Winter duinwandeling

Gestart door Els, januari 04, 2006, 21:24:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

Els

Winter duinwandeling. Woensdag 4 januari.

Na mij in de zomer en het najaar vooral bezig gehouden te hebben met vlinders en libellen, vanmiddag het plan opgevat om eens een wandeling te maken door de duinen aan de noord kant van Katwijk de "Coepelduinen". Aangestoken door de tuinvogel-telling en verslagen op de site van waarnemingen wilde ik wel eens zien wat ik als leek zoal tegen zou komen en hoe de duinen er nu uit zouden zien.

Ik werd verwelkomt door een familie staartmezen. Ze vlogen van boom tot boom telkens met roepjes elkaar aangevend welke richting de familie opging. Tussen de duinen en een woonwijk is een parkje aangelegd als buffer. In het park loopt een watertje.

Zomers kun je hier verschillende soorten libellen en juffers vinden o.a. diverse heidelibellen, houtpantserjuffers, paardenbijters en lantaarntjes. Boven het grasveld vliegen dan kleine vuurvlinders en hooibeestjes op zoek naar voedsel in de diverse soorten paardenbloemen. Helaas maait de gemeente Katwijk dit gras (wat trouwens door de arme grond, bijna niet groeit) regelmatig waardoor de bloemen en tevens het voedsel verdwijnt van de vlinders. Langs de sloot groeide langs een pad brandnetels waar niemand last van had. Ook deze brandnetels (waardplanten voor vlinders) zijn afgemaaid en afgevoerd.

In de struiken nog enkele groenlingen, pimpelmezen en merels gezien. Op het pad langs het water foerageerden waterkippen en meerkoeten. Het ijs was bijna helemaal weer verdwenen uit de sloot. Aan de kant van het water probeerde een blauwe reiger nog een visje te vangen. Het donker blauwe kuifje waaide wat op in de wind. Er zwom een paartje wilde eenden voorbij. Via nieuw aangelegde houten traptreden naar boven gelopen het duin op. Voorheen moest je hier door het mulle zand omhoog ploeteren. Dan door het klaphek de duinen in. In deze duinen lopen geen paden. Je mag hier vrij lopen volgens het bord bij het hek, zonder de rust te verstoren. In het broedseizoen is het verboden gebied. De duinen zagen er anders uit. Het oranje van de duindoorn was nagenoeg verdwenen, de struiken hadden hun bladeren verloren en de bloementjes van wilde tijm en duinroos waren verdwenen. Hier en daar stond nog wel een paddestoel. In oktober was het me opgevallen dat er zoveel verschillende soorten paddestoelen voorkomen in de duinen. Één ding was niet veranderd je struikelt ook in de winter zowat over de eksters.
In een duindalletje waar ik in oktober nog o.a. 6 bruine winterjuffers gezien had was het uitgestorven. Het was hier doodstil. Omgeven door de duinen die omgevings geluid tegen houden waan je hier alleen op de wereld. Een vliegtuig van North West die de landing in zette verstoorde de idylle en zette me weer met beide benen op de grond. Naast me ritselde er wat: een lege zak chips, nog meer menselijke beschaving. Na nog wat beter rond gekeken te hebben vond ik nog lege blikjes en flesjes bier en onderdelen van een vuurwerkbom. En daartussen door verse konijnenkeutels. Het zal je achtertuin maar zijn.
Meeuwen, kraaien en kauwtjes vliegen op richting een klein weilandje waar de koeien bijgevoerd worden. Welke meeuwen, laat ik aan de jongens van de "Birdclub Katwijk" over. Het determineren van meeuwen schijnt een vak apart te zijn. In de lucht een biddende roofvogel en hier val ik door de mand als leek, ik heb echt geen idee wat voor? Een torenvalkje? Mijn frustratie wordt nog groter als er een vogel overvliegt met een kromme naar beneden gerichte snavel. Deze vogel heb ik nog nooit gezien. Zo'n vogel verwacht ik in een weiland tussen de koeien.
Aan de noordkant van een groepje duindoorn zitten nog wat bessen. Zouden deze er nog zitten juist omdat ze aan de noordkant zitten en daarom door de zon later rijpen? Tussen de struiken ontwaar ik koolmezen en kramsvogels, die zodra ze me in de gaten hebben wegvliegen. In de dennen verder op foerageren enkel zwarte mezen. Het witte streepje op hun verder zwarte kop is duidelijk zichtbaar. Er zitten nog wat andere kleine vogeltjes, maar ook deze kan ik niet determineren (goudhaantjes?). Mijn drie kinderen (7, 5 en 3 jaar) die eerst nog lekker door het zand van een stuifduin aan het rennen waren, komen me vertellen dat ze moe zijn en naar huis willen. Tijd om terug te gaan.
Al met al toch een leuke middag gehad. Ik krijg steeds meer bewondering voor vogelkenners. Het valt nog niet mee in de vrije natuur vogels te spotten en te herkennen aan vlucht of geluid. Van achter het raam in je achtertuin kijken naar de vogels die je deels zelf lokt met zaad en vetbollen is toch heel andere koek.
Ik zal maar veel kijken en lezen op de site van waarnemingen, misschien leer ik hier nog veel bij.

Ideeën, tips, wensen en voornemens voor een volgende keer:
- Opgeladen reserve batterijen meenemen voor mijn digitale camera
- Handzame, niet al te zware verrekijker
- Kinderen thuis laten (hoewel wat gevoel bijbrengen voor de natuur geen kwaad kan)
- Goed vogelboek
- Ultieme wens (zal nog wel even duren) goede camera waar een telelens op kan.


Els
Els Ouwehand, Katwijk

hiskodevries

CiteerIn de lucht een biddende roofvogel en hier val ik door de mand als leek, ik heb echt geen idee wat voor? Een torenvalkje
als deze slank en niet veel groter dan de aanwezige eksters was klopt dat zeker.
Els leuk om te horen dat waarneming.nl mensen aanmoedigd om ook eens andere soortgroepen te bekijken.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Vincent

#2
CiteerMijn frustratie wordt nog groter als er een vogel overvliegt met een kromme naar beneden gerichte snavel. Deze vogel heb ik nog nooit gezien. Zo'n vogel verwacht ik in een weiland tussen de koeien.
Het is goed mogelijk dat het een wulp was, die zie je zowel in duingebieden als op het wad maar ook in weilanden.
Vincent

Els

Ik denk dat jullie gelijk hebben, maar omdat ik het niet zeker weet heb ik ze niet ingevoerd.

Groeten,

Els
Els Ouwehand, Katwijk

Els

Ik heb eens gevraagd hier bij de Birdclub Katwijk of iemand weleens een wulp gezien had. En wat bleek op de zelfde middag dat ik hem gezien had, had ook iemand anders (met kennis van vogels) een wulp gezien!
We kunnen dus nu met zekerheid zeggen dat het een wulp was.

Els
Els Ouwehand, Katwijk

Jos Welbedacht

Ik denk het wel ja, maar er bestaat niet zo'n grote kans de vogel die jij zag dezelfde was als de vogelaar. Ik zag er zojuist namelijk ongeveer 2000 bij de Afsluitdijk. Vaak zijn ze in groepen of groepjes te vinden.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space