Frater/Kneu

Gestart door peter123, december 20, 2007, 19:23:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

peter123

#30
Komt dat dan vaker voor een groep van 45 eerste jaars Kneu's zonder ouders?
Trouwens een leuke foto van die Kneu. :D



Groetjes Peter Soer

Rinie van Reenen

CiteerVeel mensen gebruiken blijkbaar de afbeeldingen in veldgidsen als enige referentie terwijl dat, bij algemene soorten, toch eigenlijk vooral je eigen ervaringen zouden moeten zijn. En dan bedoel ik niet Fraters, want die ziet niet iedereen zo vaak, maar Kneuen die overal in het land voorkomen. Grondige kennis van algemene soorten is een absolute noodzaak om erop lijkende zeldamere te kunnen herkennen.
Daar heb je natuurlijk wel gelijk in, maar ik moet zeggen: hier in de buurt zie je niet eens veel Kneuen in de winter. Als ik 's winters een stel Kneuen zie, moet ik altijd toch nog wel even kijken om uit te sluiten of het niet mogelijk om iets anders gaat.
Groet, Rinie van Reenen

frankneijts

CiteerKomt dat dan vaker voor een groep van 45 eerste jaars Kneu's zonder ouders?
Trouwens een leuke foto van die Kneu. :D



Groetjes Peter Soer
Het familieverband lost na de broedtijd al snel op bij dit soort vogels maar een groep van 45 zonder adulte vogels zou wel wat vreemd zijn (hoewel: op jouw foto staan er geen 45 toch?). Maar voor jouw gemoedsrust: de vogel midvoor (het duidelijkst in beeld) is een adulte vogel: duidelijk minder zwaar gestreept dan die er omheen. Maar ook dat heb ik al eerder gezegd: volwassen vogels in de winter (en zeker wijfjes) zijn zwaarder gestreept dan op de afbeeldingen in bijv. de ANWB-gids. Dat is niet direct een fout (denk ik): niet alle kleden worden in zo'n gids afgebeeld, zeker niet als er, in het geval van Kneu, andere kenmerken zijn (dan de streepjes) om een erop lijkende vogel te kunnen herkennen. Bijv. de gele snavel, de......... enfin, je weet het (hoop ik.....)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

CiteerDaar heb je natuurlijk wel gelijk in, maar ik moet zeggen: hier in de buurt zie je niet eens veel Kneuen in de winter. Als ik 's winters een stel Kneuen zie, moet ik altijd toch nog wel even kijken om uit te sluiten of het niet mogelijk om iets anders gaat.
Waar Rinie, 's winters zijn Kneuen veel minder algemeen. Maar in andere jaargetijden wèl en dan heb je volop gelegenheid om ze te bekijken in allerlei kleden. Dus ook in de herfst als ze al hun winterkloffie hebben waarvan o.a. de streepjes in het voorjaar afslijten......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

peter123

Dan ben ik benieuwd of er toch Fraters op de Maasvlakte zijn.
Gaat er iemand toevallig die kant op dan stel ik het op prijs als diegene ook een foto maakt van 'dat groepje vogels'.

Groetjes Peter

Sjoerd Radstaak

Belachelijk dat dit topic 2 pagina's heeft gehaald! De foto 'schreeuwt' Kneuen en non-Fraters (en dan overdrijf ik niet eens). Goed, weinig toevoegend, maar ik verbaas me er (net zoals Frank) over dat zo weinig mensen hier niet direct Kneu van maakt. Ach ja, iedereen maakt fouten (ook ik op dit forum al), maar het feit dat zoveel mensen zoveel moeite hebben met een soort als Kneu is opvallend. Trouwens: complimenten aan Frank voor z'n geduld en de blijvend goede uitleg!
Met vriendelijke groeten,
Sjoerd Radstaak

peter123

En ik bedank Sjoerd voor zijn vele argumenten in zijn betoog.

Groetjes Peter Soer

Gert Veurink

En ik moet bij het derde topic op rij hardop lachen om de ruzies die op 3e kerstdag aan de gang zijn

Peter is boos op Sjoerd, Ted op Hans, Inge is teleurgesteld in Alwin....

Dit is geen oproep daarmee te stoppen trouwens, het is echt enorm vermakelijk... Goed voornemen voor komend jaar: laten we onszelf nóg serieuzer nemen!
groet!
Gert Veurink



Sjoerd Radstaak

CiteerEn ik bedank Sjoerd voor zijn vele argumenten in zijn betoog.

Groetjes Peter Soer
Argumenten? Waarvoor? Voor de determinatie? Die heeft Frank vanaf het begin af aan al duidelijk aangegeven! Ik kan ze wel gaan herhalen, maar dat voegt weinig toe hé. Ik heb me gewoon verbaasd over het feit dat deze discussie steeds weer oplaaide doordat mensen met non-argumenten kwamen, waardoor Frank weer kwam met argumenten waaruit bleek dat het echt om Kneutjes ging en duidelijk niet om Fraters - ik was het geduld misschien allang verloren. That's all, dus ik weet niet op welke argumenten je precies doelt.  
Met vriendelijke groeten,
Sjoerd Radstaak

HansP

CiteerEn ik moet bij het derde topic op rij hardop lachen om de ruzies die op 3e kerstdag aan de gang zijn

Peter is boos op Sjoerd, Ted op Hans, Inge is teleurgesteld in Alwin....

