Schorpioenvlieg in Thüringen, Duitsland.

Gestart door henkvanwoerden, september 12, 2017, 21:19:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

henkvanwoerden

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/143966545
onzeker Schorpioenvlieg onbekend - Panorpa spec. gezien op 2017-05-26 BRD - Coburg (Landkreis)
Foto's:


bij voorbaat dank H.J. van Woerden
Met vriendelijke groet,

Henk.

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

henkvanwoerden

Dank je wel Arp voor de naam. Ik vond het een lastig exemplaar en kwam er dus niet helemaal uit. Te meer omdat er in Duitsland vermoedelijk nog wat meer soorten rondvliegen.
Met vriendelijke groet,

Henk.

Arp

In Duitsland heb je theoretisch nog de zééér zeldzame oostelijke soort hybrida, die vooral roet in het eten gooit voor de eenvoudige determinatie van germanica. Het is een soort die de afgelopen decennia slechts zeer sporadisch een keer in Duitsland is gevangen en ook ten oosten van Duitsland echt schaars is. Of Coburg een mogelijke vindplaats zou zijn, valt zeer te betwijfelen (ik denk het niet) maar die mogelijkheid zou je theoretisch misschien netaan open moeten laten.

Op jouw beest is netaan genoeg van het notaalorgaan en van de hypovalven te zien om hybrida & germanica uit te sluiten. Het is inderdaad een beetje een lastige, maar het kan eigenlijk alleen communis zijn.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

henkvanwoerden

Dank je wel Arp voor de toelichting. Communis lijkt me ook de beste optie en heb de naam dus gewijzigd.
Met vriendelijke groet,

Henk.