Iemand een idee welke vis dit kan zijn?

Gestart door Kiewiet, september 18, 2017, 19:21:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

Kiewiet


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/144191553
Vis onbekend - Pisces spec. gezien op 2017-09-18 Ameland - Strand en Noordzeekust t.h.v. Buren
Foto's:






bij voorbaat dank Theo Kiewiet
Met vr groet, Theo.

lukasverboom

Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Johan Helmus

Lijkt mij een soort meun. Ik meen zwarte vlekken op de achterste rugvin en anaalvin te zien, wat er voor zou kunnen pleiten dat het een vierdradige meun is. Maar kan ook schaduwwerking oid zijn, en aangezien kenmerken als bekdraden en vinnen niet te zien zijn op de foto's lijkt het me ook wat wild om die soortnaam er zo aan te plakken.

Heb je toevallig de bekdraden geteld?  ;D

Volgens mij is de verzamelsoort meun spec ook niet aanwezig op deze site?
Groeten, Johan Helmus

Kiewiet

#3
Citaat van: Johan Helmus op september 18, 2017, 20:15:24 PM
Lijkt mij een soort meun. Ik meen zwarte vlekken op de achterste rugvin en anaalvin te zien, wat er voor zou kunnen pleiten dat het een vierdradige meun is. Maar kan ook schaduwwerking oid zijn, en aangezien kenmerken als bekdraden en vinnen niet te zien zijn op de foto's lijkt het me ook wat wild om die soortnaam er zo aan te plakken.

Heb je toevallig de bekdraden geteld?  ;D

Volgens mij is de verzamelsoort meun spec ook niet aanwezig op deze site?
Als de draden er nog aan zaten, had ik ze zeker geteld, Johan. Dank.  :duim: Zet 'm dan maar op 5-dradige meun onzeker...

Helpt deze foto misschien?
Met vr groet, Theo.

Johan Helmus

#4
Vierdradige meun heeft ook een erg lange vinstraal op de eerste rugvin. Ik meen iets dergelijks ook te zien op de foto's? Dat zou het pleidooi voor die soort versterken.

Edit: op die uitvergroting lijken het inderdaad zwarte vlekken ipv schaduwwerking. Kun je bevestigen dat de eerste vinstraal langer was, of heb je daar een duidelijkere foto van? Op de laatste foto in je openingspost lijkt een lange vinstraal te staan die dubbelgebogen onder je vinger zit.
Groeten, Johan Helmus

Kiewiet

Citaat van: Johan Helmus op september 18, 2017, 20:22:47 PM
Vierdradige meun heeft ook een erg lange vinstraal op de eerste rugvin. Ik meen iets dergelijks ook te zien op de foto's? Dat zou het pleidooi voor die soort versterken.

Edit: op die uitvergroting lijken het inderdaad zwarte vlekken ipv schaduwwerking. Kun je bevestigen dat de eerste vinstraal langer was, of heb je daar een duidelijkere foto van? Op de laatste foto in je openingspost lijkt een lange vinstraal te staan die dubbelgebogen onder je vinger zit.

De eerste vinstraal is op deze foto's nog eens in uitgesnede te zien:



Met vr groet, Theo.

Johan Helmus

Op basis van de kenmerken (zwarte vlekken op achterste vinnen, lange eerste vinstraal) kom ik toch uit op vierdradige meun. Misschien heeft iemand anders er nog een mening over?
Groeten, Johan Helmus

Kiewiet

Citaat van: Johan Helmus op september 18, 2017, 20:46:50 PM
Op basis van de kenmerken (zwarte vlekken op achterste vinnen, lange eerste vinstraal) kom ik toch uit op vierdradige meun. Misschien heeft iemand anders er nog een mening over?
Ik stem toe.
Met vr groet, Theo.

jfbouwmeester

Mijn eerste indruk was een Leng.

Helaas heb ik mijn boek niet bij me, ben op vakantie.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Johan Helmus

Bij een leng is o.a. de kopvorm anders; de neus is bij een leng veel langer. De waarneming is inmiddels overigens goedgekeurd als vierdradige meun.
Groeten, Johan Helmus

lukasverboom

Sorry Johan, ik riep mijn eerste indruk zonder boek, alleen kijkend naar de kindraad. Dat het iets anders blijkt te zijn verbaast me niets.

Nog steeds een goede soort, gefeliciteerd Theo!
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Kiewiet

Citaat van: lukasverboom op september 21, 2017, 22:48:30 PM
Sorry Johan, ik riep mijn eerste indruk zonder boek, alleen kijkend naar de kindraad. Dat het iets anders blijkt te zijn verbaast me niets.

Nog steeds een goede soort, gefeliciteerd Theo!
Dankjewel.  :duim:
En nogmaals dank voor alle hulp.  :right:
Met vr groet, Theo.

EteA

Sinds afgelopen maand is een nieuw boek uit: North Sea fish and their remains (https://www.nioz.nl/en/news/boekpresentatie-north-sea-fish-and-their-remains-kees-cj-camphuysen-peter-a-henderson).

Dit nieuwe boek is de aangepaste vorm van de eerder verschenen Identification Guide to the Inshore Fish of the British Isles. Een voorbeeld-hoofdstuk, met o.a. meun is hier te bekijken: http://www.britishseafish.com/wp/wp-content/uploads/2015/01/Chapter11-Codfishes-small.pdf. Aangepast in de zin dat het nieuwe boek alleen de Noordzee behandeld van ca. 150 soorten. Alleen soorten die dieper dan 200 meter voorkomen zijn buiten beschouwing gelaten (en de houting). Heldere determinatiesleutels, rijkelijk geïllustreerd en met visresten. En de NIOZ-fuikvangsten krijgen veel aandacht.

MvG Edo