Dit is geen oproep daarmee te stoppen trouwens, het is echt enorm vermakelijk... Goed voornemen voor komend jaar: laten we onszelf nóg serieuzer nemen!
Nee Gert, Ted is boos op Peter. Nu je mij er onterecht bij haalt, ben ik boos op jou! :D

Hans
Groet,
Hans Pohlmann

Jord

CiteerBelachelijk dat dit topic 2 pagina's heeft gehaald!
tsss
Jord Ingenbleek

www.waarneminghoorn.nl

Ted van der Knaap

#41
CiteerNee Gert, Ted is boos op Peter. Nu je mij er onterecht bij haalt, ben ik boos op jou! :D

Hans
Nee Hans, was boos op Peter, lees m'n mailtje!!

Ted (of moet ik nou boos op jou zijn  :wacko: )
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

peter123

#42
HaHa :D ,

Wat een grapjassen allemaal ik ben op niemand boos hoor alleen met zo'n discussie wil ik graag het onderste uit de kan en (gelukkig) krijg ik dat ook op dit forum.
Nu hopen dat iemand in gaat op mijn verzoek en de discussie is voor altijd afgelopen.

Met vriendelijke groet, Peter Soer

Gert Veurink

Love is all ! Vreed' op aard' !

:whistle:  :angel:  :D  
groet!
Gert Veurink



Rinie van Reenen

#44
CiteerBelachelijk dat dit topic 2 pagina's heeft gehaald! De foto 'schreeuwt' Kneuen en non-Fraters (en dan overdrijf ik niet eens). Goed, weinig toevoegend, maar ik verbaas me er (net zoals Frank) over dat zo weinig mensen hier niet direct Kneu van maakt.
Echt weer zo'n Radstaak-antwoord. Lekker genuanceerd enzo ;).
Misschien is het goed om niet direct 'belachelijk' te zeggen:
- Het gros van de respondenten pleit al voor Kneu.
- Er zijn argumenten genoemd die niet geheel onzinnig zijn (bijvoorbeeld bijdrage van Remco, maar ook het argument van Peter dat het wat bijzonder zou zijn als een groep goeddeels uit 1e-jaars vogels zou bestaan).
- Dit is een punt waarop de meeste gidsen niet duidelijk zijn. Dat vraagt wat meer discussie dan een vogel waarin je direct naar een afbeelding in de ANWB kunt verwijzen. Blijft natuurlijk staan wat Frank zegt, dat forummers niet zo afhankelijk zouden moeten zijn van een gids, maar dat neemt niet weg dat de gids hierin te weinig helpt.

CiteerWat een grapjassen allemaal ik ben op niemand boos hoor alleen met zo'n discussie wil ik graag het onderste uit de kan en (gelukkig) krijg ik dat ook op dit forum.
Ik kan me voorstellen dat je op niemand boos bent: daar is ook geen enkele reden toe, als je zo op je wenken bediend wordt!
Zomaar een tip: misschien is het soms niet heel onverstandig om je iets sneller neer te leggen bij een dermate onderbouwd antwoord: dat scheelt soms wat energie.

CiteerEn ik moet bij het derde topic op rij hardop lachen om de ruzies die op 3e kerstdag aan de gang zijn
Sja, vermakelijk is het op een bepaalde manier wel! Al hoop en denk ik, dat je kwalificatie 'ruzie' wat te zwaar aangezet is.  :P
Groet, Rinie van Reenen

Weia

Citeer's winters zijn Kneuen veel minder algemeen. Maar in andere jaargetijden wèl en dan heb je volop gelegenheid om ze te bekijken in allerlei kleden.
Ik zie hier zo goed als nooit een kneu :-(
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

rinsevdvliet

Ik was gisteren op de Maasvlakte (slag de Beer e.o.) en vond daar uiteraard alleen Kneuen. Eergisteren idem door Nelis Gregoire. Het is nu toch wel duidelijk dat zich daar iig géén grote groep Fraters bevind. En naar alle waarschijnlijkheid géén enkele Frater. Daarom vind ik het des te opmerkelijker dat de volgende meldingen van de Maasvlakte nog altijd níet verwijderd zijn.

http://waarneming.nl/soort.php?id=249&tab=...1&wno_id_prov=9

Ik had deze discussie tot eergisteren gemist en ben op basis van bovenstaande onjuiste determinaties gaan kijken. Kneuen in januari zijn ook leuk, maar als bovenstaande waarnemingen gewoon op tijd verwijderd waren...

Fraters zijn in ZW NL dus nog steeds erg zeldzaam met deze winter niet meer dan een enkele betrouwbare waarneming (en nog op niet vrij toegankelijk terrein ook)

Marco van Reenen

Op 4 januari ben ik ook met twee andere vogelaars naar de Maasvlakte geweest. Ook wij hadden diverse groepen onrustige vogels: maar allemaal kneutjes!! Met name op geluid en ook een klein groepje op zicht. Bij elkaar denk ik wel zo'n 80 exx, of misschien wel meer.

We spraken toen nog een vogelaar (iets verderop) die ook stellig beweerde een grote groep (onrustige) fraters te hebben gezien op exact dezelfde plaats waar wij de groepen kneutjes hadden. We zijn toen overigens ook langs de hele Papegaaibek gelopen.

Zowel kort voor als kort na onze trip kwamen er weer meldingen binnen van grote groepen fraters. Eerlijk gezegd, heb ik er ook mijn bedenkingen bij...
Groeten,

Marco van Reenen