Hoofdmenu

Hoeveel tel je er?

Gestart door mark.nijboer, december 17, 2007, 23:58:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

mark.nijboer

Goedenavond,

Afgelopen weekend heeft een groep ganzen het veld achter ons huis uitgezocht om bijeen te komen. Mijn vraag is nu: Als je deze waarneming wilt invoeren, hoeveel ganzen heb je dan gezien? Het is ondoenlijk ze te tellen... geloof me, ik heb het geprobeerd en kwam tot 1123. En dat waren alleen nog maar de ganzen die kwamen overvliegen.

Op de bijgevoegde foto is een deel van de groep te zien.

RWester

Je kunt inderdaad alle puntjes tellen. Je kunt ook het door jou getelde aantal invoeren en dan bij commentaar bijv vermelden 'onderteld, waren er mee'.

Grote groepen zijn inderdaad vaak een crime...
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Adri Clements

Je kan ook in Photoshop (as je dat hebt uiteraard) bij Show > Grid aanvinken. Dan kan je per hokje de vogels tellen, of per blok van 5 x 5 hokjes. Doe je dat maal het aantal hokjes waar vogels 'in zitten', heb je een aardig representatief aantal.
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

michel.wissink

CiteerGrote groepen zijn inderdaad vaak een crime...
En daarom vind ik waarnemingen als deze èrg bijzonder:
http://waarneming.nl/wn_details.php?id=3091318  :wacko:
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

matthijsbroere

Wat bij trektellingen vaak gebeurt: grote groepen worden geschat & kleine(re) groepen of losse exemplaren worden exact geteld. Wanneer je dat aan het einde van de dag optelt krijg je dus al snel "vreemd ogende" getallen. Zoals 103007 Houtduiven of 3644 Vinken, of ... name it.
Matthijs Broere

falco

Bij deze telling op 15-04-2003 toen ik de notulist was heb ik voor het gemak afgerond naar tientallen --> Graspieper 381290
Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

BWoets

#6
Ik kijk 2 seconde naar de foto en zeg... vul zo'n 800 exemplaren in! Zoals hierboven aangegeven is het vaak wat schatten of groepen optellen.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Rinie van Reenen

'k Had er zo, enkel op gezicht (dus zonder enige poging tot tellen) ca. 600 van gemaakt, maar ervaring leert dat je vaker te laag dan te hoog zit...
Complicerende factor hier is natuurlijk wel, dat er ongetwijfeld nog ganzen onder de horizon hangen.
Groet, Rinie van Reenen

mark.nijboer

Citeer'k Had er zo, enkel op gezicht (dus zonder enige poging tot tellen) ca. 600 van gemaakt, maar ervaring leert dat je vaker te laag dan te hoog zit...
Complicerende factor hier is natuurlijk wel, dat er ongetwijfeld nog ganzen onder de horizon hangen.
Dit was maar een gedeelte van de groep die achter mijn huis zat. Ik schat, op basis van deze 600 / 800, dat er dan zo'n 3000 gezeten hebben. Mijn vriendin heeft dus de overvliegende beesten geteld en kwam in een uur tijd uit op die 1123...