Welke kever -of van welke familie-kan dit zijn? Extremadura

Gestart door vanmiddelkoop, september 22, 2017, 09:04:01 AM

Vorige topic - Volgende topic

vanmiddelkoop

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/144293496
Kevers en Torren onbekend - Coleoptera indet. gezien op 2017-04-25 Spain - Candelario
Foto's:




Toelichting:
12 mm
bij voorbaat dank Betty van Middelkoop

Arp

Een Cantharidae. Lastig geval. Voor een Rhagonycha erg zwaar gebouwd - zou dan misschien nigriventris kunnen zijn, maar die is volgens FE niet bekend uit Iberië. Voor Cantharis palliata istie weer te fragiel vind ik. Ik kan maar moeizaam goede info vinden over alle Iberische Cantharidae. Op biodiv.virt. wordt van de Rhagonycha's ook alleen fulva benoemd - de rest "sp."

Kan het zijn dat deze hier is? Ik heb zondag gereserveerd om oude voorraad te prepareren (tijdens een demo-dag in museum Twentse Welle - dan kom ik ook nog eens aan m'n "eigen" beesten toe ;) )

(De kakkerlak van laatst had ik ondertussen terug gevonden en al eens bekeken, maar moet er nog meer documentatie voor binnenkrijgen)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

vanmiddelkoop

Ha Arp,

Nee, deze is niet bij jou.
Wel degene die ik nu even naar boven gehaald heb.
Heb je daar soms een idee bij?

Lastige deze, maar ben nu toch een stap verde r. Had niet gedacht dat het een Cantharidae was.
Ga ik ook nog een s verder zoeken, vast bedankt weer.

Groetjes Betty

Arp

Citaat van: vanmiddelkoop op september 22, 2017, 12:51:03 PM
Ga ik ook nog een s verder zoeken, vast bedankt weer.
Altijd leuk natuurlijk, maar er zijn alleen al binnen Rhagonycha een stuk of (ruim?) 20 soorten die ooit één keer uit Iberië beschreven zijn en waar sindsdien maar bitter weinig over te vinden is. Daar zijn publicaties bij nodig van Dahlgren uit 1972 en 1975 en nog wat andere oudere ook .... ben bang dat het geen doen is zonder de type-exemplaren een keer op te zoeken in een museum, als ze nog bestaan. 
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

vanmiddelkoop