is, zoals zou zijn bij de door jou genoemde taxa) activeer ik het synoniem niet voor Nederland. Dit is een manier om problemen met filters/zichtbaarheid van informatie bij oude combinaties onder nieuwe pagina's te voorkomen. Als iemand dit niet doet, en een geheel ander taxon aanmaakt als leidende soort, en de oude daarvan synoniem maakt, kan ik me voorstellen dat die de oude combinatie niet op niet voorkomend zet op andere pagina's (immers, waarneming.nl, observado en waarnemingen.be zijn dezelfde database, wijzig je iets in de één dan gebeurt dat ook in de anderen).
Ik snap het. Wel een risico, dit soort procedurele/technische inconsistenties (o.a. geïllustreerd door het feit dat voor genoemde dagvlinders de situatie ook op de oude site niet klopte - inmiddels rechtgezet, zie ik). En wellicht ook relevant hierbij: het gaat niet alleen om wat de gebruikers via de interface van W.nl/O.org zien; er is ook nog een achterkant van het systeem waarmee data naar andere systemen gestuurd wordt. Daarvoor zal (technische) consistentie alleen maar gunstig zijn.