Uitwerpselen Egel? of toch Rat?

Gestart door SlechtValk, september 26, 2017, 14:15:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

SlechtValk

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/144456415
onzeker Egel - Erinaceus europaeus gezien op 2017-09-25 Zeist - West
Foto's:




Toelichting:
Egel (hoop ik) of rat? of toch iets anders?
bij voorbaat dank Stefan
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

SlechtValk

Citaat van: Marleen op september 26, 2017, 14:28:27 PM
Ik heb zeer weinig verstand van sporen, en zie bij je waarneming geen kaartje dus weet niet waar de waarneming was.
Of het in een bos of park was of in een woonwijk ofzo.

Kan het van een eekhoorn zijn?

Dank voor je reactie.
Het is in een woonwijk in Zeist-west. Meer tegen (natte) weide-/akkerland dan in de buurt van bos. Ik acht eekhoorn hier (en ook qua vindplaats) niet zo waarschijnlijk.
Gevonden midden op het terras (tussen wat plantenpotten) in mijn tuin.

Ik heb hem ingevoerd als onzekere egel, omdat ik eerder al eens iets in de tuin van de buren hoorde scharrelen, wat ik dacht te herkennen als Egel (niet gezien, maar geknor achtig geluid wat ik herkende uit de tuin van mijn ouders (die zekere egels hadden ;) )).

Ik hoopte dat kenners dit a.d.h.v. de uitwerpselen konden bevestigen.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Rob Koelman

Citaat van: SlechtValk op september 26, 2017, 14:54:50 PMIk heb hem ingevoerd als onzekere egel, omdat ik eerder al eens iets in de tuin van de buren hoorde scharrelen, wat ik dacht te herkennen als Egel (niet gezien, maar geknor achtig geluid wat ik herkende uit de tuin van mijn ouders (die zekere egels hadden

Ik vind deze keutel er nou niet direct uitzien als een typische egelkeutel. Eerder een keutel van bruine rat...

De inhoud kan mogelijk iets meer zekerheid geven over de herkomst. Zitten er bijvoorbeeld insectenresten in (stukjes glimmende keverschildjes bijvoorbeeld)?
Met vriendelijke groet, Rob

tekenaar

ik heb op het moment een paar keer per week een egeldrol op mijn deurmat (komt naar het voerbakje voor mijn kat). Welliswaar witborstegel, maar ik denk dat dat niet veel uitmaakt. Het beeld daarbij is toch wel anders, meer richting van een wat vochtige klein-formaat katte- of hondendrol, vaak, maar niet altijd, met zichtbare keverschildjes. Ik vindt deze op de foto ook knaagdierig. Bruine rat lijkt me niet onwaarschijnlijk, maar zou muskusrat ook een optie zijn? De waarneming is vervaagd, dus ik kan niet zien wat voor habitat het om gaat.

Een rattenkeutel sluit uiteraard niet uit dat er ook egels in de tuin komen ...
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

SlechtValk

Citaat van: tekenaar op september 28, 2017, 13:48:11 PM
De waarneming is vervaagd, dus ik kan niet zien wat voor habitat het om gaat.

In een woonwijk a.d. rand van Zeist, grofweg 200m van weiland (deels soort van natuurlijk beheerd) en redelijk brede sloten e.d. (redelijk recent van natuurlijker schuine oever voorzien) maar ook enkele percelen loofbomen en bosjes.

Citaat van: tekenaar op september 28, 2017, 13:48:11 PM
Een rattenkeutel sluit uiteraard niet uit dat er ook egels in de tuin komen ...

Klopt, maar doet me er wel over nadenken of en zoja hoe ik omga met (vogel) voer e.d....
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

arjan.kop

Heb je Pad al overwogen? Die maken ook van die tonnetjes. Het formaat van een paddendrol is nogal boven verwachting.

Rob Koelman

Citaat van: arjan.kop op oktober 05, 2017, 09:03:48 AMHeb je Pad al overwogen? Die maken ook van die tonnetjes. Het formaat van een paddendrol is nogal boven verwachting.

Lijkt mij een goede suggestie.
Met vriendelijke groet, Rob

Merel

Paddenuitwerpselen zijn gemiddeld 20-40 mm lang en rattenkeutels (van bruine rat) 12-20 mm lang. Met dat eurostuk erbij, lijkt rat me waarschijnlijker?
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

gbeersma

Paddenuitwerpselen kunnen maar liefst 40 mm zijn? Wow, ik zou dan echt nooit aan een pad denken.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

rudi

Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

SlechtValk

Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

HPM

Citaat van: SlechtValk op december 02, 2017, 01:46:15 AM
Citaat van: rudi op december 01, 2017, 20:06:10 PM

Lijkt wel Nepal! ;D

Euh???... ik volg je niet helemaal...

Je moet eerst Nepal roken voor je overal Nepal in ziet.
Herman van der Meer