Hoofdmenu

Dierenhol

Gestart door Mart., december 18, 2007, 14:06:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

Mart.

Hallo,

In de tuin heb ik een rond gat in de grond gevonden.
Het is denk ik niet van een mol, want er ligt geen zand omheen.
Van welk dier kan dit wel zijn?

Bijgaand een foto.

Alvast bedankt voor het meedenken.


Groeten Mart.

meike

Ik ben benieuwd naar de foto....?!  

eline1234

misschien is de foto te groot (qua afmetingen of aantal kb's)?
Eline

Imperator

vriendelijke groet,

Trees

Mart.

#4
De foto staat erop!

Het gat is in een vlak stuk op ons terrein en er ligt helemaal geen zand omheen.
Ook kan ik geen dierensporen ontdekken.

Zonnekoning

Het doet me een beetje aan een wespennest denken.
Kan je wat meer over het terrein vertellen?
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

ArjenDrost †

CiteerHet doet me een beetje aan een wespennest denken.
Kan je wat meer over het terrein vertellen?
Aan het kaartje te zien lijkt me eerder een Bijennest dan ;-)

Mart.

Terrein met naald en loofbomen. Geen bloeiende bloemen of planten.
Geen grasland. (En ook geen benzinepomp in de buurt)

Rudmer Zwerver

Hou het maar op een Bosmuis zou ik zeggen. Meeste kans. Eigenlijk valt er niet veel van te zeggen, muizenholletjes zijn heel vaak niet op soort te brengen. Indicaties voor Bosmuis zijn: Een stortbergje voor het hol, soms verzamelde etensresten op een hoopje, ingang hol dichtgetrokken met blaadje oid. iemand aanvullingen?
Rudmer

Jeroen Nagtegaal

Bosmuis lijkt me zeker niet, Ik zie geen zandhoopje, en de ingang loopt ook erg verticaal omlaag. Ik vind het voor wespen niet eens verkeerd.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Mart.

Is het gat niet te groot voor wespen (of een bosmuis)?
Het gat is niet afgesloten en er zijn ook geen etensresten te vinden in de omgeving van het gat.
De doorsnee van de opening is zeker 5 cm en gaat diep naar beneden

meike

#11
Hoe loopt het de grond in? Verticaal? Kan het dan een boorpijp zijn, hoewel die rommeliger zijn, met hoopjes of voesdelresten erbij en wat groter aan de oppervlakte? Camera met bewegingsensor erop zetten....

Een wespennest kan zich bv ook bevinden in een oude mollengang, ik weet een enorm nest te zitten vlakbij een sportveld, in de grond, met een ingang van zo'n 12 cm. Ieder jaar uitroken....ieder jaar weer prijs!

Zonnekoning

Ik heb in oktober een wespennest gevonden bij een huis dat vrienden van mij hebben gekocht.
Die zat in een oud muizenhol tussen klimop die de bodem bedekt, op een anderhalve meter naast de oprit en 6 meter van de voordeur. Het vlieggat was ongeveer even groot als die op de foto en de wespen hadden zelfs bladeren verwijderd, zodat ze een vrije aanvliegroute hadden.

Hun kinderen werden echter gestoken, omdat ze in de buurt aan het spelen waren en dat vonden de wespen niet leuk.
Daarna ben ik wezen kijken, omdat de heer des huizes niet wist waar ze vandaan kwamen en wat het was (hij had het over bijen). :huh:
Het waren dus Gewone- of Duitse wespen (ik heb er niet eentje gevangen, dus ik weet het niet zeker) en ik kon er zelfs vlak naast zitten (minder dan een halve meter) zonder dat er wat gebeurde.
Mijn advies was dus gewoon met rust laten, want met een paar weken is het nest toch verlaten...
Echter werd er vrij veel verbouwd aan het huis en die drukte en herrie wisten ze ook niet te waarderen, met als gevolg dat de bouwvakkers ook werden gestoken. :lol:  :rolleyes:
Het einde van het verhaal was, dat er een grote fles spiritus in nest is gegoten en de de fik er in is gegaan... <_<
Ik heb geen foto's van het nest gemaakt, maar ik zal kijken of ik daar één dezer dagen er tijd voor heb...
Wat natuurlijk ook een mogelijkheid is (het hol lijkt verlaten), is een schep pakken en kijken wat er in zit. Dit raad ik je aan te doen als het op een plek zit, waar een wespennest een probleem kan zijn. ;)  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.