gevolgen bijvoeren vogels

Gestart door Tim Asbreuk, december 18, 2007, 17:07:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Tim Asbreuk

Er wordt in Nederland weer druk met vetbollen en pinda's gesleept. Ik vraag me altijd af of dit ook schadelijke gevolgen kan hebben.

Zoals:

1. concurrentie in nestholtes in het voorjaar omdat er minder wintersterfte optreedt bij bijvoorbeeld de koolmees.

2. voedsel, nest concurrentie met soorten die vanuit het zuiden weer terug komen.

3. veranderende soorten in ecotopen vogels die dicht bij mensen durven te komen zijn succesvoller.

Er zouden vast nog wel meer redenen zijn.

Is dit ooit onderzocht en zijn er rapporten van???

En wat is evt. jullie mening
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

grutto

Ach in theorie zit er best wat in je opmerkingen maar hoelang doen stadsmensen dat al niet.

Groet,


Grutto

Groet
Tjeerd

klaas van haeringen

#2
1. concurrentie in nestholtes in het voorjaar omdat er minder wintersterfte optreedt bij bijvoorbeeld de koolmees.

Concurrentie is er altijd tussen en binnen soorten, dit is normaal. Uiteindelijk zullen de best aan de omgeving aangepaste dieren (koolmezen in dit geval) een nestholte bezetten.

2. voedsel, nest concurrentie met soorten die vanuit het zuiden weer terug komen.

Dit begrijp ik niet helemaal?

3. veranderende soorten in ecotopen vogels die dicht bij mensen durven te komen zijn succesvoller.

Dit gebeurt vast, maar waarom zou dit schadelijk zijn?

Tim Asbreuk

#3
Citeer. voedsel, nest concurrentie met soorten die vanuit het zuiden weer terug komen.

Dit begrijp ik niet helemaal?

Soorten die naar het zuiden trekken zoals bijv. vliegenvangers komen terug in het voorjaar. Onderweg en op de overwintering zijn er vogels dood gegaan. De vogels die hier blijven bijv. de koolmees horen van nature een wintersterfte te hebben die waarschijnlijk hoger ligt dan nu omdat er bijgevoerd word in de winter. Doordat er meer koolmezen overleven maar de hoeveelheid dode vliegenvangers gelijk blijft hebben de koolmezen dus een grotere overlevings kans. \

Doordat er meer holtes door koolmezen bezet zijn en ze elkaars voedsel opeten.

Daar dacht ik aan maar ik weet het niet zeker omdat ik nergens literatuur kan vinden.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

BramtK

Dag Tim,

Ik denk dat dat hele plausibele veronderstellingen zijn, die je hierboven noemt. En trouwens niet iets om zo maar weg te wuiven. Van Kool- en Pimpelmezen is bekend dat ze nesten van andere zangvogels kunnen vernielen en dan is het niet ondenkbaar dat het bijvoeren van die vogels nadelige gevolgen heeft. Iets vergelijkbaars is wel eens vastgesteld met het ophangen van Bosuilenkasten in het duingebied, dat ging ten koste van de Ransuilen in hetzelfde gebied.

Helaas kan ik je niet aan bronnen helpen, die zijn wel zo belangrijk in dit soort gevallen, maar ik zal de komende tijd eens kijken of ik iets kan vinden.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

wimtegels

Tim je raakt hier echt een belangrijk punt. Ik ben er van overtuigd dat het voeren van vogels in de winter en in de zomer concurentie veranderend, zo je wilt concurentievervalsend werkt.
En volgens mij geldt hetzelfde voor het ophangen van nestkasten.

In onze vogelwerkgroep hebben we daarover veel discussies gevoerd. Ik vrees echter dat deze discussies veel te veel aan emoties zijn gebonden. Een nestkast is leuk, zeker als er iets in komt. En een voedertafel ook. Lekker vanuit het raam vogels spotten.
Een sterk ingeburgerd gebruik ook.

Volgens mij is de meest beperkende factor voor de ijsvogel de bereikbaarheid van zijn voedsel in strenge winters. Ik weet uit ervaring dat een ijsvogel net zo gemakkelijk vist uit een emmer of een aquarium dan uit een beek.

Ik heb dan ook wel eens gesteld dat je de ijsvogelpopulatie op zou kunnen krikken door in de winter verwarmde aquaria met vis in zijn teritorium te plaatsen.
Dat was opeens belachelijk.
Niet dat ik serieus van plan was om de ijsvogel in de winter te gaan voeren. Het was weer eens een knuppel in het het hoenderhok.

Maar was het niet de vogelbescherming die zei: Help de vogels de winter door. Waarom de ene wel en de andere niet?

Nou vind ik een en ander in de stedelijke omgeving niet zo erg. Maar ik ben voorstander van een terughoudend beleid met voeren en nestkasten in meer natuurlijke gebieden.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels