Kustmelde of toch niet? -> onzekere spiesmelde

Gestart door Frans Langelaan, september 28, 2016, 20:07:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

Frans Langelaan

Het lijkt mij dat dit kustmelde is. Alleen foto nr. 6 van het zaad met rechts het worteltje lijkt niet erg overtuigend. Wat zijn de meningen van het forum?

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/123251850
Kustmelde - Atriplex glabriuscula gezien op 2016-09-03 Amstelmeer - Verzakking
Foto's:

Toelichting:
Foto 4 toont de mate waarin de vruchtkleppen vergroeid zijn.
bij voorbaat dank Frans Langelaan
Groet,
Frans.

Rense Haveman

Lijkt mij te kloppen, maar ook ik twijfel over de richting van het worteltje....
Groet! Rense

havikskruiden!

Nietspitten

Als je foto 6 het dekseltje met de punt naar boven fotograveert, zul je zien dat het worteltje min of meer dwars staat en niet  omhoog totaan het midden reikt.
Denk gewoon spiesmelde
groeten, Gerrit

Hinko

Die hoorntjes op de kleppen passen prima bij Kustmelde maar deze soort behoord duidelijk 'melig bestoven' te zijn. En dat zie ik hier toch niet. twijfel geval, zoals je in een populatie wel vaker treft.
mvgr, Hinko

Rense Haveman

Citaat van: Hinko op oktober 02, 2016, 21:38:01 PM
Die hoorntjes op de kleppen passen prima bij Kustmelde maar deze soort behoord duidelijk 'melig bestoven' te zijn. En dat zie ik hier toch niet. twijfel geval, zoals je in een populatie wel vaker treft.

Ergo: de hele populatie bekijken....
Groet! Rense

havikskruiden!

Nietspitten

Vruchtkleppen tot halverwege vergroeid, sponsachtig verdikt en verhard en ook stand van het worteltje zijn kenmerken.
Melig bestoven bij deze soort ?  hoort bij (Gelobde m. )
groeten, Gerrit

Frans Langelaan

Hoi Gerrit,

en dat is dus het verwarrende aan dit exemplaar: de vruchtkleppen zijn tot halverwege vergroeid en m.i. sponsachtig verdikt wat zou wijzen op kustmelde, echter de stand van het worteltje in het zaad op spiesmelde.

Wat betreft de gehele populatie: ik heb op enige afstand daar nog 1 ander individu van mogelijk dezelfde soort gevonden http://waarneming.nl/waarneming/view/123251859 op dezelfde dag, echter nagelaten om de determinerende kenmerken op de foto te zetten. Dat exemplaar viel op door de vele eironde bladeren, wat mij niet direct op het spoor van spies- of kustmelde zette.
Groet,
Frans.

Hinko

@ Gerrit; leg de Stace er maar eens naast. Deze vind ik voor de Atriplexen veel duidelijker. Zeker met de verhelderende afbeeldingen. En ook de hybriden worden door Stace behandeld.
mvgr, Hinko

Peter Meininger

Prima Spiesmelde! Top van worteltje wijst opzij, m.i. vruchtkleppen weinig vergroeid en zaadje ligt aan de rand van de vrucht (bj Kustmelde meestal meer gecentreerd).
met vriendelijke groet,

Peter Meininger

---------------------------------------------
Mijn weblog: http://www.zeelandnet.nl/weblog/data/vorser/

Frans Langelaan

Naar aanleiding van al het bovenstaande heb ik besloten er onzekere spiesmelde van te maken. Met dank aan allen voor de bijdragen!
Groet,
Frans.

Frans Langelaan

Citaat van: Hinko op oktober 02, 2016, 21:38:01 PM

Ik haal deze even weer naar boven omdat ik gisteren in de buurt een spies- dan wel kustmelde heb zien staan. Het "melig bestoven te zijn" van het citaat van Hinko, slaat dat op de vruchtkleppen of op alle onderdelen van de plant?
Groet,
Frans.